Full version: Akut hjälp!
Blaster
Alla mina melon och gurkplantor som är ca 50 cm håller på att dö, de är helt sladdriga och bladen är skrumpla, plantan kan helt enkelt inte hålla sig uppe. det ser ut som de har förfrusit men jag har haft dem i garaget där det alldrig understiger 10-15 grader. troligen har de varit för blöta så att rötterna skadats, men vad ska jag göra gör nu för att rädda dem???
Hjälp ombedes på direkten...
Fenja
Ställ dem på tidningar som hjälper till att suga upp överflödigt vatten och håll tummarna. Kan fungera med att ta bort så mycket blöt jord som möjligt och kruka om dem torrare - vattna ej! Men jag känner inte till hur känsliga rotsystem meloner och gurkor har så jag vet inte om det är en bra idé.
Mvh
Fenja
TeliaNet
står de mörkt?
eller med belysning? i så fall vilken sort?
kerstin z5-6
Rothalsröta -för mkt vatten -hjälper inte fenjas råd finns nog ingen återvändo
Blaster
Det är athene (gurkan) och ogen, honung, vatten och cantaloupe melon. De stod ganska ljust och utan belysning. övrigt så är de inte dyblöta utan bara lite fuktiga...
MRLINDELL
Hinner det inte torka upp ruttnar rötterna, troligen för mycket vatten och för lite värme till allt detta vatten, kanske i samband med gödning.

Växterna dör av syrebrist!
TeliaNet
skulle tro att de behöver ett fönster inne i rumstemp.
skulle väl kanske kunna vara nån sjukdom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon