Irma
Hej, nu har jag pratat med många och sökt överallt utan att få svar. Jag har hittat en växt vars knoppar innehåller ettt svart pulver. Innanför det svarta pulvret (liknar finmalet snus) finns faktisk pistiller, Växten är ca 40 cm hög, påminner lite om tistel, men har inte taggiga blad. Nån som vet?

Växten har hittats bland vanligt ogräs i en trädgård.
Posse
CITAT (Irma @ 30-05-2004, 01:01)
Hej, nu har jag pratat med många och sökt överallt utan att få svar. Jag har hittat en växt vars knoppar innehåller ettt svart pulver. Innanför det svarta pulvret (liknar finmalet snus) finns faktisk pistiller, Växten är ca 40 cm hög, påminner lite om tistel, men har inte taggiga blad. Nån som vet?

Växten har hittats bland vanligt ogräs i en trädgård.

Har du funnit svaret ännu? unsure.gif
zaaritha
Gula blommor?
Anders zon 1
Har hört att man förr brukade kalla ängshaverrot för "snusblomma" - i alla fall i Mellansverige - eftersom den tydligen innehåller något snusliknande. Kan det vara denna växt du menar? Har dock själv ingen erfarenhet av detta utan det är bara vad jag har hört. Ängshaverrotens blomma är gul, ca 3-5 cm i diameter och påminner lite grann om en stor maskros och det är ett vanligt ogräs i vägkanter - åtminstone i södra och mellersta Sverige. Den kan bli ganska hög, åtminstone 1/2 m.

Anders
Eivor på Väddö
Jag har också hittat en sån växt! Fast jag trodde inte det var fler av den, bara att det var något fel på den jag hittade. Min har inte haft några blommor, för jag har kollat den sen jag hittade plantan. Då trodde jag det var någon slags klocka. Bladen liknade dem i början. Hoppas någon vet svaret. Eivor på Väddö
zaaritha
Jag menade också ängshaverot, när jag undrade om blomman är gul.
Åsa, mälardalen zon 2
Enligt virtuella floran blir det "snus" i ängshaverrotens blomkorg när den är angripen av sotsvampen Ustilago tragopogonis-pratensis så dessa blommor slår aldrig ut och blir gula.

Såhär ser blomman ut när den är angripen av sotsvamp:
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/astera/tra...go/tragpra2.jpg

Och här kan man läsa mera om denna växt:
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/astera/tra...go/tragpra.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon