Anders79
Hej!

Ny på forumet. Hoppas detta är rätt kategori för min fråga.

Jag håller på och planerar en plantering på framsidan av huset. Den kommer stå bakom en låg vintergrön häck. Ytan är väl ca 2,5 x 7 m längs med gatan.

Jag skulle gärna vilja ha synpunkter på mina tankar, eller förslag på ändringar.
Jag tänker att stommen i planteringen utgörs av:

näverhägg
benved
Trollhassel
rosenmagnolia
vidjehortensia
fläder/purpurfläder
Rhod. Percy Wiseman

Paradisbuske är en bubblare.

Exakt hur de ska placeras har jag inte kommit fram till än. Förslag?
Perenner är jag inte säker på att vi vill ha, men det får bli en senare fråga oavsett.

Tacksam för synpunkter!
Gunilla T
Om planteringen endast är 7 m så får ju varje växt endast en meters yta att växa på. De växter du nämner blir ju bredare än så i kronan, de kommer att växa in i varandra och det blir inte fint.

Risken att rabatten ger ett plottrigt intryck med så många olika växter på liten yta - bara en synpunkt från en som gillar harmoni i trädgården.

Anders79
Jag gissade fel på längden. Nu när jag mätte visade det sig vara 10 m långt. Dessutom är ju tanken att de lägre buskarna ska fylla mellanrummen mellan de höga buskarna och träden. Och de olika växterna kan ju också placeras i olika djupled. Kan det verkligen bli plottrigt med såpass stora träd och buskar? Vilken växt ska jag ta bort om det ändå är för många?
EvaKlemming
Hägg och fläder skulle jag inte välja i en samplantering. Oerhört starkväxande och nästintill omöjliga att gräva bort. Vänligen Eva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon