Annelie
Mina Blomma för dagen har gett upp hoppet, vissnat ner och blivit helt gula.. har inte en aning om vad som gått tokigt blink.gif sad.gif

Finns det något annat som jag kan så nu och få hyffsat stora till mina spaljéer? Färg och annat spelar inte så stor roll bara de hinner växa till sig och täcka ca en kvm.

Jag såg på Gröna rum att damen där planterade någon form av böna som på en vecka växte hur mycket som helst.. men jag uppfattade inte om det var en klättrare eller hur det var?

Bor i zon 1 och det är ett soligt läge som gäller.
azofia
Blomsterbönor tror jag det var de sådde. De växer fort, blir stora med fina blommor och ger sedan ätbara bönor (som man kokar). Finns olika sorter, alla röda, vita eller rosa färger.
De går utmärkt att så så fort jorden blivit varm.
Lycka till
Annelie
Aha - blomsterböna! Ska kolla upp vad det finns av den varan! smile.gif
azofia
Hej igen!
De kan även kallas för "Rosenböna", tänkte bara säga det....
Lycka till!
JonasQ
Man blir alltid lika glad när man sår blomsterbönor, deras frön är så otroligt vackra, svarta med röda strimmor...
Annelie
Låter trevligt med vackra frön! smile.gif

Finns det fler alternativ? Någon som har fler förslag?
Fenja
Slingerkrasse växer fort och finns i många färger, lägg fröerna i blöt över natten så gror de snabbt.
Mvh
Fenja
azofia
Hyacintbönor (hjälmböna) är fina också. Tar lite längre tid på sig men har mycket fint röd/lila bladverk, lila blommor och trevlig doft (!).
Spanska flaggan är en annan fin växt som blir stor snabbt.
lavendel
Hej! rolleyes.gif
Har sått rosenbönor för snart två veckor sen... inte en skymt av dom!
När man läser beskrivningarna om hur snabbväxande dom är låter det som att man nästan måste kasta sej undan när man sått...för att inte träffas av dom tongue.gif !
Jag lade dom i blöt...och sådde då när det var varmt...men...fungerar icke!!
Nu har jag köpt en ny omgång som jag tänker driva upp inomhus...får se om jag får nåt resultat!!!
Lavendel
Sulawesii
När jag sådde rosenbönor för ett par år sedan tog dom jättelång tid på sig att titta upp ur jorden. Hade ingen tur med dom sedan heller. De växte knappt, sen dog dom..... Jag gjorde väl allt fel, antar jag.
Men, fina, det är dom!!
JonasQ
mina rosenböner tog nästan 3 veckor på sig att gro, mne sen växer dom så de knakar
lavendel
CITAT (JonasQ @ 12-06-2004, 14:08)
mina rosenböner tog nästan 3 veckor på sig att gro, mne sen växer dom så de knakar

Hej! rolleyes.gif
Ja det låter ju trösterikt....ska kanske inte ge upp hoppet än!
Lavendel
Annelie
Efter era förslag så har minsann jag också petat ner lite vita rosenbönor i mina stora blomlådor - jag har tittat och tittat men inga groddar har synts till.. Men å andra sidan är det bara en vecka sedan så då kan jag lugnt avvakta ett par veckor till innan jag börjar oroa mig rolleyes.gif
Cilla
Blomsterbönor hos mig brukar ta lite tid på sig. Sår man slingerkrasse nu kan man ha blom sent in på hösten innan frosten, men det tar någon vecka innan grodden tittar upp och blir stor.

Har du möjlighet att köpa en klockranka har du räddat sommaren (för sent att fröså, måste sås i februari-mars, blommar 135 dagar efter sådd). Växer snabbt upp 3-7 meter med vackert bladverk och stora blå, blålila eller vita klockor.

Klockranka Cobaea scandens med vita blommor:



lavendel
Apropå blomsterbönor...nu förstår jag det där med att dom växer snabbt...värme och inte för mycket vatten när dom är nysådda verkar vara modellen! rolleyes.gif
Hade gett upp hoppet om dom som jag sått på balkongen...sådde antagligen innan det var tillräckligt varmt...men flera av dom har kommit nu och växer fort!
Satte en omgång inomhus för ett tag sen...och vattnade ordentligt....dom ruttnade alla!
Gjorde ett sista försök för en vecka sen...satte i en sålåda i ett söderfönster...och bara duschade jorden lite lätt....vartenda frö har tagit sej...dom är decimeterhöga efter en vecka!!!
Tänk att jag kom på knepet till sist! tongue.gif
Lavendel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon