Full version: Allmäna frågor
Akesson5000
Hej,
Jag tänkte få råd av internet gällande mina plantor... har lite olika frågor och funderingar.

Skickar länk till foton på mina plantor. https://imgur.com/a/zDuAuqj
Jag undrar följande:

Basilika: hur ska jag göra för att den ska växa mer kompakt och inte sprida ut sig sådär? Kan jag halshugga den?
Är det något misstag jag gjort som orsakat att den växt så, hör det ihop med att det blivit en konstig tät grej på toppen?

Salvia: Det kändes som att den var påväg att dö, troligen vattnade jag för mycket, men nu verkar den kanske klarar sig men den är väldigt ranglig, hur åtgärdar jag det? Ska jag låta bli att vattna helt ett tag för att kompensera för min tidigare övervattning?

Chili: Även denna tror jag att jag övervattnat och kanske omplanterat till större kruka försent. Den är väldigt trött. Vad kan jag göra åt det?

Ogräs... För att inte behöva köpa så mkt jord la jag i botten av hinkarna lite grus och sedan upp till typ mitten av hinken allmänt blandat organiskt material av olika slag...och sen jord på toppen, nu blir det ogräs i hinkarna, kan jag göra något åt det?

Tomatillo: Har den blommat alldeles för tidigt? Eller kan jag hoppas på att den ger frukt? Hur kan jag optimera förutsättningar för den? Hittar nästan inget nånstans om hur man odlar tomatillo..

Lök... och andra plantor... när jag planterade i hinken kom dom inte så djupt ner som jag ville, så jag la en liten kulle med jord runt plantan, men när jag vattnat har den runnit av och rötterna är liksom lite exponerade... det är väl inte bra eller?

Tack för all hjälp.
/Gustav
Åsa, mälardalen zon 2
Basilikan grenar sig där du klipper och de bör klippas regelbundet ifall man vill ha bladskörd. Klipper man inte så börjar den gå i blom och det man ser i toppen på din basilika är blomknoppar.

ogräset i krukorna får man gräva bort.

Spontant sätt så ser jag att du har satt dina plantor i på tok för stora krukor. De föesta växter bör gradvis planteras i större krukor annars får rotsystemet mycket svårt och chili/paprika, tomat och liknande brukar visa hur dåligt de mår av det. Krukan bör inte vara så mycket större än själva växten så jag skulle plantera om dem i mindre krukor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon