renate
När hunden och jag kom hem fråm vår lilla kvällsrunda rusade Olivia till altandörren och nosade,jaha säkert en igelkott och så var det jag in och hämtade kameran(Olivia fick stannar inne),igelkotten satt kvar men var på väg under altanen en bra bild blev det tyvärr inte,tog några andra kvällsbilder istället,plus några i eftermiddag,så vasågoda!
Ina
Så söt!!

Vi hade taggisar när vi flyttade hit, men jag tror att dom tyckte att det blev för rörigt med alla katter och barn som sprang här... så nu är vi kottelösa... *snyft*
TeliaNet
det var flera år sen jag såg en igelkott, håller de på att dö ut?
renate
CITAT (TeliaNet @ 16-06-2004, 23:35)
det var flera år sen jag såg en igelkott, håller de på att dö ut?

Nej det tror jag inte,jag ser igelkottar nästan varje kväll på tomten och i omgivningen,på dagen sover de. tongue.gif rolleyes.gif
Renate
andreas i uppsala
förra sommaren hade vi faktiskt igelkott på besök hos oss mitt i stan
Annica i Sörmland
Vi har en taggig liten vän som förmodligen bor bredvid garaget. Den har tom visat sig dagtid! tongue.gif Kolla i mitt album så får ni se två igelkottar. Kan avslöja att de förmodligen försökte göra fler... biggrin.gif

Har hört av flera av grannarna att det finns hur mycket igelkottar som helst häromkring (strax utanför Nyköping). Så jag tror inte att de håller på att dö ut.
Sylvia
Vi har alltid haft flera kottar på gården, de kommer i kvällningen och får kattmat. Det har varit samma kottar i flera år, jag har markerat två av dom med varsin färgfläck för att kunna se vem som är vem tongue.gif Några nya försöker sig också. Och sedan på sensommaren kommer det små taggbollar och ska ha mat också! wub.gif tongue.gif
Mia, zon 3
Jag har bott i "min" by i 4,5 år, och bara sett igelkott EN gång..... och då på helt "fel" sida av byn..... sad.gif
Vad göra? Jag VILL ha en kotte!!! Kan man kanske prata med KFV (Katastrofhjälp för Fåglar & Vilt) och be att få ta hand om någon som behöver ett nytt hem....? Fast det kan i och för sig bero på att vi har grävlingar på tomten, jag har hört att de inte gillar att dela revir med kottarna....
Ina
CITAT (Mia @ zon 3,17-06-2004, 14:01)
Jag har bott i "min" by i 4,5 år, och bara sett igelkott EN gång..... och då på helt "fel" sida av byn..... sad.gif
Vad göra? Jag VILL ha en kotte!!! Kan man kanske prata med KFV (Katastrofhjälp för Fåglar & Vilt) och be att få ta hand om någon som behöver ett nytt hem....? Fast det kan i och för sig bero på att vi har grävlingar på tomten, jag har hört att de inte gillar att dela revir med kottarna....

Det jag har hört är att man kan "mata in" kottar genom att ställa ut kattmat... Sen ska man visst göra sin tomt kottevänlig med lite ris- och lövhögar som kottarna gillar. Jag har även sett nån beskrivning på igelkottskojor... men minns inte var.. Här finns lite info. Det var inte den kojan jag sett beskrivning på, men den är ju bättre än ingen! rolleyes.gif
Lars-Olof Arvids
Roligt att du hänvisar till en sida under Stenungsunds naturskyddsförening där jag är aktiv! smile.gif Det finns faktiskt igelkottbon som du kan köpa från naturskyddsföreningen (riks) också: Gå in på http://skarv.snf.se/store/ och klicka på "naturprylar" så får ni se! Där kan ni också beställa böckerna "Vilda grannar" (grundbok som borde vara obligatorisk för trädgårdsägare smile.gif) och "Bygga bo-handbok" (lite mer fördjupat om holkar och bon för olika djur) som båda behandlar bl a hur man gör det trivsamt för igelkottar.

Olle
Ina
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 17-06-2004, 14:47)
Roligt att du hänvisar till en sida under Stenungsunds naturskyddsförening där jag är aktiv! smile.gif

smile.gif Tyckte att sidan var väldigt trevlig, så... smile.gif
Ingis
Vi byggde ett igelkottshus efter en ritning från AoT. Huset har varit i bruk i två vintrar nu och förra sommaren hade vi tre igelkottsbebisar här på tomten.
Vi byter innanmäte i boet på sommaren och då ser man att det har legat en kotte där. Men ungarna födde honan i en lövhög på tomten.
I år har jag bara sett spillningen efter kotten så jag vet att den är här.
Exotic
Taxk för den länken , mycket vtrevlig smile.gif
renate
CITAT (Sylvia @ 17-06-2004, 10:29)
Vi har alltid haft flera kottar på gården, de kommer i kvällningen och får kattmat. Det har varit samma kottar i flera år, jag har markerat två av dom med varsin färgfläck för att kunna se vem som är vem tongue.gif Några nya försöker sig också. Och sedan på sensommaren kommer det små taggbollar och ska ha mat också! wub.gif tongue.gif

Det där med färgklickar på igelkottar gjorde vi för många år sedan det var trevligt att följa dem,senare tog de ner alla träd på kommunens remsa och grävde ner en kulvert.Igelkottarna flyttade någon annanstans.Det tog flera år för de sma träd och buskar jag planterade efterråt att växar till sig,men nu är där lika lummigt som förr nästan bättre,igelkottarna är här igen,inte de vi märkte så klart. Det är väl fint att ha lite vilda djur på tomten,förutom rådjur. tongue.gif rolleyes.gif
Renate
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon