Full version: Plommonträd
Iza
Hej!
Vi har tagit bort två stora bigaråträd som hade dött ev. monilia. Kan jag plantera ett plommonträd där istället eller är det risk att det också blir smittat? Om inte plommon går vad kan jag plantera för fruktträd där?
Christer i Falköping
Tror nog att de är för nära släkt med varandra. Äpplen eller päron borde inte vara något problem. Eller mullbär om du bor i låg zon.
Christer.
Cilla
Jag antar att det är monilia laxa, blom- och grentorka du menar (blad endast längst ut på kala grenar). (Det finns en monilia fructigena också, den som bildar mögliga frukter - den dödar inte trädet men förstör frukten. Monilia laxa kan också ibland angripa frukten, men den känns igen bäst på att grenarna blir kala.)

Monilia laxa är både sort- och platsberoende, och alla i prunussläktet kan få den. Även om alla svampsporer dött från platsen är förhållandena för nya angrepp bra och dessutom är jorden trött just för prunus. Jag skulle undvikit både plommon och körsbär och valt ett helt annat sorts fruktträd eller -buske.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon