Magge May
Hej! Jag har ett plommonträd med små gula plommon som brukar blomma tidigt på säsongen med vita blommor. Blomningen startar redan i början av april. När trädet blommar så är det helt fullproppat med blommor. Trädet har även taggar och förutom frukt så får det även tomma fröskidor (fröbaljor / ärtbaljor / ärtskidor / baljor / skidor)
Tidigare säsonger så har jag inte fått några fröskidor. I år är första gången.

Trädet har växt väldigt fort från liten planta. På 10 år har det blivit ett medelstort träd. Jag har inga problem med rotskott. Dom gula frukterna är väldigt söta och goda.


Är det ett Krikon? Se bifogade bilder
masa
Det är inte lätt att från en omogen frukt avgöra om det är ett krikonträd. Krikon brukar för det mesta vara blå. Det du kallar för fröbalja på en av bilderna, är en missbildad frukt. Missbildningen orsakas av en svampsjukdom som kallas för pungsjuka.
Magge May
Är det någon som har erfarenhet av pungsjuka på plommonträd? Hittar lite olika information, allt från att såga ner hela trädet till att plocka bort angripen frukt eller att klippa bort grenar med angripen frukt...

Går det att rädda trädet?
masa
Bli inte förtvivlad. Vi har haft pungsjuka på våra plommonträd många gånger, och då har vi försökt plocka bort angripen frukt. Men så nästa år, då hittar man kanske inga angripna frukter.Vänta och se, det behöver inte bli någon katastrof.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon