Full version: Värme i norr
andreas i uppsala
Nu är det allt bra att man bor i stora norden. Tänk vad konstigt världen är. Här uppe i "kalla norden har vi rena sommartemperaturer med 20-26 medan längre söderut i södra frankrike, i spanien,i italien och i nordafrika är det betydligt kallare med endast runt 5-15 (15-20 i nordafrika).

Alla de som tror att isbjörnar patrullerar gatorna i städerna borde verkligen ta och åka hit nu. Sverige är en ganska varm plats trots allt och slår lätt den västra delen av europa på våren och sommaren. Till exempel så har botan hittills uppmätt över 23 grader i dag medan Paris och london endast uppmätt 12-13 som mest. Jag måste säga att jag inte är särskilt sugen på att åka dit på fredag nästa vecka med franskaklassen, inte om det är så där kallt.

Känns lite konstigt att behöva åka ner till kyla och elände istället för upp. wink.gif Jag vill inte lämna sommaren och dra till våren i Paris när det är sommar här uppe.

Glad Sommar

andreas
lolo
Detsamma! Här i Umeå är det 20 grader i skuggan idag och solen steker enormt! Första dagen i år med shorts och tshirt skulle man också kunna säga. Dessutom såg jag årets första humla! Ett sommartecken om något...!
/Ann-Louise smile.gif
Betty
Just nu har vi +21° i skuggan här hos mig i Luleå! biggrin.gif
Barfota i sandaler iklädd kjol och bikini-behå har jag fått lov att söka en skuggig plats att sitta på i trädgården för på altanen har det varit för varmt, +30° ungefär hela dan... rolleyes.gif Men jag klagar inte, äntligen vår! biggrin.gif
wolkenkrabber
+23 - +25 i skuggan här det är jätte skönt, och en sval bris
andreas i uppsala
kom hem och upptäckte att maxi idag varit 28,3 ,visst så jag och ställde en tung och stor plantjordssäck framför den(den hänger i luften).

28,3 kan det nog varken ha blivit i skuggan eller i solen där det är långt över 30 nu. Det måsta har varit indirekt ljus eller något i den stilen.

Jag skulle gissa på att det idag var ungefär som igår med 24-25 som max.

glad sommar
Fenja
Nu är det 18 grader och mulet utanför Borås.
Mvh
Fenja
estet
Härlig dag idag!
Kl.17 var det 23 grader i skuggan. Flugsnapparna har kommit.
Häromdan parade sig "vårt" hackspettpar i en tall. Appropå det så tror jag att vi har en blivande mamma som sitter här i trädet. Ifjol hade vi en vuxen ekorre med två sööta ungar på gården.
wub.gif
andreas i uppsala
laugh.gif laugh.gif laugh.gif enlig weatheronline så ska uppala på lördag få 30 grader som max laugh.gif Vi får väl se om det inträffar. det kommer nog att fattas 4-6 grader men vem vet tongue.gif
lolo
Estet - vilken jättefin bild av ekorren! Inte ofta man kommer så nära en sådan, i allafall inte häruppe i norr. Andreas och alla ni andra - njut av helgens väder för på måndag blir det radikalt sämre enligt nyheterna. Ska själv måla stugan tillsammans med min "gubbe". rolleyes.gif /Ann-Louise
andreas i uppsala
för er ja tongue.gif, men vi längre söderut kommer få 15 och över, så det är ganska lugnt. I norra norrland ska det bli 1-5 plus, vilket är tidig vår.

andreas
Powerowic
här i Örebro är det väl 22-23 grader har varit det hela veckan nu
andreas i uppsala
Varmaste dagen hittills idag, trots att det inte skulle vara det. UU har idag haft 24,8 som max. Läste också på aftonbladet att den mmeterologiska sommaren redan har kommit till götaland och svealand. Medeltempen har legat långt över 10 i över en vecka nu så det är inte så konstigt.
Den kom den 30 april, vilket betyder att den är cirka två veckor för tidig! smile.gif
Normalt kommer sommaren till Uppsala någon gång mellan 10-15 maj

Glad Sommar.

Snart ska basjoo'n planteras i jorden. Den har stått ute ett tag nu och växer som sjutton biggrin.gif biggrin.gif Stora palmen har redan skjutit ut ett nytt fullvuxet blad sedan planteringen i mitten av april. Hybridkorkekens blad är gröna och läderaktiga. Kamelian har snart blommat över. Fikonen har exploderat.
andreas i uppsala
Nu är det 25,1 som max enligt UU
kerstin z5-6
Och på måndag blir det + 2 -jag skulle vänta ett tag med banan plantagen smile.gif
alex
Idag har det varit 26(!) grader varmt. De flesta träden blommar så som: Päron, Äpple, Körsbär, Hägg m.m.
Jag håller med om att det nästan är lite konstigt att södra Europa bara har runt 15-20 grader och vi har runt 25! Glad sommar alla, för sommar är det!!
biggrin.gif
Micke
CITAT (estet @ 06-05-2004, 22:01)
Härlig dag idag!
Kl.17 var det 23 grader i skuggan. Flugsnapparna har kommit.
Häromdan parade sig "vårt" hackspettpar i en tall. Appropå det så tror jag att vi har en blivande mamma som sitter här i trädet. Ifjol hade vi en vuxen ekorre med två sööta ungar på gården.
wub.gif

Samma här i södra Finland, en halv timme med bil väster om Helsingfors - 39 grader i solen, men "bara" 23 i skuggan och allting växer så det knakar. Kul bild på ekorren, idag hade vi lite spektabel i ungarnas lekpark: ett ekorrpar har bosatt sig i vårt parhusbolag och byggt ett bo i en liten rad med fem halvvuxna granar, men ungarna hade de tydligen i ett bo under ett av hustaken. Idag tyckte i alla fall ekorrmamman att det blev för varmt i takboet och fem ungar hämtades dårifrån till granboet under insyn av ett tiotal storögda småttingar och likaledes fem vuxna. Hon var så målmedveten att hon inte brydde sig om att vi nästan kunde röra henne och hennes små bollar till barn. Kul operation och dagens givna samtalsämne i hela husbolaget!

Micke
(som tyvärr saknade film i kameran den här gången)
andreas i uppsala
*haha* kerstin jag bor inte i norrland utan i den allra varmaste deln av Sverige. Vår kallast dag kommer bli på måndag med 12 och regn sen på tisdag stiger det snabbt igen. Vi får nästan aldrig minus i maj. Kallaste majnatten sedna 60-talet är -1,2 och nu är det nya tider, så om jag skulle ha velat så skulle jag kunnat plantera den i slutet av April. Våra järnnätter var i mitten-slutet av april med -1,3 som kallast

Näst varmast i sverige idag med 25,1, endast Örebro var varmare med 25,4. äsh

Jag älskar dessa sommarkvällar. Jag tycker synd om er i norrland som inte få uppleva dem.
Betty
Tyck inte synd om oss Andreas! De senaste dagarna har varit kanonfina och varma, Jag har gått barfota i sandaler med kjol o bikinibehå hela dagarna, har inte velat vara på altanen mitt på dagen för att det har varit kring +30 i solen. Just nu är det faktiskt så pass varmt som +14°! biggrin.gif
Om det blir kallt till veckan som kommer så tar vi det då - inte nu. Nu ska vi bara njuta av värmen så länge den håller i sig! Glad sommar på dig! smile.gif
andreas i uppsala
Får ni inte uppleva de äkta sommarkvällarna så tycker jag verkligen synd om er. Det är det man väntar på en varm juli dag. Det är först då man kan gå ut i trädgården utan att dö en plågsam död.
Betty
Klart vi får uppleva "äkta sommarkvällar" - varför skulle vi inte få det???
Förstår inte riktigt vad du menar med:
CITAT
Det är det man väntar på en varm juli dag. Det är först då man kan gå ut i trädgården utan att dö en plågsam död.

Jag tycker att det är bäst fram till midsommar ungefär, soliga nätter och knappt några myggor! biggrin.gif
andreas i uppsala
soliga nätter det är precis det jag menar, då får ni inte uppleva äkta sommarnätter. Våra julidagar kan vara så heta att man inte kan gå ut, som förra sommaren. Då var det varmt!
estet


Måste få visa en till bild! wub.gif
Har fler där hon tittar ut underifrån takplåten. Nu går vi och hoppas på småkottar på loftet som Micke skrev om...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon