Posse


Jag tycker att den här växten alltid ser lika mystisk och fantasieggande, nästan skrämmande, ut när den varje år återföds - rullar upp och ut sig - upp ur de synnerligen skräpiga och fula vissnade resterna från föregående år. ohmy.gif rolleyes.gif

Ser ni (trots den oskarpa bilden) också vad det ska bli? unsure.gif
Copycat
Jag har dom på min Norrsida, tillsammans med Gullvivor och Liljekonvaljer. Men fråga mig inte VAD för sorts Ormbunke det är. Jag bara tycker om mina blommor, kan det vara Strutbräken? unsure.gif wub.gif
Ewa L
Gissar också på Strutbräken.

Jag älskar mina ormbunkar. Har 10 olika, från 10 cm till 100 cm höjd.

Håller med dig Posse; Samma fantastiska under varje vår! wub.gif
Almdalen
Visst är det ett litet under att de om några veckor kommer att se ut så här.

/Ingegerd
anne-li i olofstorp
Hörde/läste om någon för länge sedan som lät sina trädgårdsarbetare klippa ned ormbunkarna när dom hade kommit förbi det första stadiet för han ville ha en ny omgång "start". Han älskade verkligen de här fantastiska hoprullade bladen. ohmy.gif Lite underligt kanske????
Anne-Li
amaira
Ja, verkligen ett under.
Moderskänslorna vaknar när jag ser dem... wub.gif

Fin bild!
adrian
Öööööhh..???

Stora sileshår... blink.gif blink.gif blink.gif

yla
även kallade fiddelheads
Posse
CITAT (Copycat @ 07-05-2004, 07:19)
Jag har dom på min Norrsida, tillsammans med Gullvivor och Liljekonvaljer. Men fråga mig inte VAD för sorts Ormbunke det är. Jag bara tycker om mina blommor, kan det vara Strutbräken? unsure.gif  :wub:

Jag vet inte alls vad det är för sort. Den har växt lite i skymundan tätt intill husgrunden på norrsidan. I början av april skulle det grävas för avlopp här, och samtidigt grävas lite extra för att förbättra dräneringen intill husgrunden, just där ormbunken "bodde". I mina förberedelser räckte inte min energi och/eller intresse till för att handgräva upp och rädda ormbunken till annan plats.

Men under maskingrävningen intill grunden lossnade plötsligt en kanske halvmeterlång, stor kocka med de gräsliga fula bruna resterna från tidigare växtsäsong(er?), och dråsade ner i det nygrävda diket. På någon sekund fattade jag beslutet.... och skuttade ner mitt framför grävmaskinen och tog tag i den den stora fula svarta och bruna klumpen varvid grävmaskinsten skrek: " - Den där gamla skiten är inget att ha...!!!"

Jag lät mig inte bekomma utan tog klumpen - som mest såg ut som som något gammalt vedervärdigt hämtat från en gammal kompost - i "famnen" och bar bort den i trygghet. smile.gif

Varför kallas det egentligen "ormbunke"? Är det pga uppväxtsättet där stjälkarna liksom ringlar upp sig som något slags ormar... ur en "bunke"? unsure.gif
Bambis vän
Posse! Ormbunkens namn sägs komma av att flera ormbunksarter kan användas mot det som vikingarna kallade "orm", dvs binnikemask. Detta står att läsa på websidan susning.nu! Så nu vet vi om vi skulle få dylika besvär! tongue.gif

Hälsningar Lena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon