Annika i Korsholm, Finland
Hej!

Kan det vara vissnesjuka som syrenen har drabbats av? Den är inte så gammal, men nog planterad före 1999. Står antagligen inte på bästa stället eftersom den växt rätt sakta men har i alla fall fått flera stammar och tänkte blomma mycket i år. Nu har jag sett att en stam med knoppar inte alls hann börja "spricka" så där finns inte ens blad. Den verkade torr och död. På en annan stam har blommorna börjat blomma men de är väldigt små och de flesta ser inte ut att orka slå ut och nästan inga blad. En annan stam är helt normal (ännu) och blommar fint och har blad. I fjol var den helt normal och blommade.

I fjol drabbades plommonträdet, kanske för andra gången. Sommaren 1999 dog huvudträdet, men det kom upp två nya skott som blev till träd och i fjol dog dessa. Då syntes det mera tydigt att det började ute i grenarna och mera och mera dog, tills en stam var helt död. Jag kan inte påstå att det är exakt likadant nu men eftersom det kan smitta så är det ju troligt, eller hur? Det är mindre än 5 meter mellan syrenen och det föredetta plommonträdet. Vilka andra växter kan smittas och kan jag göra något för att undvika detta? Jag har vinbärsbuskar, perennrabatt och skogen närmast. Klematis har jag hört om och äppelträd men de är nog 15 - 20 meter bort. Plommonträdet eldade vi upp i vedpannan och ska nog göra samma sak med syrenen för säkerhets skull.

Kan också rönn drabbas, fast det är nog mera troligt att den grenen dött av någon yttre skada, för stammen har spruckt just under och den är illa beskuren. Och så står den 20-25 meter ifrån syrenen också.

Tack för ett fantasktiskt forum och all kunskap som finns här!
Cilla
Vissnesjuka hos syrén kan börja med att bladen blir lite matta till färgen innan de faller av. Svampen som drabbar syrénens kärl heter Verticillium albo-atrum och om jag fattat det hela rätt är det samma svamp som orsakar vissnesjuka hos jordgubbar, solros, ask, poppel, svarta vinbär, ros, hallon, björnbär och lind. En svamp att ha respekt för alltså.

Vissnesjuka är ett samlingsnamn för olika svampar och bakterier som lever i växters kärl, täpper igen eller förgiftar dem. Tulpaner och cyklamen drabbas av samma svamp som orsakar vissnesjuka medan lönn, tomat, aralia, rönnsumak, ros och engelsk pelargon drabbas av en annan som skapar vissnesjuka hos dem. Almsjukan orsakas av en kärlparasit som också leder till vissnesjuka hos dem.

Med vissnesjuka hos syrén rekommenderar växtskyddsexperter att man tar bort och bränner hela plantan som ofta är systemisk, dvs finns i hela växten. Även jorden måste bytas innan man planterar en art som kan drabbas av samma svamp.

Syréner kan också få grendöd, främst död i övre skottdelar, av syrénbakterios (Pseudomonas syringae). Päron drabbas av samma bakterie. Skotten får mörka fläckar, bladen får lite kantiga fläckar som blir brunsvarta. Dessa bakterier finns överallt i naturen, men får fäste om plantorna står i lägen där de utsätts för kalla vårvindar, fuktiga eller frostbenägna marker. Är det detta din syrén har räcker det att skära bort det vissna under en torr period i juli, och att vinterdäcka bättre eller flytta dyrénen till ett ställe där marken är mer lättväckt på vårvintern.
Annika i Korsholm, Finland
Tack Cilla!

Jag har kollat lite nogrannare på syrenen och den stam med grenar som jag tyckte verkade heltorr och död så har grönt under barken ända ut i spetsarna. Men ändå har inga blad eller blommknoppar synts till i år. Den ser alltså ut som tidigt i våras fortfarande. Även den stam där blomningen avstannade mitt i och bladen är väldigt små (men fortfarande gröna), är barken grön under det översta bruna lagret. Detta är förmodligen den äldsta stammen för den ser gammal ut med all mossa och även sprickor i barken. Visserligen är den bara 3-4 cm i diameter så jättegammal är den nog inte. Den sista stammen blommar fint, men jag tror att även bladen där är något mindre än vad de borde vara. Vissnesjukan på plommonträdet började i toppen på en gren och fortsatte ner längs hela stammen och där vill jag minnas att bladen skrumpnade ihop, men här verkar det som om hela stammen har "avstannat i växten" samtidigt.

Kan det vara några andra orsaker till att den ser ut som den gör? Jag såg inga mörka fläckar på bladen och på stammen är det svårt att säga. Annars står den nog säkert där det är rätt fuktigt på våren och också kallt. Men så här har den inte uppfört sig tidigare. Ett litet asp skott har kommit upp bredvid syrenen och den hade faktiskt svarta fläckar på flera blad och dessutom var en grentopp svart.

Vi har inte använt gift i trädgården och endast gödslat gräsmattan med pelletrerad hönsgödsel för gräsmatta, så den borde inte innehålla ogräsgift. I höstas bredde jag ut halvförmultnad kompost på perenna rabatten men det borde väl inte heller vara orsaken. Syrenen står i kanten av rabatten. Kan det vara skador nere vid marken? Jag glömde kolla det. Vi har inte varit nära med gräsklippare och trimmer. Jag brukar riva bort det för hand, men har inte hunnit ännu i år. Sorkar och möss finns det nog även om vi har två jagande katter.

Räcker det med att kapa ner och bränna hela syrenen, ifall det är vissnesjukan, så att den inte sprids till svartvinbärsbuskarna några meter bort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon