Lassila


Planterade en mandarin kärna på julen för fyra år sedan och se vad den växer.. wub.gif wub.gif
TeliaNet
mycket avundsjuk, mycket. mina har många år kvar.
men grattis, har den gett frukt och blommat än?
Lassila
Nej inte än, bor ju trots allt i umeå. Den är väldigt lättskött bara vattna, den gillar inte gödning i någon form jag har försökt men då tappar den bara blad.
TeliaNet
det är ju en citrus så den bör gödas rikligt.
prova att ge minimala mängder kallfri näring på sommaren varje gång du vattnar.
alex
Tyvärr kan du nog få vänta ganska länge innan du får frukt, då de flesta citrusfrukter som man sår från kärna själv kan (vad jag vet) ta ända upp till 15 år innan de bär frukt (men har du tur kan du få frukt "redan" efter 7 år)

Lite som telia Net sa: Du kan nog göda dem, men de är kalkskyende och vill altså ha ett lågt phvärde så vattna inte med kalkinnehållande gödsel.
TeliaNet
småcitrus som calamondin, clementin och mandarin är mycket snabbare än t.ex apelsin och citron.
Lassila
Ja den blev bara planterad på ett infall trodde aldrig att det skulle bli ngt men den verkar klara sig riktigt bra utan gödsling bara lite ny jord nu och då, den kommer med nya blad och kvistar hela tiden, If it ain't broke don't fix it tongue.gif
el_fishko
är det bara att stoppa ner kärnorna direkt när man har ätit frukterna eller måste man torka dem och greja innan? rolleyes.gif
Lassila
nej jag bara petade ner den i en liten kruka och den har mer eller mindre skött sig skjälv, bara bytt kruka 3 ggr på 4,5 år
kerstin z5-6
Du har den väl ute på sommaren ? Ett lysrör på vintern göt underverk med tillväxten o svalt
Nu har jag massor av småcitrus på mitt ympade , men den sådda vill inte blomma ännu
Lassila
Inte i Umeå i år, aldeles för kallt hitills run 4 grader på nätterna vill inte ta några chanser, den står rätt ljust fotot är taget klockan 3 på morgonen det är därför det är så mörkt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon