renate
sad.gif När jag ska lägger in bilder i mitt album här i Odla nublir de inte så bra pgr. av jag måste förminska de så mycket,inte ens 95kb tar de emot.Jag har många fler bilder i AoT album de är lite större lite över 100kb.För att ni här kan titta i mitt album måste jag redgera bilder två gånger,då blir de så liten att de är nästa otydligt. sad.gif mad.gif När jag länka så tar jag bilder från AoT album då är de större.Är jag en gnällspik i dag?lite kanske.
Jag har lagt in några nya bilder i junialbum ändå. /Renate
Ja,jag minskar till 400x400 till odla och 600x480 till AoT jag gör kanske fel,såå duktig är jag inte.600x480 går inte här i odla.
ThomasJ
Menar du att du förmiskar bilden i storlek (breddxhöjd) eller i kvalitet?

Jag försöker hellre dra ner på kvaliten (komprimeringen) än förminskar storleken. Kvaliten ser man ändå inte av här på skärmen, då är det bättre att ha stora bilder..

/Thomas
Hannele
CITAT (renate @ 18-06-2004, 09:19)
inte ens 95kb tar de emot

Alla mina bilder är mindre än 50 kB och visst syns de...?
Här 35 kB:

Hannele
CITAT (ThomasJ @ 18-06-2004, 09:24)
Jag försöker hellre dra ner på kvaliten (komprimeringen) än förminskar storleken. Kvaliten ser man ändå inte av här på skärmen, då är det bättre att ha stora bilder..

Precis tvärtom! Tycker jag... wink.gif
ThomasJ
CITAT (Hannele @ 18-06-2004, 09:31)
CITAT (ThomasJ @ 18-06-2004, 09:24)
Jag försöker hellre dra ner på kvaliten (komprimeringen) än förminskar storleken. Kvaliten ser man ändå inte av här på skärmen, då är det bättre att ha stora bilder..

Precis tvärtom! Tycker jag... wink.gif

Hannele, jag tror vi menar samma sak.. wink.gif

Din bild är ett bevis på det!! biggrin.gif

/Thomas
Hannele
Ställ in kameran innan fotograferingen, hälften vunnet.
Många tar onödigt stora bilder, jämnt.
ThomasJ
Renate, jag tycker din kattbild är rätt OK. wink.gif Såg att den ligger på AoT. Vad har de för gräns på kB?

För du behöver ju inte förmiska bilden till 400x400pixlar, minska på kvaliten istället så går bilden snabbt ner till under 100kb..

600pixlar breda bilder är en bra nivå på bilder som skall visas på internet..
Det kan ni se tex här;
Fotosidan.se - lite egna bilder..
Dessa bilder är max 600pixlar breda, däremot är de 250kb stora..

/Thomas
Ewa L
Håller helt med dig Tomas vad gäller kvalitén. 100 dpi räcker jättebra för skärmbild och då kommer man lätt under 100 kb som är gräns här på odla.nu.

Bilder i AoT's album orkar jag ofta inte vänta på, de har ingen storleksgräns.

Jag fotograferar alltid med högsta kvalitet. Vet aldrig när jag skulle vilja använda den till något mer än frimärke. Omöjligt att rädda en bild som har för låg upplösning.
ThomasJ
Det räcker med 72dpi också, skärmen kan inte visa mer.. Ibland har man 96dpi. Vilket som blir bra..

Så gör man bilderna 72dpi med max 600pixlar breda, så kommer det se bra ut på skärmen. Blir den då över 100kb, får man minska på komprimeringen (det som brukar stå som ett procental eller max- bra- medel- eller lågkvalitet när man spara jpg-bilder)..

Då kommer bilderna bli bra.. smile.gif

ps. Såg nu att jag inte lever som jag lär.. wink.gif Mina bilder här på odla ligger runt 450pixlar breda.. biggrin.gif ds.

/Thomas
Tirre
Vi som inte har digitalkamera då? Utan får våra foton överförda till CD i fotoaffären.
De bilderna är GIGANTISKA!

Hur får man in dem?
KURT
Endel här på odla.nu använder sig ju av Photobucket http://photobucket.com/

Fritt med begränsingen "2500 Megabytes of transfer per month and 100 Megs disk space"
Hannele
CITAT (Tirre @ 18-06-2004, 11:32)
Vi som inte har digitalkamera då? Utan får våra foton överförda till CD i fotoaffären.
De bilderna är GIGANTISKA!

Hur får man in dem?

Bilderna är inte större än vad du har tagit. Ställ in kameran innan du fotograferar.
Det finns en hel del gratis bildprogram, följer med även CD:n från fotofirman.
Jag använder IrfanView - man behöver inte komplicera livet i onödan.


Beror på kameran, välj exempelvis:
Set
¤ Quality: Fine (ej Basic eller Normal) eller
¤ Bildkvalité: Best (ej Better eller Good) eller
¤ Bildkvalité: Super High Quality (ej Standard eller High Quality)

File Size: 640x480 (Räcker oftast, tydligheten blir inte bättre av storleken)
jendah
En viktig sak när man har .jpg bilder är att aldrig spara om bilderna fler gånger än absolut nödvändigt - .jpg komprimerar = förstör bilderna mer och mer för varje gång du sparar. Så ha hela tiden din större "orginal" bild kvar och börja på den varje gång du vill ha en bild i ett annat format. Gör bilden till den storlek du vill se på skärmen och komprimera helst inte under 60%... På det viset har du också kvar en bild i bra kvalitet och upplösning att skriva ut om du vill det. biggrin.gif
(samma sak gäller med inscannade bilder och bilder från fotoaffären)

Jag tar alltid bilder i hög upplösning/storlek, sen minskar utifrån den efter behov och sparar en gång.

/J blink.gif
ThomasJ
CITAT (Hannele @ 18-06-2004, 11:48)
CITAT (Tirre @ 18-06-2004, 11:32)
Vi som inte har digitalkamera då? Utan får våra foton överförda till CD i fotoaffären.
De bilderna är GIGANTISKA!

Hur får man in dem?

Bilderna är inte större än vad du har tagit. Ställ in kameran innan du fotograferar.
Det finns en hel del gratis bildprogram, följer med även CD:n från fotofirman.
Jag använder IrfanView - man behöver inte komplicera livet i onödan.


Beror på kameran, välj exempelvis:
Set
¤ Quality: Fine (ej Basic eller Normal) eller
¤ Bildkvalité: <span style='color:red'>Best
(ej Better eller Good) eller
¤ Bildkvalité: Super High Quality (ej Standard eller High Quality)

File Size: 640x480 (Räcker oftast, tydligheten blir inte bättre av storleken) </span>

I Tirres fall så är de oftast gigantiska.. På CD-skivor från fotolabben ligger bilderna i höga upplösningar. Det kan finnas andra versioner av dem också..

Annars får du göra som jag skrev innan, ta upp bilden i ett bildprogram (valfritt), ändra upplösningen (det som står som 300dpi, 200dpi osv till 72 resp 96dpi), sedan gör man om bilden till den bredd du vill ha (tex 600pixlar) och så sparar du bilden i *.jpg-format (där kan man ställa in kvaliteten på bilden, brukar stå som ett %-tal eller som text) testa lite olika värden tills din sparade fil blir under 100kb stor..

/Thomas
jendah
Ställa in kameran innan man fotograferar är väl en bra idé - om man vet att man aldrig vill ha bilden till något annat än visa på skärmen...

fast jag vet aldrig det innan... tänk om bilden blir jätte bra wacko.gif

/J
Posse
CITAT (renate @ 18-06-2004, 09:19)
sad.gif När jag ska lägger in bilder i mitt album här i Odla nublir de inte så bra pgr. av jag måste förminska de så mycket,inte ens 95kb tar de emot.Jag har många fler bilder i AoT album de är lite större lite över 100kb.För att ni här kan titta i mitt album måste jag redgera bilder två gånger,då blir de så liten att de är nästa otydligt. sad.gif  :angry:

Kolla gärna på tråden Hjälp! smile.gif
Susanna
Hej!

Är novis på området men vill lära mig. Vad är skillnaden på pixlar och dpi?
ThomasJ
CITAT (Susanna @ 18-06-2004, 17:05)
Hej!

Är novis på området men vill lära mig. Vad är skillnaden på pixlar och dpi?

Pixlar är det en digital bild är uppbyggd på.. Antalet i höjd och bredd..
DPI är antalet pixlar på en bestämd sträcka (dpi är antalet pixlar per tum). Har egentligen med trycktekniska termer att göra. Där 72dpi är lågupplöst, ca 150-200dpi är dagstidningar och 250-300 är för magasin och broschyrer..

/Thomas
Fenja
Vilken vacker grå katt Renate! wub.gif Jag har en som påminner om den, du kan se henne i Katterna-albumet!
Mvh
Fenja
renate
CITAT (ThomasJ @ 18-06-2004, 12:11)
CITAT (Hannele @ 18-06-2004, 11:48)
CITAT (Tirre @ 18-06-2004, 11:32)
Vi som inte har digitalkamera då? Utan får våra foton överförda till CD i fotoaffären.
De bilderna är GIGANTISKA!

Hur får man in dem?

Bilderna är inte större än vad du har tagit. Ställ in kameran innan du fotograferar.
Det finns en hel del gratis bildprogram, följer med även CD:n från fotofirman.
Jag använder IrfanView - man behöver inte komplicera livet i onödan.


Beror på kameran, välj exempelvis:
Set
¤ Quality: Fine (ej Basic eller Normal) eller
¤ Bildkvalité: <span style='color:red'>Best
(ej Better eller Good) eller
¤ Bildkvalité: Super High Quality (ej Standard eller High Quality)

File Size: 640x480 (Räcker oftast, tydligheten blir inte bättre av storleken) </span>

I Tirres fall så är de oftast gigantiska.. På CD-skivor från fotolabben ligger bilderna i höga upplösningar. Det kan finnas andra versioner av dem också..

Annars får du göra som jag skrev innan, ta upp bilden i ett bildprogram (valfritt), ändra upplösningen (det som står som 300dpi, 200dpi osv till 72 resp 96dpi), sedan gör man om bilden till den bredd du vill ha (tex 600pixlar) och så sparar du bilden i *.jpg-format (där kan man ställa in kvaliteten på bilden, brukar stå som ett %-tal eller som text) testa lite olika värden tills din sparade fil blir under 100kb stor..

/Thomas

Det är ja där skon klämmer jag har glömt hur man gör dvs.jag hitta inte det.Jag menar minskar kvaliten.Jag vet att jag kan ställa in storleken på bilderna på kameran,men jag vill har stora original. tongue.gif ohmy.gif
renate
CITAT (Fenja @ 18-06-2004, 20:17)
Vilken vacker grå katt Renate!  :wub:  Jag har en som påminner om den, du kan se henne i Katterna-albumet!
Mvh
Fenja

Det var därför jag visade min Murvel,jag hade tittat på dina och tyckte också dom är lite lika. tongue.gif rolleyes.gif
Susanna
Tack ThomasJ!

Äntligen förstår jag skillanden!

Susanna
Hannele
CITAT (renate @ 18-06-2004, 22:10)
Det är ja där skon klämmer jag har glömt hur man gör dvs.
jag hitta inte det.Jag menar minskar kvaliten.

wacko.gif Du har väl inte slängt manualen...??
När man tror att man kan kameran, är det bra att läsa manualen igen.
Man upptäcker alltid något nytt. Särskilt om kameran är ganska avancerad.

Renate, du ska inte minska på bildkvalitén, utan öka storleken:
File Size: 640x480 (räcker ofta - skärpan blir inte bättre av större bildstorlek)
1280x960
2400x1800

Man kan också klippa sina bilder - som din lilla katt mitt i en stor gräsmatta.
renate
Jag slänger aldrig en manual,jag pratade med sonen idag ,de gör likadånt som jag med bildredigering i ACDSEE 6.0. men klippa bilderna kan jag inte heller.Hur gör man? ohmy.gif huh.gif Jag tycker med att en liten grå Murvel ensam på en stor bit gräsmatta blir inte bra.Jag behöver går en foto och bildbehandlings kurs.
Renate
*Felix matte*
Så fin han är din Murvel wub.gif

Om du har Paint i din dator så kan du klippa ut delar ur bilder
och ändra storlek mm.
Testa några ggr så ska du se att det inte är omöjligt som man tror i början tongue.gif
Lycka till!
renate
CITAT (Felix matte @ 19-06-2004, 20:32)
Så fin han är din Murvel wub.gif

Om du har Paint i din dator så kan du klippa ut delar ur bilder
och ändra storlek mm.
Testa några ggr så ska du se att det inte är omöjligt som man tror i början tongue.gif
Lycka till!

Nu var jag inne i paint,det verka mycket krångligare än ACDSEE, jag lekte lite med Murvel men kanten då?det var inget den är borta nu,jag börja blir trött då funkar ingenting men jag ger mig inte,men nu ska jag sluta med mitt bildtjat.Tack för hjälpen
*Felix matte*
CITAT (renate @ 19-06-2004, 21:52)
CITAT (Felix matte @ 19-06-2004, 20:32)
Så fin han är din Murvel wub.gif

Om du har Paint i din dator så kan du klippa ut delar ur bilder
och ändra storlek mm.
Testa några ggr så ska du se att det inte är omöjligt som man tror i början tongue.gif
Lycka till!

Nu var jag inne i paint,det verka mycket krångligare än ACDSEE, jag lekte lite med Murvel men kanten då?nä nu är jag jobbig tror jag lägger mig nu.

Så snabbt du lärde dig! biggrin.gif
Det tog betydligt längre tid (flera dagar) för mig att kunna "klippa" en bild.
Lycka till i fortsättningen!
Tirre
CITAT (Hannele @ 18-06-2004, 11:48)
CITAT (Tirre @ 18-06-2004, 11:32)
Vi som inte har digitalkamera då? Utan får våra foton överförda till CD i fotoaffären.
De bilderna är GIGANTISKA!

Hur får man in dem?

Bilderna är inte större än vad du har tagit. Ställ in kameran innan du fotograferar.
[color=gray]

Nja...
På en "gammal hederlig" systemkamera, så kan man inte ställa in sånt. Det är ju liksom nåt man bara kan göra på en DIGITAL kamera...
"Analoga" kameror för ju över bilden på film, inte till datachip, och då är pixel-prat helt ute i det blå.
När man framkallar filmen kan man få bilderna på CD och då - i all afall om det är en seriös och bra fotoaffär - så lägger de ju såklart in bilderna så stora som möjligt, för att de ska hålla så bra kvalitet som möjligt för att man ska kunna göra så myclet som möjligt med dem.

Eftersom jag inte har något bra bildbehandlingsprogram i min dator, så tänkte jag att det kanske fanns nåt på nätet, elller så. De flesta program man får med CD:n från fotoaffären är för PC och jag sitter och jobbar på en iMac...

Jag såg nu att Thomas tipsat om ett sätt och jag ska kolla Kurts tips om photobucket också.
Tack för tipsen!
Hannele
CITAT (Tirre @ 21-06-2004, 14:28)
När man framkallar filmen kan man få bilderna på CD och då - i all afall om det är en seriös och bra  fotoaffär - så lägger de ju såklart in bilderna så stora som möjligt

Tirre, har du testat?
Jag fick bilderna i CD:n i två olika storlekar.
ett enkelt bildprogram följde också med i CD:n.

På din systemkamera väljer du olika ASA på filmen, eller hur?
Men det påverkar inte storleken på dina bilder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon