Joakim Schröder
Hej
Har två ganska nyplanterade Rhododendronbuskar. 5 respektive 3 veckor sedan. Nu har de fått små mörka fläckar (se bilaga) och bladen längst ner helt bruna. Någon som vet vad det kan vara? Och vad man ev kan göra åt det.
Joakim
Gunilla T
Ser ut som svamp som lätt drabbar försvagade Rhododendron.

Om skadorna dyker upp ett antal veckor efter att växten planterats så kan man med fog anta att det har något med planteringen att göra.

Därför krävs mera information om hur du planterat buskarna och i vilken jord, gödsel? bevattning, ja, allt som kan vara viktigt att veta.

Svampangrepp är ett symptom, man måste leta efter orsaken.
Joakim Schröder
Tack!
Vi planterade buskarna i en rabatt ca 4 meter från huset. I Stockholms skärgård. Ca 1 meters avstånd. I ganska stenig jord. Vi hade ca 20 cm tillgodo runt plantan och under. De var 60-70 cm höga vid köp. Fyllde med ph-fattig jord under ich runtom. Lät plantan stå i hink m vatten 2 timmar innan. Vattnade sedan rikligt tills jorden var mättad. Efter ca 3 veckor gödslade vi den ena. Och fläckar dök upp 3-4 dagar efter på den plantan. Bägge hade mycket knoppar och utslagna blommor vid plantering. Var kallt, ca 1 minus på nätterna i början. Vi täckte dem med nån slags växthus på nätterna.
Gunilla T
CITAT (Joakim Schröder @ 23-05-2021, 09:55) *
Tack!
Vi planterade buskarna i en rabatt ca 4 meter från huset. I Stockholms skärgård. Ca 1 meters avstånd. I ganska stenig jord. Vi hade ca 20 cm tillgodo runt plantan och under. De var 60-70 cm höga vid köp. Fyllde med ph-fattig jord under ich runtom. Lät plantan stå i hink m vatten 2 timmar innan. Vattnade sedan rikligt tills jorden var mättad. Efter ca 3 veckor gödslade vi den ena. Och fläckar dök upp 3-4 dagar efter på den plantan. Bägge hade mycket knoppar och utslagna blommor vid plantering. Var kallt, ca 1 minus på nätterna i början. Vi täckte dem med nån slags växthus på nätterna.


Okej, ni har säkert gjort det mesta rätt och det är svårt att med säkerhet säga att just detta är fel. Jag antar att det är Rhododenronjord du avser med pH fattig jord? Bara ett tips, det är alltid bra att blanda med grov torv som är ogödslad och okalkad, tyvärr finns den endast numera hos Hasselfors.

Rhododendron vill ha fuktig jord men inte blöt, en blöt jord blir syrefattig och det gillar absolut inte plantorna. Det är inte enbart pH värdet som är viktig, jorden skall vara fluffig och det åstadkommer man med torv och R. jord. Kanske har plantorna fått för mycket vatten? Då tar rötterna stryk.

Gödsla behöver man sällan göra vid plantering, den nya jorden räcker gott för växterna att etablera sig och Rhododendron kräver inte mycket gödsling.

Många växter som stått i krukorna på plantskolan har rotsnurr, rötterna bör säras på, ibland klippas in för annars fortsätter de att snurra runt och hittar inte ut. Inte sannolikt problemet här men det kan vara bra att veta.

Sedan är blommande växter en känslig period för ev. störningar, själv köper jag aldrig blommande växter. Tyvärr så är Rhododendron just en sådan växt som drivs fram i växthus för att locka till köp, de är alltså hårt drivna i skyddad miljö för att sedan hamna i en ny miljö med omplantering, kyla, sol och vindar.

Det mest sannolika är att de kanske fått för mycket vatten i kombination med gödsel vid planteringen. Dräneringen är också viktig så det inte blir stående vatten i gropen.

Alltid bra med rejäla planteringsplatser så rötterna kan breda ut sig och inte hamna i jord de inte klarar av att växa i.
Joakim Schröder
Tack Gunilla!

Antagligen för mycket vatten. Vi fullkomligt dränkte de I vatten. För vi trodde det var rätt.
Det var inte r. jord, utan planteringsjord med 4 ph. Kanske en omplantering är på sin plats. Med mer torv och titta till rötterna.

Jag kände på mig att blommande buskar var lite riskabelt, att de var känsliga. Och blommorna vissnade ganska snabbt.
Gunilla T
Sannolikt så, för mycket vatten plus att vi i alla fall haft den regnigaste av vårar på många år.

Planteringsjord är skräpjord, gjord av den ytligaste och därmed billigaste torven som är hårt nedbruten och sjunker snabbt ihop. Om du nu köpt två fina Rhododendron så kosta på dem bättre jord dvs R. jord samt lite dyrare grov torv som inte sjunker ihop på en gång.

Önskar dig lycka till med buskarna!
Joakim Schröder
Tack!

Tänker att jag avvaktar lite och ser om de repar sig. Eller tycker du det är värt att plantera om dem? Kanske jag bara ska tillföra lite ny bättre jord, med torv och R. Jord. Tack för dina goda råd.
Gunilla T
Jag vet vad jag skulle göra smile.gif ta upp buskarna och ge dem en bättre miljö, de har inte rotat sig så det är enkelt att lyfta upp dem och förbättra jorden.

Men nu är jag också väldigt svag för Rhododendron, har odlat dem i många år - har mängder av olika arter/sorter i trädgården från pyttesmå rariteter till de storvuxna, storkbenta sakerna.

Men det är dina buskar, du gör som du finner bäst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon