anna.
I dagarna kom det ett blad från bostadsrättföreningen med lite olika nyheter etc. Där stod bland annat att föreningen hade varit runt och besiktigat/tittat på alla boendes uteplatser. "Många är fina, men vissa är igenväxta och måste åtgärdas omgående".

Jag vet inte om de menar mig, jag har det inte igenväxt men däremot ganska lummigt. Jag klipper inte ner stora växter som är jättevackra, tex rosorna eller schersminen. Det har jag verkligen inte hjärta att göra. Och forsythian och rosenripsen är jättefina när de blommar på våren, de vill jag inte heller göra så mycket mindre. Fast jag klipper ju, det blev rätt mycket i våras ändå.

Många andra har uteplatser som bara är lite gräs och några buskar, men jag vill ha min som en oas (och dessutom utan insyn). Har föreningen verkligen rätt att säga till mig (om de nu menar mig) att klippa ner de stora växterna i trädgården? Efter stormen (ni kan titta i mitt album) klippte jag bort jättemycket på rosorna (som hängde ut över gångvägen), det blev en hel sopsäck full. Det kändes helt vidrigt. Naturen är vacker, jag vill ju att växterna ska leva på sina egna villkor utan att jag ska bestämma för mycket. Hursomhelst, oavsett om jag får anmärkning eller inte, så tycker jag att det är skit att andra människor ska lägga sig i hur det ser ut hos mig, även om det är bostadsrätt. Jag kanske borde flytta ut till en stuga nånstans i ödemarken i stället... wink.gif

Nån som vet hur mycket föreningen har rätt att bestämma över min uteplats?
solkatten
Detta ämne har varit uppe förut på forumet, gör en sökning så hittar du säkert mer.
Annars skulle jag nog kolla stadgar och protokoll om det står något om utseendet på uteplatserna.
Kolla också med HSB eller Riksbyggen eller var föreningen tillhör.
Siri
Jo, det kan man ju undra.
Har du märkt några reaktioner på din trädgård? Är det någon som sagt något? Är du den ende med en mer uppväxt tomt?

Jag kan förstå om någon reagerar om det inkräktar på någons annans tomt, men annars behöver man ju inte bry sig. Kan jag tycka,,, Fast jag vet dem i brf:ar som anser att man har ett ansvar för hur hela föreningen "tar sig ut".

Det vore ju synd om det var så att de menade dig,,,
Ralf
Det väsentliga borde väl vara om det är välskött eller inte.
anna.
trädgården är ju inte övervuxen, jag tycker att den är välskött i alla fall. jag har också fått kommentarer av grannar att "det är så fint på den här uteplatsen med rosorna och allt", så det verkar inte vara någon som stör sig på det bland grannarna. och jag klipper som sagt bort det som hänger ut över gångvägen, så där borde det inte vara några problem heller. det jag har sett i stadgarna är bara att det ska vara välskött, annars står det inget särskilt. nåja, jag får väl vänta och se om jag får nån arg lapp från styrelsen i brevlådan...

är det förresten någon som vet vad som gäller för staket? räknas det som yttre eller inre underhåll? jag har trott att det var föreningens ansvar att hålla staketen i bra skick, men nu har jag sett grannar som målar sina staket så det verkar vara ens eget ansvar. någon som vet?
miaadner
I vår brf (en radhusförening) så gäller det att varje medlem skall hålla sin tomt och de tillhörande rabatterna i gott skick. Dvs rensa ogräs, underhålla buskar och träd och inte låta skräp (typ rostiga cyklar, gamla liar etc) ligga på tomten.

CITAT
Fast jag vet dem i brf:ar som anser att man har ett ansvar för hur hela föreningen "tar sig ut".


Det är faktiskt så att alla i en bostadsrättsförening äger alla fastigheter och all mark tillsammans, så därför så har faktiskt alla ett ansvar för hur hela föreningen "tar sig ut". Dock, för enkelhetens skull så tar varje medlem hand om den bostad/det hus man själv bebor och den tomt som hör till denna bostad. Det skulle ju t ex vara väldigt opraktiskt om alla skulle vara med och tapetsera mitt sovrum t ex. Men lagligt sett så äger jag en del i allas lägenheter liksom de äger en del i min.

Vad gäller din staketfråga så brukar det inte ingå i föreningens underhåll utan ligger nog på dig. Men, det kan naturligtvis skilja sig åt, så kolla med styrelsen om vad som gäller om du är osäker.

Mia A (medlem i brf Styrelse)
miaadner
Glömde ju att skriva att jag inte tror att brevet alls avsåg dig och din trädgård, utan snarare den/de som inte sköter om sin trädgård.

Att ha en lummig eller strikt tuktad trädgård är ju en fråga om tycke och smak och inte en skötselfråga.

Så länge dina frodiga buskar och träd inte ser _för_ risiga ut eller hänger ut över gångar eller in i andras trädgårdar så behöver du nog inte alls oroa dig. Styrelsen är ju inte några smakdomare utan skall ju efter bästa förmåga förvalta föreningens kapital (dvs fastigheterna och tillhörande mark).
Copycat
Hejsan Anna ! Jag tror inte alls att brevet avsåg dig alls. Det finns så många tomter och uteplatser som ser ut som rena soptippar. Ta en promenad i ditt område, så får du se vilken mångfald i trädgårdsstilar det finns. Att inte sköta sin trädgård och samla på sig en massa bråte finns det stadgar om, att ha det lummigt och mysigt är som sagt var en smaksak. När du går en promenad i området , så kommer du själv inse vem/vilka din BRF avsett i sitt brev. Ha en fortsatt fin dag.
anna.
CITAT (miaadner @ 06-06-2004, 17:04)
Att ha en lummig eller strikt tuktad trädgård är ju en fråga om tycke och smak och inte en skötselfråga.

Så länge dina frodiga buskar och träd inte ser _för_ risiga ut eller hänger ut över gångar eller in i andras trädgårdar så behöver du nog inte alls oroa dig. Styrelsen är ju inte några smakdomare utan skall ju efter bästa förmåga förvalta föreningens kapital (dvs fastigheterna och tillhörande mark).

Det var precis så jag också tänkte, att de inte kunde ha rätt att säga till mig hur trädgården skulle se ut. Men eftersom jag är ganska nyinflyttad så vet jag inte riktigt vad som gäller, och med tanke på hur andras trädgårdar ser ut så...

copycat> det där med promenaden var en bra idé, jag har ju sett en hel del trädgårdar men inte alla, och om inte annat så kanske det är bra för inspirationen biggrin.gif
Siri
CITAT (miaadner @ 06-06-2004, 16:41)
Det är faktiskt så att alla i en bostadsrättsförening äger alla fastigheter och all mark tillsammans, så därför så har faktiskt alla ett ansvar för hur hela föreningen "tar sig ut".  

Jo, givetvis, du har rätt och det förstår jag. Men det finns ju dem som tar sig friheter att vara "smakdomare" med hänvisningen till att man inte tycker att det ser prydligt ut. Jag känner en person vars brf har som norm att en välskött trädgård är noga klippt gräsmatta och raka kanter. Alla sorter finns ju menar jag och det är svårt att veta vad just dessa grannar anser. Det var det jag ville undersöka.
Men det verkar ju inte vara så om du fått så fina reaktioner från dina grannar,,,
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon