nyfkengrön
I vår trädgård står ett gammalt typ ihåligt men i övrigt välmående äppelträd. Jag skulle vilja kapa en grov gren, i princip halva trädet, för att frigöra yta. Se markering på bild. Är det möjligt eller har jag ihjäl trädet då? Och OM det är möjligt, när gör man det? Gäller JAS-grejen för så stora ingrepp eller är det bättre att vänta till våren?
Äppelträd


rattugglan
Min teoretiska erfarenhet kring detta är ringa, men min praktiska erfarenhet av grenar som är i vägen är desto större. Jag skulle sågat av den omedelbart. Känns ohållbart att ständigt behöva ta hänsyn till den där vågräta grenen. Klart trädet inte kommer tycka om det ingreppet, men fördelarna överväger nackdelarna med råge tycker jag.
RibesRubusVitis
Kanske nåt slags kompromiss; det verkar vara en förgrening mitt i det inringade område. Om du kapar precis utanför denna, skulle ev. rötskador uppstå där och inte närmast stammen. Och belastningen minskar rejält på den kvarvarande grenen.
nyfkengrön
CITAT (RibesRubusVitis @ 09-09-2022, 11:58) *
Kanske nåt slags kompromiss; det verkar vara en förgrening mitt i det inringade område. Om du kapar precis utanför denna, skulle ev. rötskador uppstå där och inte närmast stammen. Och belastningen minskar rejält på den kvarvarande grenen.


Tack!! Och sedan vid behov kanske ta av resterande efter några år?

Och allra viktigast: Kan jag göra det nu eller borde jag vänta till i vår?
RibesRubusVitis
Då kunde du väl lika gärna göra det nu, om du skördat färdigt för säsongen. Äpplen är ju inte precis några blödare, men om trädet är ”gammalt typ ihåligt” borde JAS vara bäst:

https://www.allas.se/tradgard/saga-av-en-kr...r-gor-du/110415
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon