Tesa
Har fått rådet att gröngödsla mina gamla aplar här....finns det några blommande fina gröngödlingsväxter? Funkar t.ex luktärt och blomsterböna? För det är väl baljväxter som räknas som "gröngödsling" eller...
Kan jag förresten gödsla med nåt annat istället (ko/hästskit)?..... hade ju planerat en rabatt där under äppleträden.....
Ska det vara långsam gödsling eller behöver gamla trötta träd en snabb injektion av näring?

Skulle det kunna göra mina träd gott om jag "luftade" lite i gräsmattan runtikring med en grep eller nåt?

...ja, många fundringar blir det om dagarna....
KURT
Cilla tipsar om gröngödsling av fruktträd:

http://www.juniper.se/tradvard/grongodsling.htm
Cilla
Alla ärtväxter är bra som gröngödsling. Någonstans här på forumet skrev jag om "recept" på blandningar beroende på vad träden behöver, men hittar det inte nu.

I stort sett är allt bra under träden förutom gräsmatta och klängande rosor eller klematisar eller liknande. Rosor för att de så gärna lockar till sig löss och annat som också gillar äppelblom, och alla andra klängväxter för att de antingen kväver träden eller inspektören - dvs gör så att det inte går att ser hur träden mår o h än mindre kan klättra i dem för att skaffa sig en titt.

Själv använder jag
- honungsfacelia om det ska vara vackert och gödslande på samma gång. Gul sötväppling lär vara bättre med djupare rötter, men den hittar jag inte i frö.
- gröngödslingsblandningen som Weibulls säljer för att den är en mycket bra kombination och ger mycket frodigt att slå ned på sensommaren (och går att så 2 ggr i zon 3)
- lupiner om det ska vara perennt för att de drar upp näring ur djupa jordlager. Vill man inte ha spridning slår man dem innan fröna mognar och låter klippet ligga kvar.
- krasse om trädägarna helst vill ha det. Gör inte så mycket jordförbättring på djupet men ger fin markskugga och mycket tillbaka till jorden.
- halmpålägg eller tjockt lager löv. Båda ökar mikrolivet i marken mycket märkbart redan efter några veckor (bla kryllar maskarna ytligt). Båda bryts också ned. På känsla skulle jag inte lägga halm under ett träd där gräsmattan kvävegödslats tidigare, utan löv. I magra jordar skulle jag lägga halm. Men båda påläggen ökar mikrolivet, syresätter jorden och är bättre än gräs.

Långsam naturgödsling är vad jag rekommenderats att ge i alla lärosammanhang jag varit i vad gäller jorden (ko - eller hästgödsel). Kronan kan man spruta med nässelvatten och andra avsilade vatten för att stärka träden genom bladen. I yrkesodlingarna (kommersiell frukt) ger man all näring genom bladbesprutning, men då med konstgödselnäring. Det är ett snabbt sätt att få näring i trädet.

I år har jag gjort ett helt ovetenskapligt experiment hemma: Satt mynta under två av mina ungträd som ofta får löss. Vill jag inte ha mynta där sedan är de lätta att flytta även om de förgrenar sig väl, och dessutom lättare att kväva med halm än vad gräs är.
Tesa
...... då skall jag skaffa dom där lupinerna jag alltid velat ha men inte riktigt "kunnat med" att sätta i trädgården...(jag har plats till dom rolleyes.gif ) och lite luktärtor och sådär och så skall jag flytta på min yttepytte gullklematis som jag sådde förra året och satte under det "sletnaste" trädet....och sätta dit luktärtor istället...
... och innan dess ska jag gräva och gödsla lite och kanske rent av spruta lite nässelvatten.....
Tack Cilla, för goda råd smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon