Full version: Ulriksdal?
evarina
Har hört ryktas om att de ska ha en spektakulär trädgårdsutställning på Ulriksdals slott precis nu (eller möjligtvis i helgen). Någon som vet mer. Skulle gärna vilja åka dit och titta.
/E
evarina
Hittade själv, men bifogar lite info om någon mer är intresserad:
http://www.rosenholm.se/ulriksdal.asp



wub.gif
ThomasJ
Jag har planerat att åka dit imorgon torsdag.. Tyvärr verkar det inte som de har vädretsmakter med sig. sad.gif Regn både torsdag och fredag..

Trevlig berättelse från Rosenholms..

/Thomas
Kakaduan
Nu får man väl på pälsen, men...

Varför försöker man inte stå på egna ben och kalla evenemanget för "Blomsterutställning" (eller liknande) istället för Flower Show? Varför måste man haka på en tillställning i England (Chelsea Flower Show)? Kan svenskarna inte svenska längre? Tror man att vi inte kommer om det står på svenska?

Bara en reflektion.

Det vore trevligt om det blev lyckat så att vi fick en tradition i det hela - något som återkommer och som man kan planera in i almanackan och vänta på!

smile.gif
Kakaduan
birgitek
Har också tänkt åka dit, imorgon Torsdag.
Birgit Ek
evarina
Håller också med om att det är fånigt med "flower show". Men det gör ju inte blommorna mindre vackra... tongue.gif
MoniqueÖ
Entré 130 pix & parkeringsavgift för 20...nej står nog över tror jag! Om jag inte ångrar mig och åker t-bana & buss dit ut förståss...Åker nog på söndag förmiddag när solen verkar vara på bättre humör.

/MoniqueÖ
adrian
Vi skulle varit med, men kunde tyvärr inte... sad.gif

Och drottning silvia skulle inviga hela kalaset...
wink.gif
*Felix matte*
Balkongerna som TV4 visade igår morse
tyckte jag... såg anskrämliga ut sad.gif
Kanske kunde inte TV ge rättvisande bild, men...
om de såg ut så irl, ja då ser jag då hellre en "naken" balkong.

Sverigekartan tyckte jag var kul... lätt att se hur vädret var runtom i landet
tongue.gif
ThomasJ
Nyss hemkommen, var där mellan 17.30-19.30 (hade uppehåll i regnet hela tiden smile.gif).

Är lite besviken, det har möjlighet att bli något bra, men nu var det inte mycket att hänga i julgran. sad.gif Den stora parken vid Ulriksdalsslott kändes som en jättestor grön öken med några små små hägringar av vita tält..

För er som har varit på Trädgårdsmässan, kommer känna igen er. Ungefär samma utställare. Fast mycket färre..

Det som var riktigt trevligt var de utställningsträdgårdar som var uppställda, där kan man hämta inspiration, (är lite arg att jag inte tog med mig kameran mad.gif ), det fanns många som var mycket fina. Fast jag förstår inte den som vann (men det gör man aldrig unsure.gif ), hade ett par andra favoriter.. Även de balkonger som fanns, var trevliga att titta på..

Hoppas att de till nästa år får ännu fler utställare, och framför allt många mera inpirationsträdgårdar, det är ju det som det hela handlar om, Flower Show.

Är det värt 130kr? Nää! Känns som mässan i Älvsjö är mer prisvärd. Kommer jag åka tillbaka nästa år? Ja, OM de har mer planteringar! Inte annars.

Och, för alla som undrat. Ja, den snurrande vattenspridaren som ser ut som en blomma finns att köpa!! wink.gif

För er som tänkt åka i helgen, och då kanske med bussen, tänk på att den bara går en gång i timmen!

/Thomas
ThomasJ
CITAT (Felix matte @ 10-06-2004, 21:17)
Balkongerna som TV4 visade igår morse
tyckte jag... såg anskrämliga ut sad.gif
Kanske kunde inte TV ge rättvisande bild, men...
om de såg ut så irl, ja då ser jag då hellre en "naken" balkong.

Sverigekartan tyckte jag var kul... lätt att se hur vädret var runtom i landet
tongue.gif

Det var väldigt små balkonger (1,5-2kvm). Några var lite konstiga, men jag tyckte om ett par andra.. smile.gif Själva idén att göra dem på plats i ett "våningshus" var bra, man fick bättre känsla för det tycker jag..

Sverigekartan förstod jag inte först, utan fick gå runt den ett varv innan det poletten ramlade ner.. wink.gif Den var bra gjord..

/Thomas
*Felix matte*
CITAT (ThomasJ @ 10-06-2004, 21:29)
Sverigekartan förstod jag inte först, utan fick gå runt den ett varv innan det poletten ramlade ner.. wink.gif Den var bra gjord..

/Thomas

Det var det jag trodde... TV ger inte alltid rättvisande bild.

Kul grej på TV när meteorologen gick längs med "landet", kryssade och satte upp temperaturangivelser och när han kom nästan längst ner
tog han vattenkannan och vattnade där det skulle falla regn laugh.gif
Den blev lixom lite mera verklig... väderrapporten tongue.gif
ThomasJ
OK. Det var ju ett annorlunda sätt att visa vädret på. biggrin.gif

De kanske alltid skulle ha det så.. smile.gif

/Thomas
*Felix matte*
CITAT (ThomasJ @ 10-06-2004, 21:52)
OK. Det var ju ett annorlunda sätt att visa vädret på. biggrin.gif

De kanske alltid skulle ha det så.. smile.gif

/Thomas

Absolut! biggrin.gif
Regna
Var där och strosade från 16:30 till 19:05 (missade därmed bussen som efter 19:01 bara går varje timme sedan sleep.gif men det är faktiskt mindre än tio minuters promenad till Bergshamra ändå). Tyckte också att jag kände igen hälften av utställarna från Haga Trädgårdsdagar, framför allt efter min sambos muttrande om detta. Han saknade Brutala Blommor i varje fall.

Vi hade faktiskt kameran med oss, men av någon konstig anledning blev fotograferingen aldrig av trots att vi såg en hel del vackert. En handfull utställare saknades helt, tydligen så hade inte alla hunnit packa upp ordentligt. Många av idéträdgårdarna var fina i lätt regndränkt skick, men tyvärr såg det ut som att några inte skulle överleva ens några dagar bortom mässan. Vissa av idébalkongerna skulle nog få grannar och fastighetsvärd till att vifta med vräkningsbesked (tyvärr) om man genomförde dem i verkligheten, andra skulle inte överleva ens ett par dagar efter mässan om de så fick stå kvar, men det var ändå ett kul koncept.
Fy till Fullerö som bara slängt ut sina produkter rakt av utan stil eller eftertanke i sin idéträdgård. Förvisso så såg jag en smidesspaljé som jag nu eftertraktar (den med knytnävsstora glaskulor i toppen, fanns inte till salu), men arrangemanget såg plumpt ut, och informationstexten såg ut att tillhöra en dåligt arrangerad katalogsida.

Inträdet var dyrt för det man fick se, men om man sätter det i relation till den kvalitet man får se om man går på bio (ta "Troja" eller andra fläskfilmer som exempel) så kändes det prisvärt. Promenaden till Bergshamra gick genom vackra marker (tills dess att Betongshamra uppenbarades bland träden), så spara gärna in på parkeringsavgiften och promenera en kort sträcka istället.
birgitek
Idéträdgårdarna var kul, givande, en del nytänkande.Fick minst 5 bra idér med mej hem. Likaså tycker jag balkongerna var bra, väldigt olika .
Utställningen med trädgårdsmöbler uppskattade jag också. Till min glädje fanns mina svarta Ikea-plastmöbler representerade. (Antingen älskar eller hatar man dem, men som intresserad av modern formgivning så tilltalar de mej)
Till skillnad från dej Thomas så tyckte jag om att det var så gott om utrymme, man hade verkligen chansen att se allt man ville.
Jättebra början, hoppas att det växer och återkommer nästa år.
Birgit Ek
ThomasJ
CITAT (birgitek @ 11-06-2004, 10:16)
Till skillnad från dej Thomas så tyckte jag om att det var så gott om utrymme, man hade verkligen chansen att se allt man ville.

Birgit Ek

Jag menade att det såg tomt ut, att området var för stort, så att säga.. Och att det inte fanns så mycket att titta på. Förutom trädgårdarna.. sad.gif Men jag vill inte att det skall se ut som en marknad, a lá Kivik. Utan de små tälten var bra.. smile.gif

Tror att det kan bli ett bra event om de får dit fler utställare och mer av allt..

/Thomas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon