hmm ja man kan undra vart denna tråd bär hän.... lysrör och laddningsrelän till bilar...
men har man tatt fan i båten får man ro utav bara den....
Lysrör: Drossel, induktor, spole, reaktor- kärt barn har många namn, är den stora TUNGA oftast vita järnkloss som sitter inuti lyrrörsarmaturer (lysrör är själva "lampan") Den har främst två uppgifter:
1. Hjälpa till att generera en hög startspänning (flera tusen volt)
2. Begränsa strömmen och därmed sänka "brinnspänningen"....
Allt detta har Claes och gossen Ruda förklarat på sitt sätt... (Helt rätt att cos fi... osv men spelar inge roll för oss vanliga dödliga)
Vad Claes ville veta var om drosselns magnetfält påverkade lysröret...
Glimtändaren har till uppgift att (tillsammans med en drossel) TÄNDA lysröret.. För att luften skall bli joniserad krävs antingen en HÖG spänning eller hög värme...
Detta räcker för oss vanliga.... TROR jag???
Däremot bör man veta att det finns två olika glimtändare: en för ett lysrör och en för två seriekopplade lysrör.... Vanligast är de senare i köks och badrumsarmaturer där det sitter 2st 18W lysrör (förut 20W) . I dessa funkar endast de senare glimtändarna...
Laddningsrelä:
För oss vanliga klantisar.... kan man kolla om generatorn- laddningsreläet fukar m.h.a. en enkel voltmeter (Biltema och Claes Olsson har enkla digitala för ca 80:- )
Mät direkt över batteriet. Ett fulladdat batteri har ca 13-14V. (En normaltanvänt ligger runt 11,5 - 13V utan belastning) När man sedan startar bilen och gasar skall voltmetern gå upp till över 14V (14,6 TROR jag att det var...)
Om spänningen inte ökar... är generator eller laddningsrelä trasig. MEN då brukar även "Laddningslampan" i bilen lysa...
Felix Matte: Din generator har säkert BÅDE kol och DIODER ......