chili_martin
Jag skulle vilja ta frö från mina Jättedaggkåpor för att bredda på en av växtplatserna till nästa år. Som jag förstått det frösår sig Jättedaggkåpa rikligt, så jag tänkte att jag kan samla ihop blommor/frön från årets blomningar och pytsa ner där jag vill att den ska bredda sig till nästa år.

Men när och hur tar jag frön? Räcker det att bara klippa av blommorna och lägga dem där jag vill att det ska sprida sig? Blommorna är snart överblommade, några börjar gå från friskt gult till en brunare nyans. Är det dags nu, vänta eller redan försent?
Huggorm
Jag vet inte hur det är med daggkåpor men brukar det inte ta ett tag för frön att utvecklas efter att blomman blivit befruktad? Så om det fortfarande är i slutet av blomningsfasen får du nog vänta ett tag
Pauline/Sthlm
en enkel lösning är väl annars att bara vänta ett par år tills småplantor visar sig på annan eller samma plats o så transplantera om dem
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon