Ewa L
Påbörjade ju mitt stora projekt ("Bort med gräset" i mitt album) förra året under mitt vårdträd, Purpurapeln.
Fick många goda råd, inte minst från Cilla, som gjorde att jag agerade på ett helt annat sätt än jag annars antagligen gjort. Ändå hade den knappt ett löv kvar att fälla när hösten kom.

Apeln kommer nu med mängder av blad/blomknoppar, vilket jag tar som ett odelat gott tecken! Men också mängder av rotskott, vilket jag inte kan påminna mig att den gjort tidigare? unsure.gif

Är det också ett gott tecken? Eller ett rop på hjälp??
Christer i Falköping
Är den Ympad? I sådana fall är det grundstammen som skickar upp skott. Ta bort dem då. De stjäl bara kraft från det du vill ha. Rotskott är inte tecken på något egentligen, förutom växters vilja att föröka sig.
Christer.
Ewa L
Den är lika gammal som huset = > 50 år. Har alltså ingen aning hur den är ympad.
Cilla
Jag skulle ta det som ett gott tecken. Du har fått igång tillväxten. Apeln ser fin ut i bild i ditt album!

Om ett träd tappar blad en säsong brukar den aldrig kunna utveckla nya på de ställen där den förlorade. Däremot kan detta ske nästkommande säsong om man löser det problem som orsakade bladfallet.

Nu och senare till sensommaren kan du se hur resultaten blir av att du jordförbättrat. Titta nu på ett 10-tal grenar runt om i trädet och på olika höjder, från grenspetsen och inåt till dess att du stöter på en liten ring runt grenen. Detta är stället där trädet där trädet började växa förra sommaren. Kanske kan du se årstillväxten flera år bakåt på grenarna.

Gör ett genomsnitt i hur mycket trädet växte förra och förrförra året. I år bör de växa längre.
Ewa L
Tack Cilla!
Har även tänkt beskära trädet ganska mycket i september. Det har inte skett på många år vad jag kan bedöma. (Väldigt gammalt träd med ganska mycket, vacker, mossa.)

Skall ta fasta på ditt råd om att "mäta" tillväxten.
Cilla
För sin egen del, dvs sin överlevnad och friskhet, behöver den inte beskäras. Tvärtom är purpuraplar naturligt täta och så småningom brukar de bilda ett grenburr som är helt kompakt av blom så att man bara ser blomstren.

Man kan beskära av personligt estetiska skäl, men som med all beskärning är den ett naturstridigt ingrepp som bör göras när man vet vilket syfte beskärningen ska ha. Även purpurapel kan skjuta vattenskott som blir slingrigare och vekare än dess normala grenar, med utebliven blom under några år, och även purpuraplar kan få kräfta och rötsjukdomar med kraftig eller grov beskärning.

Samma gäller för alla träd: Har det inte beskurits på lång tid har det utvecklat en mängd gren- och bladmassa som hela växten vant sig vid. Ska man minska eller glesa i en sådan krona kan man inte på några timmar ta bort det som trädet utvecklat på flera år, utan att det leder till negativa följder i trädet.

Vill man uppnå större förändringar med trädet måste man lägga ned beskärningsarbetet på flera år och ta lite varje år.
Ewa L
Tack igen, Cilla!!

Naturligtvis måste jag gå varligt fram, det hade jag ju egentligen kunnat räkna ut själv, om jag bara hade tänkt till!
Skall nu istället nöja mig med att glesa ur det som är tämligen dött. Den har antagligen blivit beskuren ganska hårt på vintern senast det begav sig, när det nu var. (Har bara varit mitt i 4 år.)
Vattenskotten har blivit ris. Det tänkte jag ta bort under JAS.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon