Jag har i flera omgångar under våren försökt förkultivera Alpvallmo (Papaver alpinum) utan att lyckas. Vid ett tillfälle började ett litet frö gro men fröskalet sprängdes aldrig helt så det dog ut efter ett tag.

Jag har prövat flera påsar, testat att täcka tunt med perlit, haft under växtlampor, låtit det stå både mörkt och vid soligt fönster, testat med såjord, blomjord och även odlingsbriketter. Har haft fröerna utomhus ifall det krävdes stratifiering. Har vattnat så det blivit allt från träskmarker till öken och allt som finns däremellan, men ingenting fungerar!

Kan tilläggas att jag samtidigt har förkultiverat andra vallmo-sorter tillsammans med ett 15-tal andra växter och alla dessa har grott enligt förväntan, så jag tycker att förutsättningarna borde ha varit goda. Jag har inte läst mig till att just Alpvallmo skulle kräva något speciellt eller är extra besvärlig att få upp, så vad mer kan jag testa?

Mitt sista försöker kommer vara att så på friland i rabatten nu i maj och hoppas att det tar sig om ingen har något annat tips.