Full version: Semestervattnare
Nina S
Jag skall åka till Italien om en vecka, och vara borta ca 2,5 vecka. Jag har ingen granne som kan vattna mina blommor inomhus.... Så jag tänkte använda mig av sådana där snören (semestervattnare tror jag att som kallas).

Frågan är bara hur mkt vatten måste man ha till varje växt, vissa e ju mer vattenkrävande än andra, men i snitt??

Jag har tex en benjaminfikus som e runt 1 meter hög, klarar den sig med en glassbytta (big pack) full med vatten...??

Någon som vet??
TeliaNet
troligen kommer inte fikusen klara sig helskinap på det.
jula har en sån där strut som man trycker ner i jorden och en pet flaska med vatten i ena ändan, då tar man bara den största flaskan man har typ 2L så dubblar du med minst 2 såna.
Hannele
Jag skulle ställa alla krukorna ute, i skuggan - och hoppas på lite regn.
Hos min mor tror jag att vissa växter dricker minst en liter i veckan.
*Felix matte*
CITAT (Nina S @ 12-06-2004, 19:33)
Jag har tex en benjaminfikus som e runt 1 meter hög, klarar den sig med en glassbytta (big pack) full med vatten...??

Någon som vet??

Benjaminfikusen klarar sig utmärkt med en glassbytta vatten under tiden du är bortrest. Detta förutsatt att du inte har den stående i soligt läge.
När jag åker bort, ser jag till att ha persiennerna nere och flyttar fuktkrävande växter längre in i rummet där solen inte når dem.

I stor kruka där jag hade Silverkalla, satt jag ner en PET-flaska fylld med vatten... flaskan var bara halvtom när jag kom hem efter 10 dagars semester.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon