Full version: Angrepp på Eklöv
Trädnjutare
Vi har en vacker ek på tomten som är ca 15-20 cm i diameter, dvs ett relativt ungdomligt exemplar. Varje år återkommer ett angrepp som består av mycket små mörka larver på löven som gör att det bildas en vit hinna på lövens ovansida. Hinnan verkar bestå av lövets översta skikt som släpper från det underliggande lagret och därmed skapas ett hålrum där larverna lever. Löven skrumpnar så småningom och ca 1/3 av alla löv drabbas. Vad är detta? Finns det någon motåtgärd? Var kan man söka mer information? Tacksam för all tips smile.gif
Gossen Ruda
Företeelsen kallas för blåsminor och skapas av larver av olika småinsekter. Jag är inte så hemma på vilka som gör vilka minor men det låter på din beskrivning som en minerarmal som heter Tischeria ekebladella. Minan blir ca 10 mm i diameter men flera kan ligga bredvid varandra och smälta ihop till en. Finns ingen vettig behandling vad jag vet.
Cilla
En av minerarmalarna är det, och deras framfart brukar komma och då år från år men här i Stockholmstrakten har jag nu sett drabbade ékar i tre år. De som bildar blåsor på bladen brukjar föredra ek men kan också drabba andra näraliggande lövträd.

Jag har frågat många träd- och växtskyddskunniga om vad man kan göra och inte hittat något annat än att se till att ekarnas livsmiljö är god; så lite grävning, stensättning och störning i markerna som vanligt, vatten vid torka om de är små, ingen beskärning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon