Full version: Höstsådd dill
Mjärden
Jag har skördat ganska mycket dillfrö både löst och kvar i fröställningen. Jag funderar på om det är en bra idé att sätta fröna i höst med tanke på att det ibland växer upp dill från föregående år. En farhåga är att fröna ruttnar i höst/vinter och att det inte växer upp något nästa år. Någon som har erfarenhet av höstsådd av frön ?
Åsa, mälardalen zon 2
Min dill vill bara växa där den själv vill växa så jag låter den fröså sig + ibland skvätter jag ut dillfrö på andra ställen där jag skulle vilja ha dill på hösten. Jag har grävt ett nytt land vid sommarstugan i höst så jag tog med dillvippor hemifrån det kan ju vara trevligt skörda dillkronor även där när man ska äta kräftor
Fröerna brukar inte ruttna.
tradgardsdrommen.se
Hej!

För ett tag sedan skrev jag ett inlägg om min vilda dill på min blogg https://www.tradgardsdrommen.se/2023/03/27/dille-pa-dill/ Det kanske inte ger så många svar men kul att vi har samma funderingar. Jag tror inte de ruttnar, mina växer i allafall här och där.
Mjärden
Nu är det för sent att höstså, men man kan ju ligga i startgroparna i vår och så dillfrö omgång 1 och sen en omgång till framåt sommaren. Hur mycket behöver man gödsla ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon