Full version: Thuja och rådjur
Ulrikaviol
Hej! Vi har tre stora, cirka 6meter höga, fina thujor som stått i 30 år utan att göra så mycket väsen av sig (förutom att de tar plats då). I år har tydligen rådjuren varit där och käkat upp allt grönt och lite till, upp till cirka 130 cm. Det ser inte klokt ut - vad ska jag göra? Vad jag förstår kommer det inte att växa ut nya, gröna kvistar? Ta bort dem är ju en möjlighet men finns det någon annan utväg? Går det att stamma upp dem? Kanske svårt med så många och relativt tjocka stammar? Och vad gör man med resten, 5 meter ”topp”? Kapar rakt av och är lite konstnärlig? Någon som vet?🌳
Huggorm
Det enda som ser vettigt ut i det läget är att stamma upp dem. Ta bort alla grenar upp till tex. 2 meter så kan du gå under träden och återfår en massa trädgårdsyta, även om inte gräset kommer växa något vidare där. Uppstammade thujor ser, i mina ögon, bättre ut än när de har grenarna kvar hela vägen ner. Men toppkapa inte, det blir aldrig bra att toppkapa träd
rattugglan
Slår ett slag för uppstamning även jag, definitivt mycket snyggare och mer lättskött.
Ulrikaviol
Tack, testar nog så!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon