Hellefernsand
Hej,

Vi har nyligen flyttat in i vårt nya hus och planerar nu trädgården. Så spännande!
Vi ska bygga en typ av pergola och där vill jag ha klätterrosor! Vi kommer också ha ett staket som de gärna får klättra på (behöver inte vara samma till staketet som till pergolan). Rent utseendemässigt gillar jag rosor som är ljusrosa/gammelrosa och crème i färgen, gärna både och. Resten av trädgården kommer bestå av mest buskar och häck med vita blommor. Vi bor i zon 2 med ganska mycket sol och lite skugga, det är relativt nära havet och ganska öppet generellt.

Jag kan ingenting om rosor så hjälp mig klura ut vad som skulle passa bäst! Min önskelista:

- Lättskötta
- blommar lääänge
- får gärna lukta lite men inte för mycket

Tack på förhand!!!
/Helle
Kajsa
En stor fråga, jag bor själv lite kallare än dig men jag kan ge några tips på rosor jag har. Annars titta runt där du bor, var har folk för klätterrosor i sina trädgårdar, fråga på Handelsträdgårdar där du bor. I zon 2 kan man ha mycket, titta runt på denna sida www.floralinnea.se dom säljer massor av rosor på nätet och på plats, Plantskola i Helsingborg.


Wrams Gunnarstorp, Årets ros 2013, funnen i Skåne vid Wrams Gunnarstorps slott, doftar, zon 4 ros


Etude, blommar om, zon 4 ros haft länge


Bonica, blir stor ljust rosa, svag doft, zon 4


Irma Balsgårdsros, en svensk ros, stora läckra blommor, rotäkta, älsklingsros

Titta i mitt album/klätterrosor har ganska många bilder där
Och Välkommen till Odla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon