Full version: Päronkarten spricker
lazy76
Vårt päronträd har jättemånga kart, för första gången på 6 år. Men, nu börjar karten spricka. Vad kan det bero på?
masa
Päronskorv.
lazy76
CITAT (masa @ 15-08-2023, 14:15) *
Päronskorv.


Men, både blad och frukt ser väldigt bra ut, förutom att dom har spruckigt. Kan det vara skorv iallafall ?
masa
Päronskorv är det första jag tänker på när jag hör om sprickor på frukten. Men frukten och bladen brukar ju också ha bruna-svarta skorvfläckar. Kan du bifoga en bild?
masa
Päronskorv är en svampsjukdom. Men päron, och annan frukt, kan spricka p.g.a. vatten.Om trädet har upplevt vattenbrist och det sedan blir överskott på vatten, då kan det bli sprickor i frukten. Och då blir det inga skorvsymptom.

lazy76
CITAT (masa @ 15-08-2023, 23:23) *
Päronskorv är en svampsjukdom. Men päron, och annan frukt, kan spricka p.g.a. vatten.Om trädet har upplevt vattenbrist och det sedan blir överskott på vatten, då kan det bli sprickor i frukten. Och då blir det inga skorvsymptom.



Det skulle kunna stämma, mycket torr vår och försommar. Sedan skyfall, gång på gång. Nu är mycket häromkring
översvämmat.
Jag får väl hoppas att några päron klarar sej.
Har väntat i 6 år och var så glad när dom äntligen blommade.
Bara att hoppas !!

Men tack så mycket för ditt svar !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon