Full version: Täckbark under
Elisabeth 67
Jag har planterat en avenbokhäck och tänkt lägga täckbark under men funderar på om jag även ska ha markduk under täckbarken? Jag har tagit bort en del kirskål och maskrosor och vet att de lätt kommer åter
Huggorm
Jag skulle låtit bli markduken, täckbarken hindrar ogräsen i början och sedan får man gå ut ett par gånger varje säsong och rycka upp det som efterhand etablerar sig
rattugglan
Jag brukar lägga ut täckbark i omgångar, först ett tunt lager och vattna ner böset och sedan ytterligare ett lager och låta det sjunka ner osv. På så sätt bildas en tät matta som typ ingenting kommer igenom underifrån. Just kirskål är dock för j*vliga och lite täckbark stoppar inte dem, så i det här fallet hade jag nog använt kartong under istället för markduk eller enbart täckbark.
Huggorm
Kirskål är dock inte någon katastrof för häcken, är min erfarenhet. Och oavsett så kommer kirskålen som är utanför täckduken skicka in sina rötter där och konkurrera om vatten och näring.
Elisabeth 67
Tack för svar . Verkar som att jag ska strunta i om markduk 👍
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon