Full version: Coronaviruset
Sidor: 1, 2
Mjärden
Många trodde kanske att vi skulle klara oss ifrån epidemin av coronaviruset, men de senaste dagarna har visat att spridningen har ökat i Sverige. Frågan är om en pandemin kommer att påverka oss som odlare eller om vi kanske tom kan klara oss bättre, när våra odlingsambitioner burit frukt framåt sommaren. ?
Huggorm
De flesta av oss kommer att haft det redan innan odlingssäsongen kommer igång ordentligt. Och jag förstår inte hur någon kunde tro att vi skulle slippa det i Sverige, det är omöjligt i dagens globaliserade värld med i princip öppna gränser.
Gossen Ruda
Vi hade klarat oss bättre om alla idoter, ursäkta klarspråket, kunde avstått från att resa till Italien på sportlovet. Nu hade de med sig smittan hit och det räcker med att en sån person låtsas vara frisk och inte tar isoleringen på allvar så sprids smittan utan kontroll. Likaså resenärer från Iran.
Huggorm
Utan de som varit i Italien och Iran hade smittan kanske kunnat skjutas upp några veckor men den hade ändå nått oss förr eller senare.
johnny_j
CITAT (Gossen Ruda @ 11-03-2020, 08:56) *
Vi hade klarat oss bättre om alla idoter, ursäkta klarspråket, kunde avstått från att resa till Italien på sportlovet.


I dagens samhälle är det bara jag jag jag som gäller. Hänsyn är en sedan länge glömd egenskap.
Denna respektlöshet spyr man sedan ut på Facebook med skryt om utlandsresor i mängd, lagom uppblandat med "flygskam" som en bikt för att kunna resa ännu mer. Fy Fan!
Mjärden
Det tog lite tid, innan Sverige vaknade, men nu tycks en mängd åtgärder beslutats för att begränsa smittan tex tas karensdagen bort tv. Man får bara hoppas att de som får infektionssymton stannar hemma från dag 1, annars har det inte så stor inverkan. Sen vet vi ju inte det finns personer, som bär på viruset utan sjukdomssympton och i såna fall skulle kunna smitta andra.
johnny_j
CITAT (Mjärden @ 11-03-2020, 18:49) *
Det tog lite tid, innan Sverige vaknade


Du menar Morgan Johansson som "följer utvecklingen" eller Stefan Löfvén som "avvaktar"?
Finns det någon större passivitet än hos sossarna? De är så rädda att förlora nästa val att de tror att en konkret och handfast handling skrämmer väljarna. Rösta klokare nästa gång!
Gossen Ruda
Jag tror nog snarare att regeringen ville lugna ner situationen så länge det gick. Det är ingen idé att sätta in åtgärder som ändå inte har någon effekt. Nu börjar spridningen komma igång och då är det dags att agera.
johnny_j
CITAT (Gossen Ruda @ 11-03-2020, 19:03) *
Jag tror nog snarare att regeringen ville lugna ner situationen så länge det gick. Det är ingen idé att sätta in åtgärder som ändå inte har någon effekt. Nu börjar spridningen komma igång och då är det dags att agera.

Ja, nu menar jag inte bara Corona, mer gängkriminalitet, brottslingarna måste ha rätt att utföra sina brott ifred. Inga kameror, ingen avlyssning. Så det så!
Mjärden
CITAT (johnny_j @ 11-03-2020, 19:31) *
Ja, nu menar jag inte bara Corona, mer gängkriminalitet, brottslingarna måste ha rätt att utföra sina brott ifred. Inga kameror, ingen avlyssning. Så det så!

Vad gäller coronan tycker jag att de agerat förtjänstfullt, men vad gäller kriminaliteten och klimatet som nu hamnat i skuggan av coronasmittan, kan jag hålla med dig i din kritik, men det kan vi ta i en annan tråd när coronahaussen lagt sig.
andersen
livsmedelsverket kolloialt silver.
andersen
CITAT (Mjärden @ 12-03-2020, 23:41) *
Vad gäller coronan tycker jag att de agerat förtjänstfullt, men vad gäller kriminaliteten och klimatet som nu hamnat i skuggan av coronasmittan, kan jag hålla med dig i din kritik, men det kan vi ta i en annan tråd när coronahaussen lagt sig.



Problemet är väl att ingen vet när kulmen är nådd,kommer den att gå flera varv runt jorden? eller försvinner den av sig själv? eller måste det till ett vaccin innan det blir stopp på coronansmittan?
Gossen Ruda
CITAT (andersen @ 13-03-2020, 21:31) *
Problemet är väl att ingen vet när kulmen är nådd,kommer den att gå flera varv runt jorden? eller försvinner den av sig själv? eller måste det till ett vaccin innan det blir stopp på coronansmittan?


Som sagt, ingen vet. Om vi har tur kommer smittan att till slut dö ut men det kommer först att ske när det inte går att smitta någon mer. Detta i sin tur sker troligen när alla är immuna, antingen genom genomgången infektion eller via vaccin. Eller nästan alla, huvudsaken är att inte smittan sprids.
Mjärden
På mig har coronasmittat öppnat ögonen för hur sårbar hela världsekonomin är om något svårstoppbart inträffar. Det för tankarna till den klimatdebatt som har pågått under en längre tid och där det ena förslaget efter det andra framförts för att minska koldioxidutsläppen. De mål som man satt upp är utopiska, såvida inte coronapandemin sänker världsekonomi till en stationär låg nivå med låga utsläpp av koldioxid. När pandemin har ebbat ut tror jag de flesta länder vill ta sig tillbaka till den nivå man hade före pandemin och världshandel och transporter kommer att ta fart igen. Att frivilligt ligga kvar på en fattigdomsnivå i klimatets tjänst tror jag inte kommer att inträffa .
Gossen Ruda
Jag har börjat fundera på om inte sjukvården gör fel när de försöker skydda sig mot smitta. Risken är nog att de blir smittade ändå så småningom fast på andra sätt. Vore det inte istället en idé att plocka ut en del unga personer och låta dessa bli smittade? Unga får en lindrigare variant men när de är friska efter kanske 2 vekor är de immuna och kan vårda andra utan att bli sjuka. Medicinsk moteld.
Gunilla T
Problemet är bara att det ännu i alla fall inte finns bevis på att man blir immun mot detta virus efter insjuknande och tillfrisknande. Därtill verkar finnas stor osäkerhet om hur viruset muterar.
Gossen Ruda
Men det pågår redan försök med att skapa ett vaccin så då borde man också kunna bli immun. Muteringen tycks vara ganska begränsad hittills.
andersen
Smittade människor kan sprida smittan under lång tid....Coronapatient var smittsam i 37 dagar.

CITAT (Gunilla T @ 14-03-2020, 09:46) *
Problemet är bara att det ännu i alla fall inte finns bevis på att man blir immun mot detta virus efter insjuknande och tillfrisknande. Därtill verkar finnas stor osäkerhet om hur viruset muterar.



Ja men det tycks finnas två varianter.Mutation
Myosotis
Jag kan inte hitta någon karta VAR i Skåne coronafallen finns. Är det bara Malmö eller?
johnny_j
Utgå ifrån att smittade människor finns överallt. Situationen förändras snabbt så en karta blir snabbt inaktuell. Bli eremit för några veckor minst.
Huggorm
Ja, nu har de ju slutat testa folk som inte är riktigt sjuka så alla "vanliga" fall får ta hand om sig själv hemma. Så de finns inte på några kartor, man får bara räkna med att de finns i snart sagt varje samhälle.
johnny_j
Det tråkiga förutom smittan är att Svenne uppvisar en hög grad av egoism genom sitt sätt att hamstra. Maten och toalettpappret kommer att räcka och folk kommer att hjälpa till vid behov. Det finns ingen anledning att tömma hyllorna i Svenne-panik.

Lågt, Svenne, Lågt! Du har visat din "intelligens". Fick jag bestämma skulle du aldrig mera få rösta!
Mjärden
Eftersom man dragit ner på möjligheten att bli testad, så blir det svårare att geografiskt visa var mest smittade fall finns.
Gossen Ruda
Jag var nyss och handlade. Jag får tyvärr åka tillbaka senare idag. Jag skulle ha köttfärs, det var totalt soprent i kylen. Nästan likaså i den vanliga köttdisken, men det fanns lite kvar. Förbannade hamsteridioter. Folk är galna. Trots att handeln försäkrat att det inte kommer att uppstå någon brist på mat hamstrar folk ändå. Det är inte bara idiotiskt, det är egoistiskt också. Det kvittar om min granne svälter, bara JAG har mat.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 16-03-2020, 10:51) *
Jag var nyss och handlade. Jag får tyvärr åka tillbka senare idag. Jag skulle ha köttfärs, det var totalt soprent i kylen. Nästan likaså i den vanliga köttdisken, men det fanns lite kvar. Förbannade hamsteridioter. Folk är galna. Trots att handeln försäkrat att det inte kommer att uppstå någon brist på mat hamstrar folk ändå. Det är inte bara idiotiskt, det är egoistiskt också. Det kvittar om min granne svälter, bara JAG har mat.
Ingen idé du åker, det är slut fortfarande. Men du kan få köpa av mig, jag har frysen full. Men priset blir ju ett annat nu när det är brist naughty.gif
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 16-03-2020, 11:16) *
Ingen idé du åker, det är slut fortfarande. Men du kan få köpa av mig, jag har frysen full. Men priset blir ju ett annat nu när det är brist naughty.gif

Nädu, jag frågade och det skulle komma en leverans vid 12-tiden.
Huggorm
Glöm inte att köpa med dig en bal dasspapper också.
johnny_j
Lite Svenne-panik piggar alltid upp ... fear.gif
Huggorm
Bra Svensson får något annat än melodifestivalen, senaste mobilen och Greta att fundera över.
johnny_j
[attachment=89161:Facebook...15_01_28.png]

Tvättbart alternativ (ingen bunkring behövs) .. yahoo.gif
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 16-03-2020, 13:49) *
Glöm inte att köpa med dig en bal dasspapper också.

Det skiter jag i att göra.
Gossen Ruda
Jag pratade med min svägerska om hälsningar mm och framhöll den japanska modellen med att stå på någon meters avstånd och buga. Sånt gillar inga virus. Det är tvärtom i exempelvis Italien där man skakar hand, kramas och kindpussas. Inte konstigt att det blev ett sånt stort utbrott där. Då sa min svägerska att man håller på med sånt i programmet Husdrömmar också så jag tittade i måndags, har aldrig gjort det förut. Mycket riktigt, puss puss. Vilka äckeltottar. Blääää.
Gunilla T
Du har förmodligen introducerat ett nyord i det svenska språket "äckeltott" biggrin.gif

Gossen Ruda
Nejdå, googla så hittar du några exempel.
Mjärden
CITAT (Huggorm @ 16-03-2020, 13:49) *
Glöm inte att köpa med dig en bal dasspapper också.

Det hade de inte glömt - tomt i hyllan för toapapper på ICA Maxi !
Huggorm
Man hade ju kunnat tro att denna influensa gav magsjuka och inte halsont.
Gossen Ruda
Det verkar som om någon varnat på Facebook att toapappret kan ta slut och eftersom folk har slutat tänka själva rusar man för att hamstra. Flockbeteende.
Huggorm
Det började ju inte i Sverige, det har hamstras toapapper i tex. USA och Singapore också. Men det kan ha börjat som ett lite spratt som sedan har växt och spridit sig över världen.
Gossen Ruda
I Coronans släptåg har jag haft lite otur. Började med att kolla min febertermometer. Ingen funktion. Mätte batteriet som knappt fick nålen på mätinstrumentet att röra på sig. Åkte iväg till Biltema som hade ett liknande batteri. Köpte och provade, ingen funktion. Det var alltså både batteri och termometer som var kass. Den var 26 år och led kanske av ålderdomssvaghet. Åkte till Apoteket och köpte en ny. Som givetvis inte fungerade. Mätte batteriet med samma nedslående resultat. Åkte tillbaka och bytte till en annan termometer, som fungerade. Ingen feber så där var iaf något som var positivt.
Gunilla T
I tider som nu när krisen gör sig påmind i våra liv reagerar människor på olika sätt. Jag läser att Zlatan som just nu befinner sig i Italien har startat en insamling till sjukvården, själv har han bidragit med 1 miljon.

Vice partiledaren för Alternativ för Sverige (partiet har ingen riksdagsplats) har startat upp en fabrik för att tillverka munskydd. Normalt kostar de runt 20 kr men kommer att säljas till ett pris av 245 kr. Liksom en del av dessa försåtliga influencers som försöker göra sig en extra hacka på den pågående pandemin. thumbdown.gif
johnny_j
CITAT (Gunilla T @ 18-03-2020, 15:43) *
Liksom en del av dessa försåtliga influencers som försöker göra sig en extra hacka på den pågående pandemin. thumbdown.gif


"Influencer" är en Superfacebookbimbo. Lever på andra facebookbimbos dåliga självförtroende. Det är bara stolpskott som följer dessa själviska idioter. Det blir lite Darwin även på Facebook vilket kan ses som bra.
johnny_j
Varför vi behöver Facebook:
Mjärden
CITAT (johnny_j @ 18-03-2020, 16:42) *
Varför vi behöver Facebook:

Svar: Postnords allt sämre service.
johnny_j
I bunkringens tider: Prova att skicka 2 ton handsprit med Facebook ... 🤣
Gossen Ruda
CITAT (Mjärden @ 18-03-2020, 20:40) *
Svar: Postnords allt sämre service.

Nu handlar det inte mycket om corona längre. Men beträffande Postnord så började problemen tvärtom med att folk började övergå till nätet så inkomsterna sjönk. Men Postnord eller liknande företag behövs. För någon vecka sen fick jag ett par Papperslyktor från Japan, Postnord levererade de hem till mig. Svårt att skicka sånt på nätet.
andersen
CITAT (Gossen Ruda @ 18-03-2020, 21:21) *
Nu handlar det inte mycket om corona längre. Men beträffande Postnord så började problemen tvärtom med att folk började övergå till nätet så inkomsterna sjönk. Men Postnord eller liknande företag behövs. För någon vecka sen fick jag ett par Papperslyktor från Japan, Postnord levererade de hem till mig. Svårt att skicka sånt på nätet.


Nja så minns jag det inte, utan efter att posten blev dålig på service,och då är vi långt tillbaka i tiden,så blev dom uppköpta av postnord och då stängde dom ner alla postkontor sedan dess så är service obefintlig.

Tillbaka till viruset så är det otäckt hela våran föräldrar generation riskerar att dö helt plötsligt pga Corona,och ekonomin blir hårt drabbad pensionspengarna blir ännu sämre,många företag kommer att konka,då blir arbetslösheten stor framför allt hos utsatta grupper.
johnny_j
CITAT (andersen @ 19-03-2020, 16:22) *
Nja så minns jag det inte, utan efter att posten blev dålig på service,och då är vi långt tillbaka i tiden,så blev dom uppköpta av postnord och då stängde dom ner alla postkontor sedan dess så är service obefintlig.


Ja, nästa steg i Postnords sparplan är att alla får ansöka om en Leveranslicens. Har man en sådan behöver man inte frimärke om man levererar brevet eller paketet själv ...
Gossen Ruda
CITAT (andersen @ 19-03-2020, 16:22) *
Nja så minns jag det inte, utan efter att posten blev dålig på service,och då är vi långt tillbaka i tiden,så blev dom uppköpta av postnord och då stängde dom ner alla postkontor sedan dess så är service obefintlig.

Tillbaka till viruset så är det otäckt hela våran föräldrar generation riskerar att dö helt plötsligt pga Corona,och ekonomin blir hårt drabbad pensionspengarna blir ännu sämre,många företag kommer att konka,då blir arbetslösheten stor framför allt hos utsatta grupper.


Nu minns du lite fel. https://sv.wikipedia.org/wiki/Postnord

Fast om många gamlingar dör blir det mer pengar i pensionssystemet, lite cyniskt uttryckt. Men nog är det många frågor runt pengar och arbete nu. För mig är det mest pensionen som jag funderar över men jag har sparat i ladorna, dvs banken och där är de ganska säkra.
johnny_j
CITAT (Gossen Ruda @ 19-03-2020, 17:42) *
Nu minns du lite fel


Hur kan man minnas fel när posten inte anländer? Va?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon