Full version: SYSTEMBOLAGET
MRLINDELL
Hur funkar det här j*v*a monopolet egentligen? Man tappar i försäljningen över snart hela landet, med upp till 30% i de regioner som gränsar till lågprishandel. De svenska bryggerierna håller på att gå i konkurs och importölen flödar som aldrig förr. VARFÖR då höja ÖL och Vinpriser?
Staten måste ha en skruv lös som inte förstår sig på handel, tillgång och efterfrågan.
Fenja
De försöker nog bara att göra det svårtillgängligare, precis som med Round Up... tongue.gif
Mvh
Fenja
andersen
För min del så får dom höja hur mycke som helst. Titta på hur det går i Finland när dom ändrade sitt pris, det är rena katastrofen med misshandel och dödsfall.

Men jag måste ge dej rätt i att bryggeri näringen har stora problem pga haltande pris sättning.


Mvh Andersen(som ej använder alkohol)
Catarina
Ja du MRLINDELL....den som det visste wacko.gif

Det är allt lite underligt att man fortfarande tror att höga alkoholpriser minskar svenskens "intag"...~Matematik a la IOGT

De enda konsekvenserna blir ju att mer hembränt förekommer och att fler
människor smugglar. Hmm...~matematik a la vem-som-helst. sleep.gif
Copycat
Jag trodde i min dumma enfald att vi var på väg att SÄNKA alkoholskatten, det är ju det dom sagt så länge nu. Att den ska sänkas, men inte allt på en gång, det ska göras sakta. (så Svenskarna hinner ledsna)
MRLINDELL
Samma "farliga" gäng .. DET HANDLAR OM ÖL & VIN inte Roundup ...
Om pumpen lägger av samtidigt som levern har man haft nog med njutningsmedel ...
Jag tror det är farligare att vara utan en skvätt öl/vin än med. Skulle vara intressant att få veta vad man har för "religon & livsåskådning" när man tycker allt är farligt och trist.
Öl & Vin är en sällskapsdryck, något man förtär med trevligt mysigt sällskap.
Har ni inga vänner?
andersen
laugh.gif Jo om det är mej du menar visst har jag vänner och visst så tycker jag om godmat och det är farligt!

Mvh Andersen(med ca 20kgs övervikt)
MRLINDELL
Man väntar fortfarande på att Finland skall "höja igen" och att Estland skall göra lika dant. Men så blir det ju inte, det är bara alkoholmotståndare som käftar i Finland, och Estland behöver alla inkomster de kan få innan andra tvingas sänka.
Ser man till huvudskälen för prisgnäll handlar det om skattekronor. Ser man till vad man försöker få igenom så berör det "den svenska folkhälsan", ett försök som EU redan dömt ut.
Svensk tull har ett antal mål emot sig i EU domstolen, det kan ta detta året ut innan Sverige får en stor tillrättavisning av EU kommissionen och måste följa EU direktiven. Något som inte ens någon mupp kan ändra på.
andersen
MRLINDELL Det finns ett annat sett att se på problemet åxå det är att titta på vad kostnaden är för alkoholen när var 20% av sjukhus platserna upptars av alkoholrelaterade sjukdomar. jag vet att det even i övriga EU länder så tittar man på dom kostnaderna så det är mycke möjligt att andra länder höjer sin alkoskatt som tex tyskland gjorde i går på alkoläsk!
Copycat
Är det verkligen lönt att försöka tala alkoholmotståndare till rätta? det lär väl sluta med att dom försöker att lyncha oss som i dom andra trådarna. Det stämmer nog som Fenja sa i en annan tråd. Det är samma människor som är negativa till allt. tongue.gif
andersen
Copycat Jag vet att du inte tycker om länkar men läs den här så förstår du att MRLINDEL och du inte har rätt om alkoholskatten vinden har vänt många länder i EU för en höjd skatt.

http://www.drugnews.nu/article.asp?id=2136
Virgo
CITAT
Det är samma människor som är negativa till allt.  

Ja, jag undrar vad dom roar sig med?

Bunta ihop dom o släng dom i väggen!

tongue.gif Jag gillar god mat, vin, sprit o öl, men har slutat med rökat tongue.gif
Copycat
Ok, då fattas bara ett enda, vad tar du bort ditt ogräs med? tongue.gif
Catarina
Visst är alkohol farligt för vissa...i omåttliga mängder. Men det finns väldigt många människor som kan njuta av ett glas vin, en öl eller en drink/grogg utan att ta skada av det. Det rekommenderas ju tom i vissa fall ett glas rött då och då. Jag är själv diabetiker och för min del fungerar en liten "sup" som blodsockersänkande.

Precis som du skriver andersen så är även mat (fet sådan) farligt i omåttliga mängder...det finns det mycket som är. sleep.gif Vi kan ju inte höja pris och skatter på allt som är farligt..eller?
Virgo
jag svär och tar bort ogräset med händerna, hacka och spade.
Har tom elgräsklippare!

Men jag är inte nån djävla miljömupp!
MRLINDELL
NEJ säg det inte .. orkar inte ... tongue.gif

Man borde ta hand om A-lagare i stället. Man kan inte förbjuda alkohol till folk som kan använda det. Att kaos utbryter ibland länder som har stränga alkoholkrav är väl inget nytt. Svenska ungdomar är ökända på Europas skidorter där ölen är billig.
Danskarna har mera hälsoproblem än övriga skandinavien, men det beror till stor del på mat & tradition. Att de är alkohol-liberala har inte påverkat hälsan mer än andra länder. Det är bara så att man tar den propaganda man lyckas hitta och använder den fel precis som i alla andra sammanhang.
Det kan ta några år innan människorna lär sig leva med liberalare regler.
Siri
Ökar tillgänglighet så ökar konsumtionen, enkel matematik.

Nu är det inte bara A-lagarna som har problem, de du ser på parkbänken tillhör det mindre antalet av missbrukarna eller de med beroendeproblematik.Det är MÅNGA männskor i Sverige som inte kan hantera alkohol. För att inte nämna barn och ungdomar, det ska väl vara svårt för dem att få tag på det?

Det är en utbredd myt att "de som bor på kontinenten" har en sund dryckeskultur. Frankrike tex har ett skrämmande skrupleverstatisktik osv osv.

Jag kan förstå att man tycker att det är fräckt att systembolaget höjer skatten eftersom man inte har så mycket att välja på. Men för den delen så ska det väl inte skrotas? Jag tillhör dem som gillar både öl och whiskey och vill såklart inte att det ska vara för dyrt när jag handlar, men jag måste väl se det i sitt sammanhang. Jag vill inte ha fler alkolister i Sverige.
echo
Som sagt... allt med måtta. Och det är ruskigt farligt att leva, man kan ju dö!! Nä, jag har lagt av med såna här diskussioner, det brukar ändå inte leda nån vart... tyvärr måste jag säga. sad.gif
Ralf
CITAT (Siri @ 01-06-2004, 21:34)
Det är en utbredd myt att "de som bor på kontinenten" har en sund dryckeskultur. Frankrike tex har ett skrämmande skrupleverstatisktik osv osv.

Kika även på trafikolyckor. Det är tio gånger större olycksrisk i Frankrike
echo
Men jag sa ju det... det ÄR farligt att leva. Speciellt i Frankrike. Och har ni sett hur östeuropeerna kör bil???? blink.gif
Smekajsa
...ett gott vin kan gott få kosta... tongue.gif tongue.gif tongue.gif



wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif
Tesa
Detta är ju faktiskt en ganska intressant sak att diskutera så börja nu inte och hacka på varandra igen...snälla...

Jag tror faktiskt att folkhälsan skulle tjäna på sänkta priser på systemet..som det är nu iaf här i södra delarna av Sverige så åker folk till kontinenten ett par ggr om året och bunkrar för att det är så mycket billigare...sen behöver dom aldrig gå längre än till källaren för att hämta mer när flaskan är slut......förut kanske man slutade supa när flaskan var slut kl. 01 men nu kan man fortsätta tills man stupar...

Och risken är stor att "äldre ungdomar" åker ner och tar hem så de kan göra sig en hacka på att sälja till kompisar som inte får handla på systemet..det är nog inte direkt besvärligt att få tag på sprit idag eftersom stugorna är fulla ( wacko.gif tongue.gif ) borti me.......

Då är det bättre, tycker jag, att det finns billig sprit på systemet som säljs under kontrollerade former.... och folk köper kanske inte på sig så mycket åt gången för då finns det ju tillgängligt ganska lätt ändå....
....så tycker JAG...... blink.gif
tomas99
CITAT (MRLINDELL @ 01-06-2004, 20:56)
NEJ säg det inte .. orkar inte ... tongue.gif

Man borde ta hand om A-lagare i stället. Man kan inte förbjuda alkohol till folk som kan använda det. Att kaos utbryter ibland länder som har stränga alkoholkrav är väl inget nytt. Svenska ungdomar är ökända på Europas skidorter där ölen är billig.
Danskarna har mera hälsoproblem än övriga skandinavien, men det beror till stor del på mat & tradition. Att de är alkohol-liberala har inte påverkat hälsan mer än andra länder. Det är bara så att man tar den propaganda man lyckas hitta och använder den fel precis som i alla andra sammanhang.
Det kan ta några år innan människorna lär sig leva med liberalare regler.

Märkligt sett att se på saken! så du menar att under dom åren som går tills vi har lärt oss att leva med alkoholen så ska tusentals människor dö pga att vi ska lära oss att dricka alkohol är det så du menar?


Nä jag tycker att vi ska lära oss av en del muslimska länder där alkohol i är i det närmaste förbjudet!
MRLINDELL
Det här lilla exprimentet lyckades, man samlar alla anti-människor snabbt i en tråd bara rubriken är den rätta.

En fråga: Vad är det för mening att gå med i Odla.nu och avlägga 3 st anti-inlägg? De flesta som är super-anti har inte ens planterat ett enda frö eller bryr sig egentligen inte om växter & natur överhuvudtaget.
Copycat
Så också att äta griskött, som anses vara oren föda. Dom muslimska ländernas människosyn, vill du att vi tar efter dom också? Döda dina döttrar om dom går ut med en Svensk pojke? Pälsa på din fru lager på lager så att inte någon har en möjlighet att tycka hon är vacker. Nä, kvinnosynen är under all kritik i de muslimska länderna, hur kan man ens vilja ta efter en så gammalmodig syn? Muslimernas synsätt hör inte hemma i ett modernt samhälle. Koranen är uråldrig, och det är den boken dom följer blint. Många muslimer har fått upp ögonen, och insett att det inte är rätt att leva i förtryck. Men det står väl fritt vad jag förstår att flytta till ett muslimskt land, för den nu som känner sig manad. Eller så kan man konvertera till deras religion och leva som en äkta muslim. Nä, fram för billigare alkohol och låt Svenskarna ta ansvar för sitt eget liv. Dom som vill super ihjäl sig ändå. Inte får vi nyktrare alkoholister av att ha ett högt alkoholpris, det enda det leder till är ekonomisk missär för dom som lever med en alkoholist.
MRLINDELL
Många som är emot alkohol är det för att de själva är alkoholister och får inte dricka sprit. De tror att alla som nyttjar alkohol super. Det är en jäkla skillnad på att nyttja alkohol och supa. Jag tror dom är väldigt avundsjuka.
De som tar ett glas vin eller två till maten en helg vid grillen är de som mobbas mest när de negativa vibbarna av alkohol diskuteras.
Jag dricker nästan ingen starksprit. En skvätt vit eller röd Martini med is, vi delar en flaska vin en helg, man gör ibland sig en Irish Coffee.
Muslimer dricker också alkohol och smyger med sin vattenflaska under fastan, de är precis lika stora ögonkänare så blanda inte in någon diktatur.
Betty
Suck...! Det är så lätt att skrika på förbud. Vad är det för sorts samhälle ni vill ha egentligen, ni eviga förbudsivrare? sad.gif
Ska vi inte ta och förbjuda mat också när vi ändå håller på? Vad kostar alla mycket överviktiga de svenska skattebetalarna i form av sjukvård per år...
sad.gif
echo
Ja, ok då... det kan visst vara ett intressant ämne att diskutera, så länge folk har grundade argument och kan lyssna på varann. Risken är dock stor att man står där på varsin sida och kastar sten, ingen lyssnar, ingen tänker...

Tror inte heller på förbud, minns ju själv hur det var när man var liten, man var ju TVUNGEN att testa sånt som var förbjudet. Vuxna funkar likadant... därför tror jag hellre på en avdramatisering av saker och ting. Tyvärr är det dock sant att många svenskar inte kan hantera alkoholen (pga tidigare förbud och tabun). Men det blir bättre och bättre, folk intresserar sig för bra viner, vilket oftast innebär att man dricker för att det är gott och inte för att bli full.

Vet inte om svensk alkoholpolitik har lyckats i sin ambition att öka folkhälsan... och siffror och statistik ger jag inte mycket för, de går att vrida precis hur som helst för att passa de syften man har. Ja, jag är kanske cynisk, men folk kommer alltid att dö. Människor kommer alltid att fara illa. Av alkoholmissbruk, av samhällets brister, av medmänniskornas ignorans... jag är övertygad om att om vi ska få ett vettigt samhälle så får vi nog ändra saker i grunden. Att bara flytta omkring på ytan förändrar inget i långa loppet. Och hur man än gör kommer folk att fara illa... tyvärr.
andersen
Nä jag tycker att vi ska ha förbud och lagar och regler, för vad händer om vi släpper allt fritt, är det bara alkohol och tobak det gäller eller ska det gälla knark åxå?alla andra regler som vi har i samhället ska vi strunta i dom åxå, tex köra bil på vilken sida jag vill.

Vuxna är inte alls tvungna att testa allt som är förbjudet, jag är helt säker på att dom flesta av oss följer dom lagar och regler som finns, tror inte på att bara för att spriten blir fri och billig att vi får ett lika bra samhälle för det,nej dödstalen kommer att vara högre och misshandel våldsbrotten kommer åxå att öka.

MRLINDELL alkolister ska ej dricka alkohol över huvudtagen att dom blir avundsjuka vad har det med saken att göra,det är väll bättre om alla kan vara tillsammans utan alkohol och ha trevlig endå.

En sak till MRLINDELL är det du som ska bestämma vad nya forumsmedlemar ska skriva om? och om det är så hur många inlägg ska han få göra för att svara i en sådan här tråd?

Tycker att hela den här frågan är mycket intressant hoppas att tråden får bli lång och att vi kan vara sams.
Betty
CITAT (andersen @ 02-06-2004, 12:17)
Tycker att hela den här frågan är mycket intressant hoppas att tråden får bli lång och att vi kan vara sams.

Av tidigare trådar att döma så kan vissa inte vara sams i slutändan. Eftersom vissa inte kan acceptera att andra har andra åsikter om saken än vissa. Vissa försöker omvända andra att tycka som vissa och andra upprepar att de inte tänker ändra sin uppfattning utan kommer att fortsätta tycka som de tycker. Och så rullar det på... samma tjat om och om och om och om igen... huh.gif ohmy.gif tongue.gif sad.gif unsure.gif sleep.gif mad.gif laugh.gif
andersen
Betty är det mej du menar laugh.gif laugh.gif laugh.gif ok tar till mej kritiken men visst är frågan intressant.
Copycat
Jag för min del anser att "vissa" inte har lärt sig när det är dags att hålla igen. Personliga påhopp är inget "vissa" drar sig för, det är bara att beklaga. Om "vissa" kunde koppla på hjärnkontoret INNAN fingrarna slinter iväg och grodorna hoppar över tangentbordet, så skulle vi andra också tycka att det här är en intressant tråd. "Vissa" har väl redan stämplat mig som storförbrukare av alkohol, storrökare och miljöförstörare, utan att ha tagit reda på fakta. "Vissa" VILL bara inte lyssna på andra och samma personer vill nog få alla sådana här och liknande trådar låsta. Men vad ska ni då reta er på. Har ni kroppen full av energi eller aggressioner, ta spaden och gå ut och gräv i trädgården. Det är en avkopplande och stimulerande syssla, så kanske det inte finns så mycket negativ energi kvar sedan.
echo
Jag tycker om diskussioner... det är kul om allt går rätt till. Man k a n ha mycket givande diskussioner även med folk av totalt motsatt åsikt, under förutsättning att båda parter håller sig till saken och har väl grundade argument, och framförallt, har öron och sinne öppna.

Men min idealism har jag numera lagt åt sidan, förrut trodde jag att jag kunde påverka. Nu har jag insett att det enda jag kan påverka är mitt eget liv. Om jag lever som jag anser är rätt, så kanske någon enda ser mitt goda exempel och det kanske sprids som ringar på vatten. Att försöka pracka på min åsikt på människor som ändå inte lyssnar är inte värt energin. Så var goda föredömen istället för att predika för döva öron!!

rolleyes.gif
andersen
Copycat oj det var visst ett kännsligt svar jag kom med. men eftersom du skriver i tråden så måste du tycka att ämnet är intressant.

Jag tror att du är måtlig av användandet av tobak och alkohol, så jag stämplar inte dej på något vis.

Annars så är det märkligt att vi i allt från LIDL till skatt på alkohol tycker olika.

Ang gräva i trädgården så ska man göra det på hösten då dör kirskålen och alla andra ogräs med, gräva på sommaren är inte bra jorden torkar ut mycket fortare då.
Fenja
Alla de här diskussionerna runt ämnen som väcker starka känslor för och emot blir så märkliga då det så ofta från ena sidan saknas realistiska ståndpunkter i dem. Det är samma sak rakt igenom Lidl-, Round up-, Rök- och nu även alkoholtråden.
OM man lusläser dem så är det egentligen så att båda sidor är ganska överens om att vi ska ha så bra arbetsplatser som möjligt, att ogräsmedel och alkohol ska användas med förstånd, att rökare ska ta vederbörlig hänsyn och så vidare. Frågan är ju bara vad som skiljer de som ropar på förbud från de som tilltror människorna både kapacitet och kompetens att använda "sunt förnuft" av egen kraft?
En gång hade vi en lag som förbjöd oss att vid trafikljus gå mot röd gubbe... den togs snabbt bort då resurserna som erfordrades för att följa upp efterlevnanden av detta inte stod i paritet till förtjänsten av att det verkligen efterlevdes. Samma problematik är lätt att se i dessa frågor som diskuteras här och nu...
Någon sa någon gång i ett bevingat ord: "Att det bara är människor som saknar karaktär som behöver omge sig av levnadsregler", jag har börjat att fundera över detta...
Det borde vara så självklart att vi ska bygga upp ett samhälle med så stor valfrihet, rymlighet och mångfald som möjligt. Det kommer att ha sitt pris, i form av människor som faller igenom givetvis. Det vi måste satsa på då är ju att ha vettiga resurser att ta hand om dessa på bästa sätt, att förebygga och behandla. DET åstadkommer vi inte med några förbud, det är som att köra huvudet i sanden. Lev och låt leva i stället!
Mvh
Fenja
160kvm stort hus
Heja fenja!!!
Bra sagt!

mvh G
JonasQ
CITAT (andersen @ 01-06-2004, 19:40)
För min del så får dom höja hur mycke som helst. Titta på hur det går i Finland när dom ändrade sitt pris, det är rena katastrofen med misshandel och dödsfall.

Men jag måste ge dej rätt i att bryggeri näringen har stora problem pga haltande pris sättning.


Mvh Andersen(som ej använder alkohol)

Jag bor i finland och har inte märkt någon ökning med våld och misshandlar. Däremot märktes det väl att massmedia började bevaka supandet efter skattesänkningen. Perssoner som lever ett normalt liv blir ju inte alkoholister av att priset sänks, sänkningen var ju inte så drastisk (ca 1 Euro/10 Kr på en flaska vin). Starkspriten sänktes ju lite mer vilket kanske ledde till att de mest utslagna och alkoholiserade byter T-spriten å rakvattnet mot Kosken Korva lite oftare.
andersen
Fenja jag kan hålla med dej till vissa delar. men tycker ändå att priset blir för högt om man tänjer på lagar så som du menar med tex trafikljus och röd gubbe, i Stockholmstrafiken så anväder inte många blinkers ska vi då ta bort den lagen osv.

Det blir ett mycke högt pris som vi alla ska betala, ja menar att dom flesta av oss har alkolister i våran bekantskapskrets många av dom kommer då att dö.

För mej blir det omöjligt att ha det så, jag har vikt hela mitt liv att bekämpa orättvisor och försvarat dom svaga.

Men jag skall åxå lägga till att när jag har jobbat i något u-land så har det slagit mej att många människor är lyckliga över att inte ha så många levnadsregler utan man lever för stunden och rycker på axlarna när det händer något tokigt.

Mvh Andersen.
kryddan
Det här är en sådan där tråd som jag brukar undvika - ingen lyssnar på den andre och det blir bara tjafs sad.gif

Men helt kunde jag ju då inte hålla mig... eftersom de vanligaste myterna poppade upp även här.

Jag arbetar med missbrukare, är uppväxt med missbruk och har haft det omkring mig hela livet. Visst sitter några av mina klienter "på bänken", men de flesta ser ut som svensson gör mest - med jobb, barn, villa och vovve.

Ser man statistiskt över tiden har ökad tillgång på alkohol/lätthet att skaffa det (pris mm) följts åt av ökade alkoholskador. Samma cykel årtionde efter årtionde...

Svensken har i nuläget anammat "europadrickandet" och LAGT TILL det till det vanliga supandet. Dvs lite vin då och då till maten och så rejäla fyllor som grädde på moset.

Det var mitt lilla bidrag till debatten - första och sista. Och innan nån hoppar på mig: NEJ jag är inte nykterist. Dricker gärna ett gott vin till god mat.
Siri
Håller med dig och jag arbetar också med missbrukare, och jag tänkte också innan mitt förra inlägg att jag inte skulle ge mig in i dessa debatter. Men nu är jag än mer motiverad att inte göra om det,,, Nu får det vara!
MRLINDELL
Tycker ni inte var och en borde ta ett ansvar för sitt eget liv?
Några kommer att supa ihjäl sig precis som idag även om vi gör det ännu dyrare eller ännu svårare att handla alkohol.
Samhället idag, fullt av droger och drogmissbruk trots sträng lagstiftning och förbud. Narkotikan flödar i tätorterna, bara här ser man att förbuden i sig inte hjälper.
Det måste till någonting mera som bidrar till RESULTAT genom att upplysa/informera i skolor mm. Det hjälper inte att skicka hem ett tryck med reklamen i brevlådorna till varje hushåll.
Detsamma gäller alkoholen, man borde se till att informera och lära hur man använder alkohol. Informationen i skolorna är obefintlig på båda områdena. Ansvarsfulla människor som själva skall bli föräldrar måste lära sig hantera alkohol.
ca 10.000 tar sina liv varje år. Men ingen gör speciellt mycket åt saken. Det är det tröga hänsynslösa samhället som är problemet och bör förändras.
Förr var människorna hela innuti men trasiga utanpå. Idag är de hela utanpå men trasiga innuti. Sjukvården borde ta hand om alla de som söker för ONT I SJÄLEN, så att de får vård i stället för att droga sig med allt möjligt, inklusive alkohol och därmed bidra till missvisande statistik.
Tesa
.....på tal om missvisande statistik...som boende i Strömstad kommun så torde hela familjen enligt statistiken vara alkoholister........så möcke brännvin som vi handlar per capita här...
echo
Lögn, förbannad lögn, och statistik!

vem sa det? kommer inte ihåg... men sant var det iallafall...
evarina
Har de HÖJT priserna??!! Oj, det måste jag ha missat. Det låter väl kanske lite onödigt. Tycker nivån ligger ganska bra där den ligger (eller låg innan höjningarna).
Ska man sänka bör man nog göra det gradvis tror jag.
Svenskar får lätt glädjefnatt av billig alkohol tongue.gif
JonasQ
De som är beroende av alkohol, eller har lätt för att halka dit, blir/är nog beroende oberoende av vad alkoholen kostar. Även fast priserna har höjts och sänkts ibland så har det åtminstone inte spelat någon roll för mig. Ska jag ha en flaska vin till maten eller en öl så är prisskillnaden så liten oberoende av prisjusteringarna så det märks inte ens.

Tänk hur många storkonsumenter som brygger öl och vin själva, gör hembränt, åker till Baltikum eller Danmark/Tyskland och köper hem stora lass. Samhällsekonomiskt är ju det de största problemet, man bär pengarna utomlands och får vårdbehovet i sitt eget som inte kommit tillgodo av inkomsten från köpet.

Sänk priserna, gör samhället friare och låt oss människor använda den fria vilja vi har. Väldigt få av oss rusar iväg å hamstarar om vinflaskorna blir några kronor billigare. Något som även kunde vara bra är att sänka priset enbart för krogar och resturanger och göra de priserna till samma nivå som att dricka hemma. Då skulle allt vara mera kontrollerat på ett vettigt sätt och folk slipa häva i sig kopiösa mängder före dom går ut.

Ja, jag super, röker å svär och tycker dessutom det är förbannat roligt.
160kvm stort hus
Bra sagt JonasQ!!!

( orkar inte ventilera mina egna åsikter, hejjar på andra istället! )

Mvh G
Berith
CITAT (Virgo @ 01-06-2004, 20:46)
CITAT
Det är samma människor som är negativa till allt.  

Ja, jag undrar vad dom roar sig med?

Bunta ihop dom o släng dom i väggen!

tongue.gif Jag gillar god mat, vin, sprit o öl, men har slutat med rökat tongue.gif

Är du bäst eller är du bäst? tongue.gif
Virgo
biggrin.gif biggrin.gif Ibland är jag bäst och ibland bara nästbäst! laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon