nypan
Kära odla-experter, två frågor som jag önskar hjälp med.

1) Vilken tidpunkt är lämplig när man ska börja stamma upp en körsbärsplommon prunus cerasifera cecilia; när ska man egentligen få börja? Räcker det om trädet har etablerat sig till synes väl, och stått på sin plats i drygt ett år? Hur går man tillväga, och vilken tidpunkt på året är bäst? Ska man tar bort alla oönskade sidogrenar på en gång eller ska det göras i etapper? Min liknar mest en buske nu då den har så många sidogrenar.

2) Den andra frågan gäller cypress, såg i odlas gravvårdsartikel en bild på en uppstammat fin cypress, någon som kan rekommendera en sort och tillvägagångssätt? Gillar cypresser soligt läge? Detta som ett led i jakten på småvuxna träd till trädgården. mvh nypan/m
Cilla
Jag brukar börja stamma upp träd när de satt fart på grentillväxten. Du ser nu och några veckor framåt hur mycket det orkar växa - grenarna längst ut är inte förvedade förrän augusti-september och därför grön/rödaktiga och helt mjuka. Jag skulle stamma upp ceriferan när trädet började växa ca 20 cm i snitt. Det kan ta ett, två eller tre år. Tar det längre tid står trädet säkert inte på rätt plats eller har andra etableringsproblem.

Undantaget är om grenarna man vill ta redan börjar bli grova. Då kan man ta en ett år och en eller två året därpå även om etableringen inte hunnit ta fart.

Oavsett när du beskär - ta inte alla stamgrenar som du vill ha bort på en enda säsong. Om trädet har totalt 15 grenar från stammen och växer 20 cm per år i snitt kan du tänka dig en sorts "balans" när du tar bort stamgrenar. Det är inte så exakt matematiskt, men ger en känsla för hur mycket av trädet du tar bort och hur mycket kapacitet det har att högre upp i kronan återbilda bladmassa. Tar man bort 1/3 av trädets grenar och bladmassa under en enda säsong är det för mycket, iallafall för en prunus.

Cerasiferan ska beskäras i JAS, jag brukar i zon 3 välja augusti om jag kan. Men juli, augusti, september är beskärningsmånaderna.

Cypress har jag knappt jobbat med alls, någon annan får ge dig råd om vad du ska välja.
nypan
"Jag skulle stamma upp ceriferan när trädet började växa ca 20 cm i snitt. Det kan ta ett, två eller tre år. Tar det längre tid står trädet säkert inte på rätt plats eller har andra etableringsproblem." citat Cilla

Jag känner mig så oerhörd okunnig, trots de goda råden. 20 cm i tillväxt, hur ser jag det? Årets tillväxt? i stort har trädet formligen exploderat i tillväxt, detta andra år, men hur SER man det exakt hur mycket? Sidogrenarna ska jag räkna i morgon, men det är en minst 15-20 stycken, och enorm fart på tillväxten. Det lilla trädet ser inte alls så elegant ut som under våren, utan våldsamt buskig. tacksam för synpunkter./mvh nypan/m
Cilla
Nypan, det här är kul att lära sig om sina träd - deras årliga tillväxt. Det är också ett av de viktigaste tecknen på hur ett träd mår.

Träd växer från varje grenspets och ut. Yngre träd växer snabbare än äldre. När trädet börjar växa på våren bildas en liten ring runt varje kvist, varifrån nytillväxten börjar. Du kan följa tillväxten hittills genom att titta från grenarnas yttersta spetsar och inåt. Där du ser en liten ring runt kvisten, och därifrån började tillväxten i våras. Du kan också ofta hitta denna lilla ring ett år tillbaka till och se hur tillväxten var förra säsongen. I unga träd brukar man kunna följa 5-10 år bakåt och se hur mycket de växte varje år.

Innan förvedningen av grenarna, som sker juli-augusti, är skotten mjuka och har på många trädslag en annan färg än det som har förvedats, dvs blivit lite hårdare med bark.

Grenar som växer i centrum av kronan (t ex toppskottet), grenar som växer uppåt och samt åt söder växer ofta längre varje år än de andra, det är därför man går runt och upp i kronan för att se den genomsnittliga tillväxten.
nypan
nu ska jag igång med både flytt och beskärning av körsbärsplommonet, prunus cerasifera cecilia den sköna, med vårens diskussion och råd i fräscht minne, läst som jag har den ånyo.
inga blommor kom i år, på detta ungträd, men årstillväxten är det ingen fel på, ledigt de tjugo cm som cilla nämnde. läst nu också om beskärning av idegran på odla, underbara bilder och taggad och inspirerat blir jag att skaffa en sådan. hur kul som helst med odlas forum!/mvh nypan/m
Hannele


Det här uppstammade formatet kan du få även av andra träd;
idegran, liguster, thuija, mm.
Hannele
Fin uppstammad cypress på en uteplats:

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon