TeliaNet
har idag haft slutprov i Teleinstallation och regestrering.
vem tror ni var bäst?

hade 21.5P av 28P
jag och en till(21P) var de ända som grejade G
den sämsta hade 4P.
jag satt längst med provet och hade smått ont i magen, det var det svåraste provet jag någonsin haft.
Fialotta
Grattis!

Det gjorde du bra smile.gif
renate
Bra gjort!
Grattis
TeliaNet
har en känsla av att telekommunikation är min grej.
ska försöka få praktik plats på flextronics network services, de utför nästan allt installationsarbete åt telia.
Virgo
Bara 21,5 av 28 möjliga?sad.gif
Nu får du väl byta avatar, till flextronics fula!
laugh.gif
TeliaNet
du vet säkert hur man kopplar 568B
eller vad PELV, SELV, FELV betyder.
hittar du i ett 19 tums rackställ med hjälp av siffror?
färgkombinationer med 20 tp kardelar?
var för och hur man partvinnar?
+ en massa annat

detta var inget enkelt, 2 av 9 blev godkända.

men flex och flex, nu ska de anställda gå över till att vara anställda av TELIASONERA Nät och Produktion-Skanova (teliasonera network sales).
Virgo
hur visste du att jag kunde det? ohmy.gif

Alla prov ska vara svåra, så man ser vilka som lär sig nåt! smile.gif
TeliaNet
nåja du har väl rätt!
Gossen Ruda
Kul att höra. Själv började jag som apparatuppsättare på Televerket 1972. Numera med felmottagning/fjärranalys av mindre kontorsväxlar på Telia.
TeliaNet
CITAT (Gossen Ruda @ 26-05-2004, 18:54)
Kul att höra. Själv började jag som apparatuppsättare på Televerket 1972. Numera med felmottagning/fjärranalys av mindre kontorsväxlar på Telia.

det sista du är på nu var jag på apu hos i jönköping.
då känner du väl till programmen LINA, TAAX, DIS mfl
var i sverige jobbar du?
då var du väl med och satte upp AXE:n?
Fialotta
Va snackar ni tongue.gif
Jag jobbade på Televerket i Farsta när jag va 17 år och stansade hålkort
och sedan sorterade i stora maskiner...fatta knappt va jag höll på med ohmy.gif unsure.gif
Det kallar jag jobba från början rolleyes.gif smile.gif rolleyes.gif
TeliaNet
en te!
det var bra tider det.
hoppas det blir som det var på televerketstid.
yla
haha jag körde telegram me de orangefärgade folkabubblorna
sen blev jag dirigent o teletekniker på telelarm
hehe så lite kan jag om kopplingar


oj glömde flåt

GRATTIS
*Felix matte*
Grattis!
Jättebra gjort av dig... du får vara stolt!


och jag har vikarierat i televäxeln hemma i byn... ni vet på den tiden då man hade svarta väggtelefoner med vev på höger sida wub.gif

I växeln fanns små "banankontakter" som skulle i vid önskat nummer...och sen fick man dra "växelveven" ett varv så ringde det hos abbonnenten
de va tider de laugh.gif biggrin.gif
Min fam. hemnummer var 27 smile.gif
TeliaNet
har sett en bild på det i nässjö på biblan.
det var på samma plats som AXE:n är nu men nu är det ett nytt hus av tegel.
och vips blev du ersatt av de där mekaniska visarna/väljarna som knackadepå ordentligt.
MimE
Själv anser jag att hålkort är bäst använda till att äta tårta på. laugh.gif

Fast jag har flugit en DC8-simulator på Bromma för ett antal år sedan som laddades med hålkort.

Grattis även från mig!
Gossen Ruda
I Göteborg. AXE:n har jag aldrig jobbat med, bara abbonentväxlar. Och privatkunder i början. LINA har jag bara hört talas om, annars handlar det mest om Telsims. Misstänker att fan och hans mormor varit med i framtagandet med tanke på hur tillkrånglat det är. Har just kommit på att jag la ett fel till fel kö idag så nu har jag ett returnerat uppdrag som väntar på mig i morron. Suck!
LenaTuring
Ni kanske skulle bilda en teliaklubb, verkar ju vara en merit att kunna telefon-elektronik tongue.gif

Grattis till resultatet.
Lena N
Grattis!

Och tack för att du så generöst delar med dig av dina kunskaper till oss mindre kunniga! wub.gif
TeliaNet
CITAT (Gossen Ruda @ 26-05-2004, 21:32)
I Göteborg. AXE:n har jag aldrig jobbat med, bara abbonentväxlar. Och privatkunder i början. LINA har jag bara hört talas om, annars handlar det mest om Telsims. Misstänker att fan och hans mormor varit med i framtagandet med tanke på hur tillkrånglat det är. Har just kommit på att jag la ett fel till fel kö idag så nu har jag ett returnerat uppdrag som väntar på mig i morron. Suck!

Telsims...
kommer i håg att man fick massa felanmälningar från kundtjänst som skulle kollas. svårbegripligt program.
det var ett jäkla liv om de där ärendena hit och dit mellan kundtjänst och avdelningen.
då kan du massa kommandon som: fmät, kreg, kabe, kabu, blode, blodi, mfl.
Gossen Ruda
Kan dra en telefonhistoria med växtankytning när jag är på gång. En gång för flera år sen var jag ute på ett apparatfel i Televerkets då nya förvaltningsbyggnad Kasernen. Dåligt ljud i luren. Det var en Dialog så fram med skruvmejseln och bort med kåpan för att byta lur. Då såg jag felet, innanmätet var en grann syn. En grön sörja som det jäste och puttrade i. Orsaken hängde ovanför, en ampel! Som tydligen ibland fick lite för mycket vatten och överskottet rann ner i telefonen. Det blev en ny telefon som ställdes lite vid sidan.

Tar en till utan växtanknytning. Var ute på samma fel på ett företag. Donnan som hade anknytningen var en ca 40-åring som försökte se ut som 20 med hjälp av spackel mm. När jag greppade luren var det som att ta i en ål med all kräm som den var ingniden med. Hålet för hörkapseln var i det närmaste igensatt med puder och annan goja som skiftade i grönt. Vet inte om det var ärg från mässingen eller mögel. Mikrofontratten var röd av all rouge och också den nästan igensatt i alla springor. Fram med tången och klippte av lursladden och lät luren hamna i papperkorgen. Bluurk. Sen blev det handtvätt.
TeliaNet
det brukar bli lite hudavlagringar och hudfett i hålet för hör kapslen, men den sista luren du beskrev måste ju nästan gå som riskavfall.
jag grinade rätt länge åt den sista.
TeliaNet
CITAT (MimE @ 26-05-2004, 21:25)
Själv anser jag att hålkort är bäst använda till att äta tårta på. laugh.gif

Fast jag har flugit en DC8-simulator på Bromma för ett antal år sedan som laddades med hålkort.

Grattis även från mig!

måste gått åt många kort!
TeliaNet
CITAT (LenaTuring @ 26-05-2004, 21:33)
Ni kanske skulle bilda en teliaklubb, verkar ju vara en merit att kunna telefon-elektronik tongue.gif  

Grattis till resultatet.

elektronik används från abonnent till station/KC/LX och vidare till optoenheten/ev koaxtub och sen ev till FX.
och tro inte på allt du ser: DSL digital subscriber line, är för det är analogt.
det ända digitala till kund är isdn.
det är en fördel att vara lite kunnig på ämnet.

men självklart får alla vara med i klubben
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon