Full version: Avenbok
avenbok
Hej!

Vi köpte nyligen ett hus med en ca 3 år gammal avenboks häck. De tidigare ägarna har beskurit häckens toppar och sidogrenar. Då vi vill ha en ordentligt hög häck undrar jag om häcken kommer att växa på höjden trots detta - eller är det kanske lika bra att plantera en helt ny? Är det enbart häckens sidogrenar som nu kommer att växa? Häcken ser annars ut att frodas.

Hälsningar Helen
Fenja
Välkommen hit! Jag tror inte att du behöver oroa dig, häckar brukar grena sig och skjuta skott när man klipper dem på höjden! Vill ni att den ska växa upp, bör ni ändå toppa den med jämna mellanrum så att den förblir tät. Men det finns folk här som är mycket bättre på buskar och träd som säkert ger dig ett urförligare svar!
Mvh
Fenja
Annelie
Hej avenbok,

Just avenbok är en växt som INTE ska toppas innan den nått önskad höjd! Du bör, om du vill ha upp den i höjd leta upp en frisk och stark "sidogren" som du kan binda upp som nytt toppskott. Du får helt enkelt skapa en ny topp som du låter växa iväg på höjden. Det blir kanske en massa jobb för dig om du har en lång häck - men mig veterligen det enda alternativet du har om du vill att häcken ska bli högre.

Jag har själv en vanlig bokhäck som är något år gammal.. den klipper jag endast på sidorna för att den ska bli tätare - toppen får vara i fred tills den nått önskad höjd!

Lycka till!
Eld
Det går bra att välja ut en sidogren som man binder upp för att den ska bilda en ny topp. (Lite pilligt är det dock och det lyckas inte varje gång. Ibland vägrar den utvalda grenen växa och en annan tar fart istället.) Detta har jag gjort på åtskilliga plantor som råkat illa ut i min häck. (Frost, elaka skolbarn som går förbi och passar på att bryta av en topp eller två på vägen, etc.)
kristerh
Har en idegranshäck som man inte heller skall klippa förrns den har nått den höjden man vill ha. men jag toppade den ändå, och vad hände? jo
det kom flera nya skott som växer uppåt, den verkar inte bry sig,
hoppas att det är lika med avenboken, kan inte förstå varför den inte skulle växa uppåt för att man toppat den blink.gif
krister
Sommartorparn
CITAT (kristerh @ 08-07-2004, 11:49)
Har en idegranshäck som man inte heller skall klippa förrns den har nått den höjden man vill ha.

Hmmm, unsure.gif

Är inte idegranen känd just för att tåla hårdhänt beskärning på alla ledder?
Däremot ska man aldrig toppa en granhäck förrän den nått önskad höjd. Samma gäller avenbok och bok.
Åsa, mälardalen zon 2
Jodå avenbok som är toppad kan ändå växa på höjden. Avenbokshäckar blir dock snyggast med en genomgående rak stam därav rådet att inte toppa förren den nått önskad höjd. En avenbokshäck med genomgående stam kan man också hålla ganska smal även om man skulle låta den bli riktigt hög.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon