Full version: Skadad rönn
PatrikSund
Jag är rädd att trädet kommer att börja ruttna om man inte gör något. Eller tror ni att det kan repa sig själv och läka. Vad har ni för tipps?
Se bifogade bilder.
Gossen Ruda
Jag misstänker att det redan finns röta i trädet, brottytan ser inte frisk ut på vissa ställen. Det kan vara därför grenen bröts. Om det är så är det inte mycket att göra utom möjligen snygga till brottytan med något stämjärn. Det kan du göra ändå och hoppas att trädet läker. Lacbalsam och liknande pasta brukar inte rekommenderas längre. Min erfarenhet är dock att just rönn, oxel och liknande arter har dålig motståndskraft mot röta. Men trädet kan leva i många år till.
Huggorm
30 år för sent att göra något, det skulle ha gjorts redan när trädet var ungt. Då kunde man med beskärning ha gett det en bättre form med bara en stam. Nu har det en ofördelaktig flerstammig form som gör trädet känslig för storm, snölass och så vidare. Dessutom verkar det ha gått in röta i klykan som bildats mellan de olika stammarna och försvagat trädet ytterligare, ett fenomen som amerikanerna kallar included bark. Som sagt, låter trädet vara ifred, det hanterar sånt här bäst själv nu. Plantera ett annat träd redan nu, så det inte blir alldeles tomt när detta så småningom stryker med helt.
Gossen Ruda
Jo, såna här spetsiga grenvinklar är bara till besvär i längden. Barken på både stammen och grenarna växer och pressar långsamt isär de båda och till slut spricker det. Förutom då att vatten och svampsporer kan tränga in genom småsprickor.
PatrikSund
Tack för era svar. Då vet jag att det inte är så mycket att göra åt.
Bra tipps att plantera något nytt så det hinner växa till sig innan det gamla försvinner.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon