Full version: Kinesisk sekvoja
Annelie
Hej,

Jag har en jättefin Kinesisk Sekvoja utanför mitt vardagsrumsfönster. Den är tyvärr lite gles och spretig i grenverket och min undran är helt enkelt om jag kan snygga till den lite? Trädet är ca 3 m högt och skulle gissa på en 4m i diameter.

Inför kommande förändringar i trädgården skulle det vara himla bra om jag kunde minska dess omfång lite grann.
Cilla
Jag gissar att det för sekvoja gäller detsamma som lärk (också lövfällande barrträd), dvs att om man måste beskära gör man det under JAS - juli, augusti, september.

Döda grenar kan man ta bort, men hur den förgrenar sig vid beskärning av yngre ved vet jag inte. Sekvoja behöver inte beskärning och det brukar uppstå problem när man sätter sekatören i sådana trädslag.

Det är vattenslukande och kan tom växa i stillastående vatten. I torra marker växter den sämre och glesare. Kanske kan du ordna så att vatten rinner till dess rotsystem?

Trädet är glest och "spretigt" i sitt växtssätt, och blir upp till 50 meter högt. Får intressant bark så småningom.

Ett träd som funnits länge och som man innan upptäckten på 1940-talet endast fanns som fossilspår.

Heter Metasequoia glyptostroboides på latin om du vill slå upp mer om den.


.

Fialotta
Hej Cilla!

Vilket fantastiskt träd ohmy.gif jag bara väntade mig att rötterna skulle
börja röra på sig....spöklikt och otroligt smile.gif

Kram wub.gif
Cilla
Ja Maudan, trädrötter kan vara riktigt magiska!
Cilla
...och det börjar redan första växtåret! Rot från en babytall.
abborrmaster
jesus, jag råkar ha en ek i min rabatt som hamnade där för ca sex år sen....

/Simon
Annelie
Hrm...ok... det blir en liten chansning då alltså. Trädet står lite "dumt" till där det står idag, och breder ut sina grenar precis där vi ska gå.

Jag får väl ta det lite försiktigt och ta av så lite som möjligt. För inte vill jag riskera att bli av med trädet eller att det blir fult och konstigt...

Nä, då får jag väl anpassa mig istället.. och lägga om gångarna vi ska gå på smile.gif
Cilla
Du kan stamma upp det, dvs ta bort grenarna längst ned. Det brukar de flesta träd tåla utan att de börjar skjuta skott på underliga sätt. Men du kan också testa att beskära en gren vid grenklyka (fördelning) och se hur trädet svarar.

Men det tar tid att se, för beskärningen bör nog göras efter savning, efter midsommar, och då brukar träden inte växa så särdeles mycket. Svaret får du först säsongen därpå. Ibland måste man fota för att minnas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon