Looser
Hej alla,

Jag satte 2 st äppelträd hösten 2002. Dessa blommar inte... vad är det för fel? Dom kommer väl knappast att sätta frukt utan blommning.
Mina grannar har också äppelträd och deras träd blommar nu för fullt.
Vad göra?

Mvh
Anna
Åsa, mälardalen zon 2
Äppelträden är fortfarande ganska unga så de är troligen inte redo än att sätta frukt. En del äppelsorter sätter inte gärna frukt när de är unga (speciellt inte om de är satta på starkväxande grundstammar) man kan få vänta flera år med en del sorter innan man får mer än kanske något enstaka äpple.

+Klipp inte så mycket i trädet beskärning stimulerar tillväxt inte fruktsättning och man riskerar ju också att klippa bort alla blomanlagen ifall man klipper hårt.
Fenja
Om du blommar eller ej beror helt på vilka sorter du satt! Det finns, till exempel Åkeröäpplen som tar tio år på sig innan de går i blom och bär frukt. Å andra sidan exempelvis Transparente Blanche som går i blom och får frukt väldigt tidigt. Vet du vilka sorter du har så kan säkert någon hjälpa dig med ett svar.
Mvh
Fenja
Looser
Okej,
Jag ska försöka ta reda på vilka sorter jag har.
Tack för hjälpen så länge!
Mvh
Anna
KURT
CITAT (Looser @ 16-06-2004, 19:18)
Dom kommer väl knappast att sätta frukt utan blommning.

Man får nog välja, antingen tror man på blommor och bin eller så får man lita på religionen (där kan man tydligen hoppa över det där med blommor och bin ibland).
bdp003
Kanske du skulle binda ner grenarna...
och hoppas på nästa sommar :-)

Vet någon varför nedbindning hjälper blomningen ?

Mvh /Bengt
Cilla
Grenar som närmar sig horisontellt läge stimuleras att bilda fruktanlag, dvs blom. Samtidigt upphör de eller minskar de att växa, dvs ge fler och längre grenar som kan ge frukt i framtiden.

Unga träd som man vill ska växa upp och om 5-10 år i backen börja ge fler frukter än några enstaka bör inte ha nedspända grenar som stannar av i växten. Vill man satsa på sitt äpple- eller päronträd långsiktigt bör man till och med ta bort karten de första åren. Att utveckla en frukt upptar energi som trädet kunde satsa på grentillväxt istället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon