Anette W
[attachment=90465:727F1986...5EDC30AD.jpeg]Hej! Kan någon ställa diagnos på mina gurkbilder?

Sen undrar jag om någon som framgångsrikt odlar gurka i hink kan berätta hur ni gör från start o framåt, vad ni använder för jord, näring.. ja allt. Det är så frustrerande att jag inte lyckas med just gurkan.
masa
Tycker att det liknar Gurkmosaikvirus.
Nina H
Lite sent svar kanske, men jag odlar gurka i både krukor och hinkar. Jag har slutat köpa jord och använder bara befintlig som jag blandar med kogödsel och hönsgödsel. Slänger på lite hönsgödsel nu och då. Vattnar med åkerfräken- och nässelvatten när det finns.
Är krukorna stora kan jag ha två plantor i varje. Petar ner lite salladsfrön eller plantor, alt. basilika runtom gurkplantorna. Skyddar de små mot för stark sol och gör att inte jordytan torkar ut så snabbt.
Sätter ner ett buskstöd och binder snöre emellan pinnarna så gurkan har mycket stöd. Alt. två bambukäppar med snöre emellan på lagom avstånd. Blir det många sidoskott så får det bli fler stödpinnar. Jag sparar grenar med klykor när jag beskär fruktträden, bra för gurkorna att hänga på när de växer.
Jag låter inte huvudstjälken blir för lång, och klipper sidoskotten efter två blomställen. Om det kommer två gurkor på samma ställe så klipper jag den ena.

Glömde en sak. Gurkplantor är sköra vid stjälkbasen, där får det absolut inte bli för blött. Lösningen är att lägga lite sand runt stjälken. Har fungerat finfint för mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon