råse-marie
Fick telefon från en där barnen tröttnat på sin kanin en vädurshona 2 år gammal.
Är nu i valet och kvalet om vi ska ta över eller inte ??? unsure.gif
Kan man ha kanin och fortfarande ha rabatt???Vi har ju en sån plutte gård( atriumtomt )
Det skulle vara jättekul att få glädja våran dotter( ja för mig oxå) det enda är att jag är allergisk, vet inte om jag tål kanin men hö tål jag inte.
Vi hade därför tänkt att den skulle bo ute året om , men få vara inne och kela ibland så klart.
Vad tror ni ????( är mest nervös för mn rabatt..... wacko.gif )
Tänkte fråga om vi får prova ha den ett par veckor så jag ser med min allergi.
smile.gif
Bettson
Skaffa kompostgaller. Då kan du göra en liten hage när barnen tar kaninen ur buren. Det är jättelätt att den smiter så att du får tillbringa halva natten med att leta bortsprungen kanin. På så sätt slipper du vara osäker om din rabatt också.

Skall kaninen vara ute vintertid så skall ni nog inte ta in den i bostaden på vintern. Pälsen anpassar sig efter utevädret och kaninen blir varm och svettig inomhus vilket kan ge den förkylningar. Det är ju som om vi skulle sitta fullt påpälsade i ytterkläder i 20 grader temperatur inne.

Har du lagringsplats så föder du kaninen billigast med fårfor du köper på granngården är billigare än kaninpellets och lika bra. Spån i storbal kan du köpa billigt också. hö mineralsten måste du också skaffa.

Ska kaninen var ute vintertid så måste ni ge färskt vatten ofta så att det inte fryser. Se också upp med att utesluta vattenhållande grönsaker när det är minusgrader.

Att har kaninen på prov är en bra ide om du är allergisk. Det gör att du slipper omaket att placera om den ifall det inte går bra. Hur gamla är dina barn? ALlt för ofta så skaffar föräldrarna husdjur för tidigt för att barnen egentligen skall kunna uppskatta det hela. De baör kunne deltaga i skötseln om än inte ha fulla ansvaret för den ifall dom inte skall tröttan inom ett år dom också.
pejori
hade jag varit som du hade jag nog avstått från kaninen sad.gif sad.gif
den kan vara ute året om, men... ungarna kommer att dra in päls och hörester och det skulle vara förödande för allergin och att få lämna bort den igen sedan . wink.gif wink.gif
ungarna skulle bli jätteledsna sleep.gif
Cassiopeia
Klart du ska ta hand om kaninen. Rabatten behöver du inte oroa dig för, du kan ju naturligtvis inte ha ninen lös.
Läs på om kaniner och deras skötsel på Kaninföreningens hemsida, böckerna på bibblan ska du inte lita på. mad.gif
magiana
Du behöver inte oroa dig för rabatterna när du har en betesbur, en sån där nätbur som även har nät (helst grovmaskigt) i botten. Den kan du flytta lite varje dag så klipper kaninen gräsmattan åt dig och lämnar sen små bruna gödselkulor efter sig. laugh.gif
Ralf
Klart du ska kanin skrev Cassiopeia. Jag säger raka motsatsen efter ca 10 års kaninliv. Kanin kräver skötsel o mer arbete än man tror så tänk efter nogrannt. Bor man på stor tomt o kan bygga eget hus till kanin så ok. Våra barn lovade att hjälpa till. Så är efteråt kan jag konstatera att våra barn är Sveriges mest lovande barn...
Bara atriumgård... inte bättre o skippa kaninen? wacko.gif unsure.gif
syrolis
Måste hålla med Ralf,
bättre att avstå från kaninen när du är allergisk mot pälsdjur och hö.

Barn har en förmåga att lova ställa upp med skötsel men inte orka hålla löftet (det vet man ju självklart). Det betyder att du eller maken kommer att få städa ur buren när inte barnen vill/orkar. (vad tycker maken om detta?)
Du måste också ha en torr plats att förvara spån och höet som du inte tål...

Själva har vi marsvin som inte den 11 årige pojken orkar ta hand om själv utan man måste tjata ihjäl sig. Tur att det är sommar nu och de bor ute dygnet om (juni-aug/sep) i den gamla kaninburen.

Annars älskar jag alla djur och vi har haft både kanin till den store pojken när det begav sig och har både hund och 9 katter...
MRLINDELL
Här har alla 8-13 åringar kanin, oftast dvärjvädur eller hermelin, någon enstaka vädur. Jag tror det är det bästa husdjuret man kan ha. Vädurshanarna är dessutom ganska tillgivna och fungerar bra med barn. Det finns t o m kaninagility. De som är emot *ALLT* vad det än är i detta forum, är tydligen även emot gosiga husdjur också och inte värda att lyssna på ens. Vilka tråkmånsar.
andreas i uppsala
Jag skulle snarare vara glad om jag hade en kanin som skötte om gräsmattan åt mig. Såg i vintras på Helges trädgårdar och i en engelsk slottsträdgård hade de kängerus som betade och hjälpte därmed att hålla nere gräs och ogräset. Har funderat på att skaffa en kängeru sen dess men det lär nog inte gå så bra på vintern wink.gif
MRLINDELL
Kaniner äter inte upp trädgården eller smaskar i sig från rabatterna. Det är att vara hysteriskt orolig för sina rabatter. De mår bäst av kaninfoder och en och annan frukt och ev det gräs eller blad de mumsar i sig på sin väg ute. En och annan smultron/jordgubbsplanta kan bli av med ett blad och det syns inte, det kommer många många nya.
Fenja
Jag har svårartad pälsdjurs- och pollenallergi och medicinerar detta dagligen i princip året om. Runt jul- och nyår kan jag ofta göra ett kortare medcinuppehåll då inga djur fäller eller växter blommar. Sen blommar hasseln i januari/februari och så är det kört till nästa jul. På vårkanten får jag ofta astma av all vinterpäls och pollen och medicinerar då även detta. Jag har en stor Pyrenéerhund, sex katter och två kaniner, samtliga bor inomhus vintertid. Men jag hade turen att komma till en läkare som snabbt konstaterade att jag skulle må sämre utan mina djur och växter än vad jag gör av allergin. Det går att hitta doser på medicineringen som gör att man kan leva så normalt som möjligt, det är inte farligt med allergi och astma, nog så otrevligt emellanåt, men sällan livshotande. Jag har fått svåra allergichocker som måst behandlas med både kortison och adrenalin av till exempel penicillin som jag absolut inte får äta.
Ofta tycker jag att det som någon här ovan skrev att det sker en tillvänjning. Dessutom vill jag alldeles bestämt påstå att mycket att problemen sitter i allergikerns inställning! Så prova ha kanin och andra djur, det ger så mycket till dem som får hålla på med dem. Det finns de som lever på att tillverka allergimedicin!
Mvh
Fenja
Sylvia
Ang. Fenjas inlägg: det finns flera nya forskarrapporter om att barn ska ha hudsjur och inte skyddas hysterisk mot all "smuts" när de är små, för det skyddar mot framtida allergier att de vänjer sig redan som små.
Så var det ju "förr i världen", vi som växte upp på den "gamla goda tiden" tiden och inte skyddades mot allt blev mer sällan allergiker än nutidens barn, då var o varannan tycks ha någon allergi.
Så Fenja har säkert rätt i sin uppmaning att pröva tillvänjningsmetoden och pröva ha kanin och andra djur! De ger så mycket glädje!
magiana
CITAT
Ang. Fenjas inlägg: det finns flera nya forskarrapporter om att barn ska ha hudsjur och inte skyddas hysterisk mot all "smuts" när de är små, för det skyddar mot framtida allergier att de vänjer sig redan som små.
Precis vad jag alltid har ansett/trott! Kul att nån har forskat på det också.

CITAT
Klart du ska kanin skrev Cassiopeia. Jag säger raka motsatsen efter ca 10 års kaninliv. Kanin kräver skötsel o mer arbete än man tror så tänk efter nogrannt.


Jag har också tio års kaninliv bakom ryggen rolleyes.gif men så himla betungande är det ju inte. Beror väl mycket på hur många man har. Som mest hade jag tjugo kaniner, många av dem var angoror som skulle klippas regelbundet, så visst var det en del jobb med dem. Nu har jag bara en kanin och det arbete den kräver märks knappt.

CITAT
Kaniner äter inte upp trädgården eller smaskar i sig från rabatterna. Det är att vara hysteriskt orolig för sina rabatter. De mår bäst av kaninfoder och en och annan frukt och ev det gräs eller blad de mumsar i sig på sin väg ute. En och annan smultron/jordgubbsplanta kan bli av med ett blad och det syns inte, det kommer många många nya.


Det värsta är inte att de äter ur rabatterna, för det märks ju knappt. Det värsta är att de Gräver! Håll dem i en betesbur!
MRLINDELL
Vi har en vädur som ibland krafsar lite, varför detta överdrivna hat ang. kaniner. De stör inte alls och är kanske det bästa sällskapsdjuret av alla. Alla sällskapsdjur antingen om det är hund, katt eller kanin kräver sin omsorg och ett värdigt liv ända till slutet. Inga problem för djurvänner!!
cala98
Klart ni ska pröva! Min karl är allergisk mot hästar och katter, men vi provade med kanin och det gick jättebra. Räkna med hela ansvaret och var glada om barnen hjälper till. Ett djur måste man ansvara för! De är ju helmysiga, kaninerna! För två år sen hade vi aldrig haft några djur. Nu har vi fyra gullpluttar! wub.gif
cala98
Massor av tips!Kanin-net
Klicka sen på forum.
MissStorm
Jag har hunnit haft några dvärgkaniner och de är underbara husdjur!

Min senaste gick på låda inne och fick springa fritt i mina föräldrars stora trädgård i timmtal. Tills jag upptäckte en katt som smög på henne... :/

Men jag tycker att man ska tänka till ordentligt innan man skaffar en liten söt vän. Kaniner kan leva rätt länge...

Min lilla Gosan som jag fick i mellanstadiet fick jag fortsätta sköta om och ägna mycket tid o kärlek åt när jag gick i högstadiet och gymnasiet. Trots att killar då var betydligt intressantare... Hon fick även flytta med mig och bo i min studentlägenhet när jag pluggade vidare på universitet. Så tänk efter om ni verkligen är beredda att älska och ta hand om kaninen varje dag i så många år (i mitt fall blev hon 12 år)!

Lycka till!
råse-marie
Vi har hämtat kaninen på prov och tyvärr måste jag säga att jag inte tål henne ens när hon är ute.
Men vi skall försöka ha henne tills vi hittar någon annan som kan ta henne.
Finns det någon här som är intresserad så hör av er.

Jag vet inte om jag kan hålla med i diskussionen om att genom tillvänjning kunna bli bättre eller inte utveckla allergi. Det kan faktiskt innebära livsfara för en del att vara med djur och man kan dö i astma anfall.

om man som vuxen väljer att skaffa djur trotts allergi och astma är ju valfritt men jag tycker inte att man ska utsätta sina barn för det.
Min sambos föredetta skaffade 2 katter trotts att deras son är väldigt allergisk( och den har inte blivit bättre av katterna)

Jag har i yngre år ridit men kan nu kanappt se en häst på bild utan att bli jätte sjuk. Det är verkligen tråkigt.

Om att barn är mer allergiska nu för tiden tror jag inte beror på brist på husdjur utan mer på föroreningar i luft och natur som inte fanns förr . Dessutom mögel och dålig ventilation.
Men försök förallti världen inte bota allergi med att utsätta dig för allergenet. Det kan vara livsfarligt attt exprimentera själv.
Själv har jag fått hyposensibilisering på sjukhus för min allergi ( dock inte pälsdjur)

Nä vi får nog hålla oss till att åka till vallby och Åsby och klappa kaninerna där och min sötnos till dotter förstår det. wub.gif
råse-marie
rolleyes.gif Men jag glömmde att tacka för alla råd jag fått biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
azofia
Trist att det inte funkade.
Måste säga att jag håller med dig angående "tillvänjning". Det funkar ju knappast på folk som redan är allergiska, det är väl snarare en metod som funkar på det sättet att man "härdas" redan innan man drabbas av allergi så att man aldrig gör det, så att säga. Jag menar: om man som barn växer upp i en dammig miljö är chansen kanske mindre att man drabbas av allergi i framtiden än om man växer upp i ett kliniskt rent hem.... Nu blev det rörigt men jag hoppas du fattar...
MimE
I undersökningen som sa att barn med husdjur hade mindre allergier än barn utan husdjur fanns det en brasklapp.
Nämligen att barn till föräldrar med allergier (vilka hade ärftligt påbrå) oftare INTE hade husdjur hemma. De hade alltså genom arv större risk för allergier.

Alltså, konstaterade forskarna, kunde man INTE dra slutsatsen att husdjur minskade risken för allergier.

Däremot är det bevisat att överdriven renlighet ökar risken för störningar i immuförsvaret (vilket allergier är en form av).

/Mimmi
amaira
Hej!

All diskussion till trots, saknar jag en aspekt i diskussionen.

Jag syftar inte just till dig Råse-Marie, utan vill bara lägga till min egen infallsvinkel.

Om man som småbarnsförälder inte vill ha djuret för sin egen skull, så ska man inte skaffa något åt barnen!!!

Djur är inga leksaker.

Barn kan mycket sällan själva ta ansvar över ett djur i längden.

Barn tröttnar.

Däremot, om man själv verkligen vill, så är det underbart, att tillsammans med barnet ha ett djur att ta hand om!!!

Barn älskar att få göra saker tillsammans med vuxna, och att som barn få dela ansvaret över ett älskat djur, tillsammans med en förälder som delar denna kärlek - är en ovärderlig gemensamhetskälla, som har så oerhört mycket att ge barnet (och föräldern).

Den förälder som inte själv vill ha ett dur, som inte med kärleksfullhet är berett att ta ansvar över det, och lära känna det, ska istället köpa något av alla de mjuka gose-djur som finns i handleln.

Dom tål att kastas i i ett hörn eller en garderob, när nyhetens behag gett med sig, och känslan bara övergått till "krav".

Å andra sidan, så kan man ju införskaffa djur, som bara får flytta runt, till barn efter barn efter barn, utan att få känna sig rotade någonstans.

Och så blir små-djuren nervösare och nervösare, räddare och räddare för människor - och ju mer de flyr människor, desto mindre tycker människor om dem.

Det blir en ond cirkel.


Nu syftar jag inte till en tryggt djur som får byta hem, det brukar gå mycket bra!!!


Jag har själv fött upp kaniner, och slaktat dem och ätit upp dem.
Redan som barn gjorde vi så här på gården.

Ibland kom det folk och ville köpa kaniner åt sina barn.

Ibland sålde jag, med glädje!

Men lika ofta lät jag bli, "hade inget till salu", eftersom jag kunde se att djurvana saknades, och intresset inte ens fanns...

Då behöll jag dem hellre, lät dem ha ett bra och värdigt liv, och en snabb och smärtfri död, och ett värde i att bli till föda - och nåt fabriksuppfött djur slapp hamna i min gryta.


Ta nu inte åt dig, Rose-Marie, jag riktar mig inte till dig, eller nån annan som skrivit här.
Jag skriver bara - som uppfödd med djur, och genom livet djurägare - min egen åsikt sedan många år tillbaka. (jag har också vuxna barn)

Det kanske tål att tänkas på...

/amaira
MimE
Amaira,

Mycket klokt sagt. smile.gif

/Mimmi
MRLINDELL
Somliga kan få vad som helst att spåra ut. Ibland undrar jag hur komplicerad en människa egentligen kan vara.
MimE
CITAT (MRLINDELL @ 08-06-2004, 13:10)
Somliga kan få vad som helst att spåra ut. Ibland undrar jag hur komplicerad en människa egentligen kan vara.

Du borde väl veta... laugh.gif tongue.gif
*slår mig själv på fingrarna*

(Förlåt, MrLindell, men jag kunde inte låta bli. sleep.gif )
Nanna
Hej!
Jag tycker också att du ska ta kaninen om du vill ha den. Men som sagt, barn tröttnar ganska fort på nya saker. Jag har själv haft kanin sedan ca 15 år tillbaka, det vill säga sedan jag var 10-11 eller något sådant.
Min första kanin bodde ute året runt och den trivdes alldeles utmärkt. Den blev 11-12 år gammal.
Min nuvarande kanin bor inne i lägenheten, och trivs även med det. De anpassar sig ganska bra, även fast det är roligt för dem att vara ute.
Det är inte särskilt betungade med en kanin, man kan ju ta med den om man ska åka någonstans. Så brukar vi göra.
Ralf
CITAT (MRLINDELL @ 06-06-2004, 23:35)
Här har alla 8-13 åringar kanin, oftast dvärjvädur eller hermelin, någon enstaka vädur. Jag tror det är det bästa husdjuret man kan ha. Vädurshanarna är dessutom ganska tillgivna och fungerar bra med barn. Det finns t o m kaninagility. De som är emot *ALLT* vad det än är i detta forum, är tydligen även emot gosiga husdjur också och inte värda att lyssna på ens. Vilka tråkmånsar.

--- MRLINDELL, Du är ett äkta internet-troll.
råse-marie
Kan meddela att kaninen ( Babben Larsson) trots att hon fått allt möjligt i matväg iallfall gav sig på rabatterna mad.gif .....idag fick hon vara i sin bur på gräsmattan när jag kom tillbaka från affären hade hon gjort ett stort hål mad.gif mad.gif .

Men imorgon flyttar hon och jag kommer att sakna henne jättemycket sad.gif
Trots allt har vi haft tur att det är en granne som gärna vill ha kanin så nu slipper jag gå omkring och nysa smile.gif .
Hon kommer att bo nära så vi kan hälsa på om vi vill.

Vi var på ÅSBY idag igen och gissa vilka söta kanin unger som fanns där. wub.gif wub.gif wub.gif Sju stycken var dom visst.
MRLINDELL
Man kan göra en rastgård av trådkomposter. De på Bauhaus kostar 99:-/st och man kan ta en rund och en fyrkantig och ev lite till och göra en ganska vettig rastbur till en liten dvärgvädur.
Vi har även ett parasoll mitt i rastburen. Inga tendenser till grävning alls, bara skutta runt och hoppa högt, stampa med baktassarna och så runt igen. Riktigt underhållande att se en glad buskanin skutta och ha kul.

Hade jag ett troll skulle det få heta Ralf laugh.gif
Ralf
CITAT (MRLINDELL @ 11-06-2004, 19:46)
Man kan göra en rastgård av trådkomposter. De på Bauhaus kostar 99:-/st och man kan ta en rund och en fyrkantig och ev lite till och göra en ganska vettig rastbur till en liten dvärgvädur.
Vi har även ett parasoll mitt i rastburen. Inga tendenser till grävning alls, bara skutta runt och hoppa högt, stampa med baktassarna och så runt igen. Riktigt underhållande att se en glad buskanin skutta och ha kul.

Hade jag ett troll skulle det få heta Ralf laugh.gif

jag kan lämna Odla om du vill o är på god väg att göra det, du har förstört flera debatter o sänkt nivå här!
MRLINDELL
Här kommer några kaninbilder ...

Rastgården!


Grand Kanin Hotel!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon