Petuniare
Hej
Har köpt många petunior och igår tänkte jag mig att plantera dem ute i krukorna .
Har bytt planteringsjord på alla krukorna och blandat den med lite lite gödsel. Har vattnat dem lite.
Idag vaknade jag och gick direkt ute för att kolla hur det går med dem men blev helt chockad 🤯. Alla har vissnat.
Bor i Kristianstad och temperaturen var igår mellan 12 och 4 grader.

Något tips ? 🤔
Gunilla T
Ja, de ser lite vissna ut men de är inte döda. Omplantering kan ju vara påfrestande för växterna men de brukar pigga på sig.

Däremot går det inte att plantera ut direkt utomhus om de odlats upp inomhus, plantorna måste avhärdas. Det är chockartat för en liten planta, van vid jämn inomhusluft att plötsligt utsättas för sol, vind och varierande temperatur. Många växter dukar under av en sådan plötslig omställning.
Petuniare
Tack för svaret 🙏
Nu har dem piggat på sig . Jag väntar till imorgon och ser hade dem vissnat igen då tar jag dem inne på balkongen.
Åsa, mälardalen zon 2
Låter extremt tidigt sätta ut petunia de är väldigt köldkänsliga de brukar man mera sätta ut framåt juni och är de inte avhärdade så blir det ju extra svårt för dem
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon