Full version: Beskära
-Anna-
Hej, jag har nyligen flyttat in i ett hus med en gammal trädgård. Har aldrig haft rosor innan och undrar hur man skall beskära dem. Har en som jag tror är någon form av klätterros och två st som jag inte vet vad det är för sort. Hur hade ni gjort med dem?

[attachment=90264:4E61AFA0...3E3F1928.png]
[attachment=90263:56AE205D...6A4E1CFB.png]
Kajsa
Vänta, låt rosen blomma, är det en ros som blommar en ggn, eller hela sommaren ? Rosor som blommar en ggn på sommaren blommar på äldre grenar. Rosen ser klen ut, eller ganska nyplanterad ? Annars döda grenar kan man alltid ta bort.
-Anna-
Tack för svar smile.gif
Den är väldigt klen, det var därför jag funderade på att klippa ner den och se om den blev tätare.
Gunilla T
Planteringsställena för båda rosorna ser ut som om det inte fanns mycket jord där så kanske dina rosor svälter. Svårt att såga vad som finns under marken men det som syns ovan är småsten och ogräs. Ogräs tar mycket näring från växter så rensa bort, kanske behöver de grävas upp för att göra en ordentlig planteringsgrop som du kan fylla med några säckar rosjord. Rosor behöver bra jord och näring, gödslar gör man nu på våren när de börjar växa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon