Full version: Rädda fikonträd!
Mminuit
Förra sommaren köpte jag ett fikonträd som var max 100 cm hög. Den hade gröna fina blad och bar frukt. Jag hade svårt att hitta ett bra ställe för den på vintern men hade den i ett svalt rum men inte tillräckligt märkt troligtvis. Hur som helst så verkade den ändå må okej. Dem tappa vissa blad men inte alla. Nya gröna skott kom med blad. När våren kom blev jag ivrig och ville flytta ut mina växter till vårt inglasade uterum. Jag höll koll på temperaturen och den låg som lägst på 3-5 grader. Trädet verkade fortfarande må bra med sina gröna blad pch skott. Sen missade jag att det skulle bli en köldknäpp och det blev några minusgrader den natten. Efter den började trädet se ledsen ut. Dom gröna skotten började slokna och var inte lika pigga. Färgen blev lite lite åt det brunare håller och ja, den såg mer och mer ledsen ut. Jag fick då tipset att klippa bort skotten och ha hopp. Jag gjorde det och blev lycklig när det senare på våren/närmare sommaren kom små knoppar! Det tyckte min 3åring med som plockade bort dom... MEN några överlevde och trädet fick ett litet skott ich hade några små gröna blad. Kanske ca 4 cm stora. Nu i sommar ställde jag ut trädet. Och det såg ut att må bra men jag, lite fult. Jag tror jag även bytte jord.... minnet är sådär. Hur som helst så en vacker dag hade de gröna bladen torkat ihop??? Jorden kändes inte torr, utan fuktig så det kändes inte som att det torkat ut. Nu är dom torra och till synes döda..men skräpar man på barken är den grön. Vad ska man göra? Vad kan detta bero på?
Mminuit
Puffpuff. Ingen som vet något ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon