Full version: Hallon
benganz
För andra året irad får jag inga hallon vad kan det beror på. Har klipp ner alla höst hallon. Tänkte klippa ner mina sommar hallon imorgon. Rätt eller fel?
Huggorm
Hallon blommar och sätter frukt andra året. Håller du på och klipper ner dom varje höst blir det inga bär
masa
Du skall bara klippa ner skott som burit frukt. Det gäller både sommar- och hösthallon. Skillnaden är att sommarhallon ger skörd andra året, medan hösthallon bär frukt på årsskotten.
Man kan testa att låta bli att klippa ner hösthallonplantorna efter skörd. Har man tur kan man få en tidig blomning och skörd på dessa plantor påföljande år. Samtidigt kommer det upp nya skott som ger skörd senare under sommaren-hösten.
benganz
Jag vet att hallon växer på andra årets kvistar.
Fast dom som stod kvar sen förra året blev det inga hallon i år
Åsa, mälardalen zon 2
Blommar plantorna? Hos mig torkade många blommor bort iår för jag hann inte vattna i samma takt som vattnet avdunstade på försommaren.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon