Mi70
Konstaterade med en suck att de senaste dagarnas regnväder och stanna-inne har lett till att alla mina tre vinbärsbuskar, krusbärsbusken samt min stora new dawn, mina två nya klätterrosor och min sora min stora ros på framsidan alla kryllade av bladlöss................ mad.gif sad.gif sad.gif mad.gif

Jag sprutade alla dessa, plus mina andra rosor (i förebyggande syfte) med bladlössmedel.... tog ungefär en timme att nypa av blad, spruta och klippa bort några helt avätna grenar på krusbärsbusken...........

Varför blir det så här? Kan man förebygga bladlöss på något sätt?

Vet någon om de köpta medlen mot bladlöss (samt mot vita flygare och andra mjukskaliga insekter, som det stod på flaskan) är bättre/sämre/lika bra än egenblandat såpvatten?

Usch vad jag blir less! sad.gif
kryddan
Kan inte säga att jag prövat så vetenskapligt - men jag körde omväxlande såpvatten och den köpta gelatinvätskan i somras. Båda funkade väl ungefär lika bra.. eller dåligt tongue.gif
TeliaNet
alla löss och kvalster på växter är bakterierna på mögelsvampen som breder ut sig på ett kadaver, ja så långt ner man nu kan komma.
uno
CITAT (Mi70 @ 26-05-2004, 11:44)
Konstaterade med en suck att de senaste dagarnas regnväder och stanna-inne har lett till att alla mina tre vinbärsbuskar, krusbärsbusken samt min stora new dawn, mina två nya klätterrosor och min sora min stora ros på framsidan alla kryllade av bladlöss................ mad.gif sad.gif sad.gif mad.gif

Jag sprutade alla dessa, plus mina andra rosor (i förebyggande syfte) med bladlössmedel.... tog ungefär en timme att nypa av blad, spruta och klippa bort några helt avätna grenar på krusbärsbusken...........

Varför blir det så här? Kan man förebygga bladlöss på något sätt?

Vet någon om de köpta medlen mot bladlöss (samt mot vita flygare och andra mjukskaliga insekter, som det stod på flaskan) är bättre/sämre/lika bra än egenblandat såpvatten?

Usch vad jag blir less! sad.gif

fungerar nämnda medel att användas förebyggande? huh.gif
Vid kraftigt angrepp, t.ex på flädern, använder jag kraftig vattenstråle.
Sollan
Jag har för tillfället två sorters bladlöss... Små svarta på malörten och stora gröna på stormhatten. Båda arter trivs tydligen med såpabesprutningen och klättrar raskt tillbaka om jag kört vattenstrålen. Vad gör jag?
/sollan
Mi70
Hmm, jag tycker nog att såpavatten funkar ganska bra..... Jag sprutar morgon och kväll. På lite stadigare växter kör jag också vattensprutan, ofta räcker det med att man står och skakar grenen lite grand så faller alla feta gröna löss all världens väg. Jag är lite äckelmagad med att klämma ihjäl kryp, så jag brukar blunda, spruta, och dra loss löss o annat, samt ta bort blad på t ex vinbärsbusken som är helt ihopknorvlade.............. URK..... wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon