LKMM
Hej!
Min japanska blodlönn med bara några år på nacken dukade under förra säsongen av någon äcklig vit svamp som satte sig på stam och blad o igår grävde jag upp den döda resten. Vill gärna plantera något annat där den stod. Tror ni att jag måste byta ut jorden isåfall? Eller räcker det att vänta till hösten och ev bara förbättra den lite?

Tacksam för tankar och teorier!
rattugglan
Grundlösa tankar är jag bra på, så jag killgissar att jorden bör bytas ut - åtminstone översta lagret. Så hade i alla fall jag gjort om jag inte vetat närmare vilken typ av svamp det rörde sig om.
Huggorm
Den enda svamp som angriper både stam och blad som jag kan komma på är mjöldagg, och då måste busken ha varit ordentligt försvagad redan förut om det kulle ta kål på den. Jag skulle inte vara överdrivet orolig för att plantera något annat på platsen och jag skulle inte byta jorden. Svampar finns överallt runt oss och man kan i princip inte bli av med dem ändå.
LKMM
Tack för era svar! Detta var inte mjöldagg, det är jag säker på. Lutar nog åt att jag byter en del jord ändå, för att vara på säkra sidan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon