prybe
ja, alltså, vi har äppelträd som planterades för två-tre år sedan och följakligen inte är så höga och välvuxna. dock: det är fullt med myror i dem. några bra tips på hur vi kan bli av med dem? vi bor i Mälardalen om det är till någon hjälp.
tack!
Åsa, mälardalen zon 2
Titta på toppskotten och under bladen på äppelträdet, troligtvis finns det bladlöss där. Myrorna använder lössen som mjölkkor, myrorna är alltså inte intresserade av äppelträdet, de är intresserade av bladlössen och deras sockerhaltiga honungsdagg.


Ofta brukar äppelträd klara av bladlusangrepp ganska bra men angreppen kan sätta tillbaks unga nyplanterade äppelträd så det kan vara en bra ide att bekämpa lössen på unga träd. Själv klämmer jag lössen för hand på unga träd, de medel som finns kräver ju att lössen träffas av medlet och ofta är bladen så hoprullade att man ändå måste hålla på och pilla upp bladen så då tycker jag det går snabbast och enklast att bara mosa dem med fingrarna.
Cilla
Jag gör som Åsa; mosar bladlössen på små träd och rosbuskar. Kommer jag sent och lössen hunnit bli många avslutar jag moseriet med att lägga handen bakom grenarna/bladen och spolar med vattenslangen.

Stora träd med löss försöker man behandla innan knoppsprickningen med olje-emulsion så att äggen kvävs. Jag har lyckats hyfsat med en blandning av KRAV-märkta bladlusmedel utspätt i ljummet vatten och förstärkt med majsolja. Denna sprutas på med kraftig pumpspruta, varje gren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon