Full version: Rosa acucalis
Törnrosa
Hej!

Tittade på bilden i inlägget om gamla rosor längre ner och kände igen bilden på Rosa acucalis som Kerstin lagt ut. Jag kände genast igen den, den var en av de "namnlösa" rosorna jag hade i min gamla trädgård (min mamma fick rotskott av mej i tiderna så jag kommer så småningom att få skott av henne till min nya trädgård smile.gif )

Är det nån som vet nåt mer om den rosen? Har den nåt svenskt namn? Jag får inga träffar på "Rosa acucalis" i google!?

Jag har den gääärna i min trädgård, den har visserligen väldigt kort blomning men blomman väldigt söt och busken har ett vackert sirligt växtsätt wub.gif

Kraaam smile.gif
renate
Den heter kanelrosen på svenska,det är en gammal torparos,jag kan inte så mycket om dess historia. Min har jag grävt upp på en övergiven ödetomt.Vilken tur, nästa gång vi körde förbi där var där nya ägare,tomten var inhängt och den gamla trädgården utplånat,allt var borta.Förutom rosskottet tog jag en del lökar av den gamla pingstliljan 'Nacissus Poeticus'. jag vill påstår att med mitt "stöld"räddade jag både rosen och pingstliljan,de lever vidare i min trädgård.
Mvh. Renate rolleyes.gif wub.gif tongue.gif
kerstin z5-6
Sök på Rosa acicularis i stället , finnros är ett svenskt namn på denna -detta är inte samma som Kanelrosen alltså-
tappade bort ett i , igår vilket går stor skillnad på en sökning smile.gif Du får massor av träffar på detta namn
Törnrosa
Jaaa smile.gif Det förklarar saken... nu hittade jag bilder och namn och allt smile.gif Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon