Full version: Höns & ankor
Fenja
Någon som känner till reglerna för att har höns och/eller ankor inom stadsplanerat område? Barnönskemål om sommarfåglar!
Tack på förhand!
Fenja
Mocca
Vad jag vet får man inte ha höns inom stadsplanerat område, men kolla med hälsovårdsnämnden vet ja......de kan säkert svara på det.

Läste om en snubbe som hyr ut höns och ankor o liknande....nån som minns var? Tror det var så att han tog hand om djur som farit illa hos någon (idiot) som inte ska ha djur och en hel del människor skänkte pengar till hjälp för hans verksamhet och i retur fick de ägg o liknande och också hyra sommardjur t ex. Men som sagt......minnet är gott, men kort.....någon som minns?
Siri
Bor man inom stadsplanerat område måste man söka tillstånd hos Miljö- och hälsoskyddsnämden i din kommun. Enligt hälsoskyddslagen så beslutar varje kommun om tillståndsgivning. Vissa kommuner kan vara positivare än andra och ibland kan det vara lättare för mindre raser än för stora.
Har inte egna erfarenheter av höns på detta sätt, utan enbart av grannar både här i Göteborg och i Malmö där jag bott i villa i båda städer.Det har varit mycket trevligt att ha höns nära inpå,,,
Funderar på att skaffa själv så därför har jag läst på,,,

Ett boktips, du kanske har sett den, men i alla fall: "Höns i trädgård" av Karin Neuschutz (tyskt u har hon i efternamnet)

Viktigt kan också vara att fråga grannarna, prata lite med dem om det innan man skaffar så det inte är någon som tycker det är störande, speciellt om man skaffar tupp (som man i och för sig har inne vid tiderna han gal)!
Fenja
Tack för tipset! Hade just lyckats finna ut ungefär detta på kommunens hemsida efter många om och men. Får ringa dit i morgon! Grannarna har höns och tupp som jag tycker är ganska trevliga. Tuppen galer utom- och inomhus dygnet runt, han har fel på uret den! Man vänjer sig. Dessutom är det underbart att kunna gå ut och hämta nyvärpta, alldeles egna ägg. Jag har haft både höns, ankor, kalkoner och gäss när jag bodde riktigt ute på landet och saknar detta.
Mvh
Fenja
Bambis vän
Det finns ytterligare en bok om höns av Karin Neuschutz. Den heter "Höns och människor" och är liksom den andra boken utgiven på Berghs förlag. Har man inte höns innan, så skaffar man det när man läst den boken. Mycket som man som hönsägare känner igen från sina egna pullor...

Hönshälsningar från Lena (som numera bara ha två pullor kvar wub.gif )
Posse
CITAT (Siri @ 13-05-2004, 21:09)
Viktigt kan också vara att fråga grannarna, prata lite med dem om det innan man skaffar så det inte är någon som tycker det är störande, speciellt om man skaffar tupp (som man i och för sig har inne vid tiderna han gal)!

Läs gärna tråden Galande tupp, hotad grannsämja, hjälp! rolleyes.gif
*Felix matte*
Om folk vore mer toleranta och inte tog varje chans att klaga på helt naturliga ljud såsom hönsens kacklande och tuppens galande... ja då vore livet mycket behagligare att leva.
Uppfödd på landet, vet jag att sådana ljud hör vardagen till.
Varför ska de då vara sååå stärande inom tättbebyggt och stadsplanerat område wink.gif
Kan det möjligen bero på den Svenska avundsjukans bakterier som ohämmat förökar sig wink.gif tongue.gif laugh.gif
Fenja
Posse! Jag har inget emot den galande tuppen som finns här redan (hos en av grannarna) och antagligen ingen av övriga grannar heller eftersom han finns kvar. Men naturligtvis avser jag att vidtala alla som kan beröras av fåglar på vår tomt innan några sådana införskaffas.
Felix matte! Jag kan bar instämma!!
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon