Full version: Några frågor
miaadner
Hoppas att några av alla er trädgårdskunniga kan ge mig svaren på mina frågor.

Eftersom dom rör flera olika forumgrupper, tänkte jag skriva alla här istället för att hoppa runt med en fråga här och där, hoppas det är ok!

1. Mina förodlade pompondahlior blev tyvärr frostskadade och orkade inte komma igen. Jag har nu dragit upp dom och satt nya dahliaknölar (direkt i rabatten). Men, knölarna vars "blast" blev frostskadad - kan jag använda dom nästa år? Jag tror inte att själva knölen blev frostskadad (så kallt var det inte) utan bara det gröna ovan mark.. Så jag tänkte att om jag förvarar knölarna (enligt alla konstens regler) tills nästa vår kanske jag kan börja om då...?

2. Jag har en lite större blomlåda där jag nu sått bladsallad. Den har börjat titta upp nu (bara några millimeter ännu) men den står ju så tätt. Skall man gallra ur salladsbladen, och hur stora skall bladen i så fall vara när jag gallrar?

3. Min klematis har växt så det knakat hela våren. De första blommorna har slagit ut och jag har glatt mig så. Men, ve och fasa, igår såg jag att en av rankorna verkar väldigt trött! Den hänger och slokar. Det har varit väldigt varmt och torrt i några dagar så tänkte jag att den kanske behöver vatten. Jag har inte vattnat den så mycket eftersom jag är superrädd för den hemska vissnesjukan som jag hört så mycket om. Iallafall så myllade jag ner lite gödningskorn, och vattnade den rejält. Imorse var rankan fortfarande alldeles slak, och liksom hängde. Resten av rankorna ser ut som vanligt.

Vad skall jag göra? Klippa av rankan? vad kan vara fel...?


Hoppas någon orkat läsa och har lite råd och svar.

Tack!:wub:

Mia A
Betty
CITAT (miaadner @ 04-06-2004, 11:23)
3. Min klematis har växt så det knakat hela våren. De första blommorna har slagit ut och jag har glatt mig så. Men, ve och fasa, igår såg jag att en av rankorna verkar väldigt trött! Den hänger och slokar. Det har varit väldigt varmt och torrt i några dagar så tänkte jag att den kanske behöver vatten. Jag har inte vattnat den så mycket eftersom jag är superrädd för den hemska vissnesjukan som jag hört så mycket om. Iallafall så myllade jag ner lite gödningskorn, och vattnade den rejält. Imorse var rankan fortfarande alldeles slak, och liksom hängde. Resten av rankorna ser ut som vanligt.

Vad skall jag göra? Klippa av rankan? vad kan vara fel...?


Hoppas någon orkat läsa och har lite råd och svar.

Tack!:wub:

Mia A

Jag är själv nybörjare på klematis men jag har fått lära mig att man ska ha ren sand närmast rothalsen (den översta decimetern vid plantering) för att förhindra vissnesjukan.
miaadner
CITAT
man ska ha ren sand närmast rothalsen (den översta decimetern vid plantering)


Hmmm, där hade jag nog missförstått något. Jag trodde att sanden skulle vara längre ner, runt roten liksom...

Kan man rädda det (om det nu är vissnesjukan) genom att ta bort jorden och lägga dit sand?
Betty
Som jag sa tidigare så är jag själv nybörjare på klematis, men jag skulle absolut försöka rädda den om jag var i ditt ställe! Peta bort det övre jordlagret närmast stjälken ca 10 cm ner och byt ut det mot sand i stället. Lycka till, hoppas den hämtar sig! smile.gif
Eva Swahn
På Svenska Clematissällskapets sida http://www.scls.nu/ finner jag denna info:

Markförhållanden
Jordlagret bör vara minst 50 cm djup. Luckring erhålls genom grävning. Jordförbättring Klematis anpassar sig förvånansvärt lätt till nya förutsättningar. Förbättring endast vid extremt tunga lerjordar eller rena sandjordar. Leran förbättras med grovt grus (ej sand) så att vatten genomsläppligheten förbättras. Sandjordar är principiellt lämpliga men bör förbättras med torv och lera. Planteringsjord typ ’Rosjord’ med lera är lämplig. Det är viktigt att jorden magasinera tillräckligt med vatten för plantans etablering. Med tiden går rötterna på djupet. Dränering endast om man räknar med stående fukt. Vid torrare lägen är det en fördel att plantera något lägre än omgivande hårda ytor. Regnvattnet söker sig till plantgropen.

Skuggad rotsystem Mulch och andra täckmaterial såsom stenar, grovt grus mm är att föredra framför en plantering. Planterar man en växt framför som solskydd, får man räkna med onödig konkurrens om vatten och näring. Skuggig fot behövs endast vid plantering nära en varm husvägg där solvärmen blir extrem.

Plantering Med dagens odlingsteknik är man tids oberoende. Plantan är ju redan planterad. Endast växtplatsen ändras. Bästa årstiden är augusti – september när jorden svalnar långsamt. En jordtemperatur mellan 18 – 14 grader främjar rotbildningen. Ett 10 cm tjockt mulchlager förhindrar uttorkning och ogräs etablering. Vid vårplantering är vattenförsörjningen viktig. Jorden blir varmare och torrare. Rottillväxten stannar av medan plantan skjuter skott. Här uppstår en obalans som i extrema fall leder till att plantan ”vissnar”. D.v.s. Vätskeförsörjningen brister och plantan visar symptom som vissnesjuka. Fördelen vid sommar och höstplantering är att man ser plantans hälsotillstånd och blomfärg. Planteringsdjup Med undantag av sorter ur grupperna C. tangutica, C. alpina och C. macropetala plantera plantan minst 1-2 ögonpar djupare än i krukan. Varför? Vid eventuella skador ovan jord, skjuter plantan sedan nya skott av dessa ögon. Klematis har en del fiender såsom sniglar, larver, vissnesjuka mm. Så räddas plantan.


Skötsel
Generellt behöver klematis mindre skötsel än man kan anta. Viktig är god försörjning med vatten och näring. Detta gäller framförallt äldre plantor. Klematis är allätare. De är mycket ”hungriga”. Avlägsna gärna vissnade blommor, skott. Vildarter såsom C. alpina och . macropetala och dess sorter vill även har en giva kalk per år. Undvik brott av skotten, särskild vid marknivå. Dessa brott är mycket infektionskänsliga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon