Full version: En elektriker fråga!
TeliaNet
har än lite avancerad fråga då jag undrar hur magnetfältet från drosslen påverkar lysrören?
alltså kan man sätta lysrören 1cm från drosseln utan påverkan?
gammelnalle
ja !
TeliaNet
då kör jag på det då. smile.gif
TeliaNet
ingen som mottycker?
estet
Nix! Hämtade min elektriker som Jaa.
Kör på du.
TeliaNet
OK rolleyes.gif
gammelnalle
CITAT (estet @ 21-06-2004, 23:27)
Nix! Hämtade min elektriker som Jaa.
Kör på du.

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif bara för att klargöra-
Jaa-elektrikern och ja-elektrikern är inte samma person... biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
ja-elektrikern var sömnig i går...

Men claes: tänk så här: Drosslar ger iofs ett magnetiskt fält som SKULLE kunna påverka lysröret, men OM du skulle få problem kan du alltid vrida drosseln 90 grader och få bort magnetfältet helt från lysröret..

Större problem är nog värmen.... "Old fasion chokes" vill gärna ha ordentligt med kylning- normalt använder man sig av armaturens plåtskal som kylfläns... samt gott om luftrum...
Zanna
Jag måste bara fråga vad en drossler är?

Nyfiken Susanne
TeliaNet
det är en reaktor.
reaktorn gör en COS-PI fasförskjuting och ligger på ca 0,9.
den drar även ner spänningen till 36V.
TeliaNet
mina drosslar bildar mycket värme och de har varit instängda utan luftöppning.
jag ska nu ta bort så det kommer in luft under i från. så jag tror att värmen blir lite mindre och armaturen och vikten blir mindre.
MimE
CITAT (TeliaNet @ 22-06-2004, 10:47)
det är en reaktor.
reaktorn gör en COS-PI fasförskjuting och ligger på ca 0,9.
den drar även ner spänningen till 36V.

Och nu, Claes, kommer examensprovet:
Förklara detta på svenska! biggrin.gif

/Mimmi
TeliaNet
är ingen expert.
gammelnalle, vill du hjälpa mig att reda ut detta?
det hela beräknas i en triangel med trigonomtriska formeln cos.
jag tror det är när effekten ökar olika med tillförd spänning och ström.
Gossen Ruda
Nu är jag ute i tassemarkerna för mina kunskaper men jag har fattat det så här. Drosseln är en spole med järnkärna, ett sk ohmskt motstånd, som ligger kopplad i serie med lysröret. Lysröret tänds genom att strömmen går genom elektroderna i båda ändar och en glimtändare som ligger kopplad parallellt med lysröret. Glimtändaren bryter efter någon sekund och då går strömmen genom lysröret vars gasinnehåll nu övergått i plasmatillstånd. Detta börjar då utsända energi som omvandlas till synligt ljus av ett lager på insidan glaset. Därvid sjunker också motståndet över lysröret så strömmen skulle snabbt knäcka detta om inte drosseln ligger och bromsar.
TeliaNet
precis rätt. då är du ju inte rudad! biggrin.gif
Gossen Ruda
Inte det minsta rudis. laugh.gif

Glömde skriva att man kan ta bort glimtändaren när lysröret väl tänt om man känner för det.
MimE
Suverän förklaring. Tack!

Kan du även förklara glimtändaren lite närmare så skulle jag bli jätteglad.
Har alltid undrat vad den är bra till men aldrig vågat fråga.

/Mimmi
TeliaNet
den glöder till när röret tänds och då slår en metallbit ifrån inuti tändaren.
*Felix matte*
Jag måste då säga att i detta forum blir man både trädgårdsmästare
och elektriker laugh.gif och allt detta utan att lägga ner en enda krona på utbildningen biggrin.gif

Får jag kanske samtidigt ställa en fråga ang. varför bilbatteriet inte laddas (nyköpt)
Kan det vara så att det är generatorn som felar wink.gif eller laddningsrelät Bilen är min gamla Mazda 82:a som nu är i dotter & svärsons ägo.
TeliaNet
svårt att säga men det är bara att mäta sig fram till vad som är fel och köpa en sån på mekonomen.
MimE
CITAT (TeliaNet @ 22-06-2004, 21:58)
den glöder till när röret tänds och då slår en metallbit ifrån inuti tändaren.

Jag förstår ändå inte vad den behövs till...
*känner mig tämligen trögtänkt just nu*

/Mimmi
MimE
CITAT (Felix matte @ 22-06-2004, 22:08)
Jag måste då säga att i detta forum blir man både trädgårdsmästare
och elektriker laugh.gif och allt detta utan att lägga ner en enda krona på utbildningen biggrin.gif

Får jag kanske samtidigt ställa en fråga ang. varför bilbatteriet inte laddas (nyköpt)
Kan det vara så att det är generatorn som felar wink.gif eller laddningsrelät Bilen är min gamla Mazda 82:a som nu är i dotter & svärsons ägo.

Oftast kolen i generatorn som är slut, hävdar guben.

Råkade ut för detta själv en gång när vi var på väg till en tävling i Fälttävlan med häst i släpet.
Glömmer aldrig den tråkiga avfarten mot Motala vid Linköping. Suck!

/Mimmi
TeliaNet
den leder nätspänning direkt på, tror jag, och när den glött och blivit varmt slår en metallbiten från och kraften tas från reaktorn.
Gossen Ruda
Nja, inte helt rätt. Jag skall väl inte skryta för jag kollade i ett lexicon. Glimtändaren består i stort sett av en strömbrytare av bimetall-typ. Normalt är den tillslagen. När strömmen till lysröret slås på går denna genom brytaren. Den värms då upp och efter nån sekund slår den från. Då tvingas stömmen att passera genom lysröret istället. Brytaren svalnar och sluter igen, men det har ingen betydelse för motståndet i röret är nu så lågt att strömmen går den vägen. Inuti höljet till glimtändaren finns det ett motstånd också. Vet inte om det sitter som ett kontaktskydd eller om det har med att strömmen skall gå genom röret istället.
*Felix matte*
CITAT (MimE @ 22-06-2004, 22:19)
Oftast kolen i generatorn som är slut, hävdar guben.

Råkade ut för detta själv en gång när vi var på väg till en tävling i Fälttävlan med häst i släpet.
Glömmer aldrig den tråkiga avfarten mot Motala vid Linköping. Suck!

/Mimmi

I den här generatorn , sägs det, ska inte finnas kol.
Det skall vara dioder istället för kol wink.gif

Känner sååå väl till hur det känns när bilen lägger av helt plötsligt...
det hände mig mer än en gång med vår gamla Audi 100 och till slut ville
jag inte sätta mig bakom ratten... felet avhjälptes med ett nytt batteri och jag blev chaufför igen biggrin.gif
el_fishko
rolleyes.gif plasmatillstånd innuti ett lysrör?tror inte gasen ändrar tillstånd.

plasmatillstånd är så vitt jag vet när ämnet är fast fastän ämnet har större energiinnehåll än om det är i gasform, och plasmatillstånd finns bara innuti stjärnor?

eller?
TeliaNet
CITAT (Gossen Ruda @ 22-06-2004, 22:43)
Nja, inte helt rätt. Jag skall väl inte skryta för jag kollade i ett lexicon. Glimtändaren består i stort sett av en strömbrytare av bimetall-typ. Normalt är den tillslagen. När strömmen till lysröret slås på går denna genom brytaren. Den värms då upp och efter nån sekund slår den från. Då tvingas stömmen att passera genom lysröret istället. Brytaren svalnar och sluter igen, men det har ingen betydelse för motståndet i röret är nu så lågt att strömmen går den vägen. Inuti höljet till glimtändaren finns det ett motstånd också. Vet inte om det sitter som ett kontaktskydd eller om det har med att strömmen skall gå genom röret istället.

var det inte det jag skrev då?
TeliaNet
CITAT (el_fishko @ 22-06-2004, 22:51)
rolleyes.gif plasmatillstånd innuti ett lysrör?tror inte gasen ändrar tillstånd.

plasmatillstånd är så vitt jag vet när ämnet är fast fastän ämnet har större energiinnehåll än om det är i gasform, och plasmatillstånd finns bara innuti stjärnor?

eller?

det vi vill komma fram till är att det är högt motstånd i ett lysrör, leder kanppt alls.(släckt läge)
men när kvicksilvret träffas av en elektron blir den var och motståndet krymper tillbara något ohm.(tänt läge)
kommer inte på vad detta fenomen kallas, just nu.
gammelnalle
hmm ja man kan undra vart denna tråd bär hän.... lysrör och laddningsrelän till bilar...
men har man tatt fan i båten får man ro utav bara den....

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Lysrör: Drossel, induktor, spole, reaktor- kärt barn har många namn, är den stora TUNGA oftast vita järnkloss som sitter inuti lyrrörsarmaturer (lysrör är själva "lampan") Den har främst två uppgifter:
1. Hjälpa till att generera en hög startspänning (flera tusen volt)
2. Begränsa strömmen och därmed sänka "brinnspänningen"....

Allt detta har Claes och gossen Ruda förklarat på sitt sätt... (Helt rätt att cos fi... osv men spelar inge roll för oss vanliga dödliga)

Vad Claes ville veta var om drosselns magnetfält påverkade lysröret...

Glimtändaren har till uppgift att (tillsammans med en drossel) TÄNDA lysröret.. För att luften skall bli joniserad krävs antingen en HÖG spänning eller hög värme...
Detta räcker för oss vanliga.... TROR jag???

Däremot bör man veta att det finns två olika glimtändare: en för ett lysrör och en för två seriekopplade lysrör.... Vanligast är de senare i köks och badrumsarmaturer där det sitter 2st 18W lysrör (förut 20W) . I dessa funkar endast de senare glimtändarna...


Laddningsrelä:
För oss vanliga klantisar.... kan man kolla om generatorn- laddningsreläet fukar m.h.a. en enkel voltmeter (Biltema och Claes Olsson har enkla digitala för ca 80:- )
Mät direkt över batteriet. Ett fulladdat batteri har ca 13-14V. (En normaltanvänt ligger runt 11,5 - 13V utan belastning) När man sedan startar bilen och gasar skall voltmetern gå upp till över 14V (14,6 TROR jag att det var...)
Om spänningen inte ökar... är generator eller laddningsrelä trasig. MEN då brukar även "Laddningslampan" i bilen lysa...

Felix Matte: Din generator har säkert BÅDE kol och DIODER ......

smile.gif smile.gif smile.gif
Gossen Ruda
Joniserat, ja! Inte plasma, tillfällig kortslutning på hjärnkretsarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon