Margaretha
I röran i vår koloni har vi hittat fyra närmast överväxta rosor. Vi har fått fram dem i ljuset och nu försöker jag hitta ett namn på dem. De är mörkt röda sammetslika - mycket vackra - och de doftar härligt. Knopparna är så mörka så de ser svarta ut. De växer en och en på stadiga stjälkar.

Har någon en teori om vad det kan vara? Jag tror inte att det är någon särskilt modern sort eftersom de var så övervuxna som de var. wub.gif
Cilla
Här finns flera som kan ge kvalificerade gissningar, men du kan också titta i Roslistan och slå upp på färg och växtsätt.

Jag kom att tänka på rosen HC Andersen av din beskrivning, men någon rosexpert är jag då rakt inte och dessutom växer den rosen med flera blommor på samma stjälk. Jag har dessutom för mig att den kom på 1980-talet.

Även om det inte är den vill jag passa på att rekommendera den. Sammetssvartröd, illröda ungblad, frisk och praktfull ros som sägs dofta medelstarkt men jag tycker den doftar starkt. Någon bra bild på nätet hittar jag inte, jag får fota själv i sommar.
Åsa, mälardalen zon 2
Många moderna sorter är från början av 1900-talet så att rosen är överväxt är nog inget 100%-igt tecken på att det är en gammal sort.

Kanske lite mer info behövs för att någon ska våga gissa på sorter det finns ju många mörkröda sorter.

Vilken växtzon? Hur hög? Vilken typ av växtsätt? Hur ser bladen ut? Har rosen mycket eller lite taggar?
Margaretha
Ja,det glömde jag. Den är väldigt taggig, stora taggar. och den fanns inne i en häck och inne i ett buskage så vi upptäckte den genom att det tittade upp rosor ur häcken och buskaget, 2,5 meter upp. De skulle nog behöva någon form av beskärning, men jag vet inte riktigt hur den ska beskäras. Måste försöka ta reda på sort först.
Ska titta på Roslistan också.
Margaretha
Det där med illröda ungblad stämmer också Cilla. Den är en färgklick redan när den börjar vakna på våren!
Margaretha
Det blir många svar det här. Har nu varit försjunken i Roslistan ett tag. HC Anderssen är det inte. Blommorna ser mera ut som Schwarze Madonna, men bladen är rundare, inte så långsmala.
MariaS
Vid beskrivningen tänkte jag direkt på Erotica. Den doftar underbart när solen värmer den.
De nya bladen är rödaktiga på själva "busken" och lätt rödmörkgröna (egen beskrivning) när de blivit större.
Själva blomknoppen sväller upp och är mer rund än spetsig innan den slår ut. Den är djupt mörkröd i knoppen och bleknar sakta av mot oxblodsrött och djupröd efter utslagning. Lite lätta Ingefära över doften enligt mitt tycke i kombination med rosendoften. (Känslig näsa?)
Har just nu knoppar på min och kan ta kort imorgon och lägga ut här.

MariaS
Margaretha
så snällt! det ser jag fram emot!
Hälsningar
Margaretha
MariaS
.
Margaretha
Det ser lovande ut. Ska se om min son kan hjälpa mig att ta en bild också så att det går att jämföra. Snällt av dig att göra dig så mycket besvär.
MariaS
.
Margaretha
Det är väldigt likt min faktiskt, så jag tror att du har lösningen! Tack för allt besvär! Margaretha
Cilla
Den rosen blir ett måste här!

Slog upp den:
Härdig till zon 4, blommar från juni (i zon1) till frost, stora nypon, stark doft.

Och din bild Maria gör inte rosen sämre. Den ska hit!
MariaS
Det är lite torrt här, så jag skulle tro att den inte slår ut förrän till helgen. Men då kommer nästa bild, det lovar jag. Det är ju inte för inte den heter Erotica wub.gif

MariaS
MariaS
.
Cilla
Ser erotisk ut. Det är iallafall inte en HC Andersen fast knoppen var lik - HC har också svarta knoppar, men den växer i klasar.

Här finns en annan bild på Erotica så att du kan jämföra

Jag hittar inga bra bilder på rosen HC Andersen på nätet, i varje fall inga som liknar de som jag sett. Det är svårt att fota den svart-röda färgen.
Sommartorparn
Hittade just en site med mycket vackra bilder på rosor. Även Erotica.

http://www.rosenmeile.de/Rosengalerie/
Cilla
Tack för den, Sommartorparn! Nu försjunker nog fler av oss i drömmerier...
Madeleine1
Toppenbra länkar! Jag har just identifierat två av rosorna i min trädgård. rolleyes.gif
Margaretha
Jättebra! Jag tror jag suttit en timme och bara gottat mig. Väldigt bra system när man söker en speciell ros.
Margaretha wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon